کد خبر: 277600
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۲:۲۳:۵۳
| |

مسئولان جشنواره تجسمی فجر نگاه جدی‌تری به جوانان داشته باشند

یدالله کابلی؛ داور رشته خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر بر لزوم نگاه جدی‌تر و توجه بیشتر مسئولان این جشنواره نسبت به ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم میان جوانان تاکید کرد.

مسئولان جشنواره تجسمی فجر نگاه جدی‌تری به جوانان داشته باشند
کد خبر: 277600
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۲:۲۳:۵۳

اعتمادآنلاین| یدالله کابلی خوشنویس برجسته کشور در ارزیابی رویکرد یازدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: ابتدا باید فضای رشد و سیر تکامل هنرمندان جوان کشور که در هرسال سمت و سوی قابل توجه‌تری پیدا می‌کند را در نظر گرفت و بعد؛ رویکرد جشنواره یازدهم را مورد ارزیابی قرار داد؛ چراکه هنرمندان جوانی که به صورت پیوسته در همایش‌ها و جشنواره‌های سراسری و ادواری کشور شرکت می‌کنند، در حوزه هنرهای تجسمی به قابلیت‌های تازه‌ای می‌رسند. گمان می‌کنم مسئولین و متولیان امور فرهنگی و هنری کشور؛ به خصوص دست اندرکاران جشنواره تجسمی فجر، باید نگاه جدی‌تر و توجه بیشتری نسبت به ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم میان جوانان داشته باشند.

داور رشته خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر افزود: تنها چیزی که می‌تواند روحیه جوانانی که در کنار کار و رنج روزمره‌شان، برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور در رشته‌های تخصصی خود کوشش می‌کنند را ارتقا دهد، این است که از تلاش این جوانان به نحوی شایسته تقدیر شود؛ تنها تشویقی که دولت می‌تواند انجام دهد، تخصیص جایزه است و من در این جشنواره گلایه‌های زیادی نسبت به این موضوع داشتم. با توجه به اینکه در خوشنویسی سه گرایش هنری؛ شامل نستعلیق، شکسته و نقاشیخط وجود داشت، تنها یک جایزه در این رشته اهدا شد. یک جایزه هرگز نمی‌تواند انگیزه هنرمندانی را که به شکل جدی در جشنواره‌های متعدد هنری شرکت می‌کنند را ترغیب کند؛ چراکه مشخص نیست این یک جایزه در نهایت به چه کسی می‌رسد.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی جوایز رشته خوشنویسی در دوره‌های بعدی جشنواره تجسمی فجر، گفت: ضروری است که در دوره‌های آینده نسبت به این امر مهم در تمام رشته‌های هنرهای تجسمی توجه شود؛ زیرا آثاری که اکنون با عنوان هنرهای تجسمی دهه فجر در حال معرفی هستند، به عنوان یک حرکت ملی برای کشور ما ثبت می‌شوند. باید توجه داشت که جایزه وجه ظاهری کار است؛ اصل قضیه ارتقا، توسعه، ترویج و توجه به بن‌مایه‌های هنرهای ملی کشور ماست که این جوانان با عملکرد خود به نوعی در حال تثبیت آن هستند. امیدوارم در دوره‌های آینده جوایز رشته خوشنویسی با شرایط بهتری اهدا شود.

این استاد سرشناس هنر خوشنویسی کشور با اشاره به سطح کیفی مناسب آثار ارائه شده در بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: هم در قلم نستعلیق، هم در قلم شکسته و هم در نقاشیخط؛ آثار راه‌یافته به جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته کیفیت بسیار بهتری داشتند. خوشبختانه جوانان با درایت، کوشش، جدیت و تعالی‌طلبی پیگیر هنر خوشنویسی هستند و پیداست که اتفاقی که در این جشنواره افتاده از حیث سطح کیفی نسبت به جشنواره‌های پیشین کیفیت بهتری داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا یازدهمین جشنواره تجسمی فجر توانسته است مشارکت هنرمندان نسل‌های مختلف حوزه خوشنویسی را برای شرکت در این رویداد جلب کند یا خیر، گفت: به زعم من در این دوره چنین اتفاقی رخ نداد. گاه، عنوان جشنواره، عنوانی است که همه نسل‌ها و رتبه‌های مختلف هنری را جذب می‌کند. اما جشنواره‌های سالانه این چنینی، اکثرا جشنواره‌هایی هستند که در آنها پیشکسوتان و اساتید، عرصه را برای حضور هنرمندان جوان خالی می‌کنند تا این جوانان هنرمند، بتوانند بهتر دیده شوند.

چهره ماندگار هنر خوشنویسی کشور، در پایان تصریح کرد: نسل امروز، بدون هر تعارفی، نیاز به دیده شدن دارد. جوان علاقه‌مند است که محصول تلاش و زحمتش دیده شود. هر کدام از این جوان‌هایی که در جشنواره امسال، مقام‌های برتر را کسب کردند، میانگین بین 10 تا 15 سال کار تخصصی کرده‌اند. بنابراین پیداست که دستمزد این شایستگی، رشادت و قابلیت باید پرداخته شود. در غیر این صورت گمان می‌کنم ما رویکرد تازه‌ای در جشنواره‌ها نخواهیم داشت.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها