کد خبر: 264974
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ۱۰:۵۵:۰۰
| |

کتاب خالق «گاو» جزو پرفروش ترین‌ها

نام داریوش مهرجویی اگرچه با موج نو سینمای ایران گره خورده است اما او جدای از این دستی هم بر آتش نوشتن چه در قالب تألیف و چه در حوزه ترجمه دارد. در خبرها آمده که کتاب «جهان هولوگرافیک» نوشته مایکل تالبوت با ترجمه داریوش مهرجویی در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های ماه قرار گرفته است.

کتاب خالق «گاو» جزو پرفروش ترین‌ها
کد خبر: 264974
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کتابی که خودش آن را «عین یک داستان شیرین هیجان‌انگیز» دانسته که در عین حال به «سؤال‌های بزرگ هستی‌شناختی، یزدان شناختی و فلسفی» خواننده «جواب روشن امروزی» می‌دهد.

مترجم نام‌آشنای کتاب، خواندن آن را به مثابه تلنگری می‌داند به «کسانی که موج مدرنیته، دل و ایمانشان را شبهه‌دار کرده و غبار شک بر آن نشانده است.» داریوش مهرجویی سازنده تعدادی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران است. از «گاو» که یکی از فیلم‌های آغازگر موج نو بود، «دایره مینا»، «آقای هالو» و «پستچی» در سال‌های قبل از انقلاب تا «اجاره‌‎نشین‌ها»، «هامون»، «لیلا»، «درخت گلابی»، «مهمان مامان» و... در بعد از انقلاب، فیلم‌های مهمی هستند که جدای از اهمیت‌شان در نگاه منتقدان، ویژگی مهم دیگری هم دارند؛ مهرجویی از معدود فیلمساز مؤلفان «سینمای روشنفکری» ایران است که در عین حال توانسته راهی به سلایق عمومی باز کند و به اصطلاح مردم را برای تماشای فیلم‌هایش به سینماها بکشاند. او از یک سو دانش‌آموخته فلسفه است و یک پای در سنت روشنفکری ایرانی دارد و از دیگر سو فیلمسازی آشنا به ذائقه مخاطب ایرانی است که پای دیگرش در تمام سال‌های کار هنری در زمین فرهنگ عمومی بوده است.

گیرم فیلم‌های این سال‌های او را نپسندیم و دوست داشته باشیم او را همچنان با همان آثار سابقش به یاد بیاوریم. فرقی نمی‌کند. جایگاه او در فرهنگ و هنر ایران کاستی‌ناپذیر است. فیلمسازی که به علاوه باید او را صاحب تعدادی از موفق‌ترین اقتباس‌های ادبی در سینمای ایران دانست. کسی که بسیاری -مستقیم یا غیرمستقیم- مهارت فیلمسازی را از او فراگرفته و برخی حتی شرافتمندانه به این تأثیرپذیری افتخار کرده‌اند. فیلمساز مؤلف کهنه‌کاری که به قول حمید نعمت‌الله «معلم سینمای ایران است.»

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها