کد خبر: 257249
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۱۲:۱۸:۰۰
| |

دبیر جشنواره ادبی«ارغوان» در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

هدف از برگزاری جشنواره ارغوان پشتیبان‌سازی برای ادبیات کشور است/ در دوره گذشته نزدیک به 500 قصه به جشنواره ارغوان ارسال شد/ هیات انتخاب و داوران مانند یک خانواده در کنار هم هستند

اوژن حقیقی گفت: «هدف از برگزاری این جشنواره پشتیبان‌سازی برای ادبیات کشور است و این جشنواره به هیچ عنوان دچار یکنواختی نخواهد شد که برای اثبات این موضوع دو دلیل وجود دارد. اولین دلیل این است که تمامی برندگان جشنواره گذشته جوایز خود را دریافت کردند و و کتب آنان در دست چاپ است و یک نفر از برندگان مقدمات چاپ اولین کتاب خود را فراهم کرده است.»

هدف از برگزاری جشنواره ارغوان پشتیبان‌سازی برای ادبیات کشور است/ در دوره گذشته نزدیک به 500 قصه به جشنواره ارغوان ارسال شد/ هیات انتخاب و داوران مانند یک خانواده در کنار هم هستند
کد خبر: 257249
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۱۲:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جایزه ادبی «ارغوان» دومین سال برگزاری خود را تجربه می‌کند. اوژن حقیقی دبیر این جایزه ادبی درباره شکل گیری این جشنواره و کارکرد‌های آن موضوعاتی می‌گوید هدف از برگزاری جشنواره ارغوان پشتیبان‌سازی برای ادبیات کشور است.

اوژن حقیقی دبیر جایزه ادبی «ارغوان» درباره شکل‌گیری این رویداد گفت: «ایده اولیه جایزه از سال 93 به ذهنم خطور کرد زمانی که درگیر چاپ کتاب خودم بودم و متوجه سختی های کار برای جوانانی شدم که کتاب های اول و دوم خود را در دست دارند و برای چاپ آنها مشکلاتی با ناشرها و سختی‌های قرارداد دارند و هر روز این شرایط سخت تر میشود و وضعیت کاغذ که شرایط را بدتر میکند ویا وضعیت فروش کتب که هر روز کاهش پیدا می‌کند. به هر حال تمامی این شرایط ما را به این نتیجه رساند ک جایزه‌ای برگزار کنیم که جوانان مشتاق را برای به سرانجام رساندن کتاب خود کمک کند و برای این امر نیز جوایزی در نظر گرفته شد.»


حقیقی درباره سیاست‌های جایزه «اغوان» گفت: « شورای سیاستگذاری جشنواره شامل آقایان ابراهیم حقیقی، آرش صادقی و بهرنگ تنکابنی و با تشکر از آقای امیر اثباتی .شرایط سنی که برای این دوره از جشنوراه در نظر گرفته شد حداکثر 30 سال سن است که این افراد می‌توانند از طریق سایت جشنواره www.jayezeharghavan.ir ثبت نام انجام دهند و شرایط حضور در جشنواره نیز قصه اولی بودن است بدین معنی که هیچ کتاب چاپ شده‌ای نداشته باشند.»


دبیر این جایزه ادبی درباره چگونگی آشنایی نویسندگان جوان با «ارغوان» گفت: «از طریق تبلیغات و فراخوان و ... قصه اولی‌ها جذب جشنواره شدند و امسال جشنواره جایزه ادبی ارغوان تنها‌ مسابقه بخش خصوصی است که برای قصه اولی‌ها در نظر گرفته شده که کتاب چاپ شده ندارند و زیر 30 سال سن دارند.در دوره گذشته نزدیک به 500 قصه به جشنواره ارغوان ارسال شد؛ و دوره امسال با توجه به آسیب شناسی که از سال گذشته انجام دادیم تغییرات محتوایی در نظر گرفتیم که خوشبختانه شورای سیاست گزاری دست اعضا را برای این تغییر محتوایی باز گذاشت.»

عکس1


او درباره هیات انتخاب و داوران نیز گفت: «هیئت داوران این دوره از جشنواره آقایان احمد پوری و حسین سناپور و خانم لیلی گلستان هستند و هیئت انتخاب جشنواره نیز آقایان فرهاد توحیدی و محمد چرم شیر و خانم ها فرشته احمدی و سپیده شاملو و مهسا محبعلی هستند. این گروه سالیان سالیان است که با هم همکاری داشتند و از لحاظ هماهنگی کاری در بالاترین سطح خود قرار دارند.امسال آقای سیامک گلشیری به دلیل ازدحام کاری نتوانستند هیئت انتخاب را همراهی کنند و خانم فرشته احمدی امسال اولین باری است که با ما همکاری میکنند. تقریبا تمامی هیئت انتخاب و داوران در کنار هم مانند یک خانواده هستیم که سالیان سال با یکیدیگر همکاری داریم.»


دبیرجشنواره «ارغوان» درباره اهداف آن گفت: «هدف از برگزاری این جشنواره پشتیبان‌سازی برای ادبیات کشور است و این جشنواره به هیچ عنوان دچار یکنواختی نخواهد شد که برای اثبات این موضوع دو دلیل وجود دارد. اولین دلیل این است که تمامی برندگان جشنواره گذشته جوایز خود را دریافت کردند و و کتب آنان در دست چاپ است و یک نفر از برندگان مقدمات چاپ اولین کتاب خود را فاهم کرده است. دومین دلیل این است که یک برنامه 3 ساله برای جایزه در نظر گرفته شد که شرکت کنندگان را افزون تر خواهد کرد و تحولی در جایزه ایجاد خواهد کرد.»


حقیقی در انتها اضافه کرد: «در دوره گذشته 10 نفر برای برگزاری دوره فشرده هم افزایی دانش و کتاب نویسی در نظر گرفته شد به هر حال هیئت انتخاب 30 داستان را در ابتدا انتخاب می‌کند و در نهایت 10 اثر را هیات داوران انتخاب می‌کنند که در خرداد ماه سال آینده برنده اصلی انتخاب می‌شود. فراخوان جشنواره اول دی ماه شروع شد و تا 15 فروردین سال 98 نیز ادامه خواهد داشت و موضوع امسال جشنواره شب است و پارسال موضوع جشنواره آخرین روزهای سال بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها