کد خبر: 280656
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

رضا کولغانی، خواننده گروه داماهی با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ارشاد باید از پیشکسوت‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کند/ موسیقی تلفیقی حمایت و احترام می‌خواهد

رضا کولغانی، خواننده گروه داماهی گفت: وقت آن است که وزارت ارشاد، نام فرهنگ را به طور واقعی به عنوان خود اضافه کند. ارشاد از پیشکسوت‌ها و افراد کاربلد در حوزه‌های مختلف استفاده کند. این افراد کسانی نباشند که اداره وزارت فرهنگ و ارشاد، برایشان فرقی با وزارتخانه و اداره‌های دیگر نداشته باشد.

ارشاد باید از پیشکسوت‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کند/ موسیقی تلفیقی حمایت و احترام می‌خواهد
کد خبر: 280656
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وضعیت موسیقی در کشور، معضلات گوناگونی دارد که پرداختن به هرکدام از آنها، زمان بسیاری می‌طلبد. از مجوزهای بی‌حساب‌وکتاب به برخی خواننده‌ها و گروه‌های پاپ گرفته تا برگزاری کنسرت‌های چندصد هزارتومانی و همچنین، لغو اجراهای مجوزدار و .... در این میان، موسیقی نواحی و فیوژن و تلفیقی ایران نیز، چالش‌های بسیاری داشته و هر چه به استان‌های مختلف می‌رسیم، بحث حمایت از هنرمندان، تغییر کرده و گاه نادیده گرفته می‌شود.

اگر چه در سال‌های گذشته به همت تعدادی از بزرگان و پژوهشگران موسیقی، بسیاری از آثار موسیقی نواحی گردآوری، ثبت و ضبط شده اما همچنان، از شمال خراسان تا جنوب هرمز، هزاران گوشه ناشنیده باقی مانده که همت و حمایت گسترده‌ای برای احیای آن می‌طلبد.

در این‌باره، رضا کولغانی، خواننده گروه داماهی با انتقادهایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به اعتمادآنلاین گفت: «حمایت؟ ما یاد گرفتیم که حتی پدر و مادرمان هم از ما حمایت نکنند و بنابراین از ارشاد توقعی نداریم. از اسم آن هم مشخص است که قرار است فقط ارشادت کند، وزارت ارشاد! فرهنگ را هم از اسمش جدا کند، دیگر تمام است. معمولا در دهان کسی نمی‌چرخد بگوید وزارت فرهنگ و ارشاد، اصلا کسی این وزارتخانه را به عنوان متولی فرهگ و هنر می‌بیند؟»

به گفته این نوازنده و خواننده، وقت آن است که وزارت ارشاد، نام فرهنگ را به طور واقعی به عنوان خود اضافه کند. او در این‌باره توضیح داد: «ارشاد از پیشکسوت‌ها و افراد کاربلد در حوزه‌های مختلف استفاده کند. این افراد کسانی نباشند که اداره وزارت فرهنگ و ارشاد، برایشان فرقی با وزارتخانه و اداره‌های دیگر نداشته باشد. فقط کارمند بودن برای آن‌ها در اولویت نباشد و از هنر بدانند.»

کولغانی بهترین اقدام را در شرایط فعلی، تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و توضیح داد: «با شرایط فعلی اسمش باید تغییر کند و بشود وزارت ارزشیابی، چون ارزش اثر را بیشتر تعیین می‌کنند تا اینکه به امور فرهنگی و هنری بپردازند.»

موسیقی تلفیقی، ناجی می‌خواهد


او با اشاره به بی‌مهری‌ها در مورد موسیقی نواحی گفت: «از صحبت درباره این مسائل خسته شدم. هیچ چیزی درست نمی‌شود. تمام پیشکسوت‌های ما از بین رفته‌اند. حتی نمی‌توانم بگویم که ارشاد چه کاری انجام دهد که اوضاع بهتر شود.»

کولغانی ادامه داد: «تنها زمان جشنواره از موسیقی تلفیقی حمایت می‌شود. باقی سال ما نقشی نداریم. بسیاری از اهالی موسیقی نواحی و تلفیقی، با چه ذوق و شوقی از روستاها به تهران می‌آیند به هوای اینکه بخواهند با اجرا، موسیقی‌شان را معرفی کنند یا اینکه از آنها تجلیل شود. به محض اینکه به تهران می‌آیند، متوجه می‌شوند هیچ حمایت و احترامی در کار نیست. انگار اصلا موسیقی نواحی اهمیتی ندارد.»

خواننده گروه داماهی با اشاره به تبعیض‌های بسیاری که در مورد اهالی موسیقی دیده می‌شود، به نقدهایی در این مورد پرداخت و گفت: «در روزهایی که یک خواننده هنوز خودش باور نکرده خواننده است، در برج میلاد با احترام و هزینه‌های بسیار کنسرت می‌گذارد و چندین بادیگارد دارد، اما شفیعی کدکنی در خانه‌اش، می‌پوسد، چه توقعی از ارشاد می‌ماند؟ در واقع بهتر است بگوییم در حال حاضر، برخی موسیقی‌ها و سرمایه‌دارها، برو بیا داشته و جای هنر را گرفته‌اند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها