جواد طوسی با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفتوگو با اعتمادآنلاین:
در مقوله فرهنگ و هنر، در حال آزمون و خطا هستیم/ بخش خصوصی کارآمد، عاملی برای جسارت سینماست/ سینما در وضعیت توام با افراط و تفریط است
جواد طوسی در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: بیشتر فعالیتهای وزارت ارشاد، به خصوص در سینما، تابع سیاستهای کوتاهمدت دائم در تغییر بوده است. با آمدن یک مدیر، حرفهای خوشبینانهای در آغاز گفته شده اما در شکل عملی و اجرایی، محل بحث و تردید است. به همین خاطر، در حال حاضر با وضعیت ناخوشایندی در فرهنگ و هنر روبهرو هستیم.
اعتمادآنلاین| بخش خصوصی، بهعنوان اهرمی در کنار بخش دولتی، مدتهاست به حوزه تولید آثار هنری وارد شده و فعالیتهایی داشته است. در این حال اما و اگرهایی در موفقیت این بخش بوده که از سوی بسیاری از منتقدان و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است. البته باید گفت که بخش خصوصی به معنای رفع مسئولیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، اما تلاشها بر این است که با توجه به بودجه اندک فرهنگ و هنر، از تمام ظرفیتها استفاده شود.
جواد طوسی، نویسنده و منتقد سینمای ایران، در گفتگو با اعتمادآنلاین درباره حضور بخش خصوصی در تولیدات هنری، بهخصوص در بخش فیلمهای سینمای بیان کرد: «یکی از راهکارهایی که سینما به یک جسارت منطقی، تنوع و تکثر برسد، کمرنگ کردن حضور نظارتی مدیران و ورود بخش خصوصی هویتمند و کارآمد است.»
این منتقد سینمایی درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: «با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، اگر قرار باشد مقوله فرهنگ و هنر را در نظر بگیریم، هنوز در حال آزمون و خطاست. این در حالی است که این دو مقوله از حساس ترین بخشهای یک جامعه هستند.»
او با اشاره به جابهجاییهای متعدد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: «بیشتر فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد، به خصوص در سینما، تابع سیاستهای کوتاهمدت دائم در تغییر بوده است. با آمدن یک مدیر، حرفهای خوشبینانهای در آغاز گفته شده اما در شکل عملی و اجرایی، محل بحث و تردید است. به همین خاطر، در حال حاضر با وضعیت ناخوشایندی در فرهنگ و هنر روبهرو هستیم.»
طوسی، آشنا نبودن با مخاطب را یکی از ضعفهای مسئولین سینمایی دانست و گفت: «با یک نگاه اجمالی به سینمای ایران، به راحتی میتوانیم وضعیت هنر را بررسی کنیم. منطقیترین تعریف برای سینما این است که فیلمها، تلاقی هنر و صنعت است. به این معنا که یک تعریف درست از مخاطبشناسی بوده و علاوه بر کیفیت ساختاری فیلم، به گونهای ساخته شده باشد که موجب بازگشت سرمایه شود.»
به گفته این منتقد سینمایی، عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد، عملکرد مطلوبی نبوده است. او در اینباره گفت: «امروز اما در یک وضعیت توام با افراط و تفریط به سر میبریم. دوز فیلمهای آمیخته با طنز، بسیار بیشتر از فیلمهایی است که ترجمه ژانر و گونهشناسی و تصویری از جامعه کنونی ما باشد.»
دیدگاه تان را بنویسید