کد خبر: 291420
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۴:۲۱:۰۰
| |

در هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن چه خبر خواهد بود؟

هفتادودومین جشنواره فیلم کن از هفته آینده برای نمایش اول شماری از مطرح‌ترین آثار سینما، با بخش‌های مختلف میزبان علاقمندان است.

در هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن چه خبر خواهد بود؟
کد خبر: 291420
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۴:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| این جشنواره از 14 تا 25 ماه مه سال جاری (24 اردیبهشت تا 5 خرداد) در محل کاخ جشنواره شهر کن در حدود یکهزار کیلومتری پاریس برپا می شود.


آلخاندرو گونزالس اینیراتیو/ Alejandro González Iñárritu کارگردان نام آشنای مکزیکی رئیس هیات داوران بخش اصلی و نادین لبکی/Nadine Labaki کارگردان لبنانی رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه هستند.


پوستر این دوره از جشنواره با تصویری از آنیس واردا/Alejandro González Iñárritu
(1928 تا 2019) فیلمساز فقید فرانسوی تصویرسازی شده که اخیرا در گذشت، همچنین قرار است طی مراسمی از یک عمر فعالیت هنری «آلن دلون»/Alain Delon هنرپیشه فرانسوی تقدیر و جایزه نخل طلای افتخاری به او اهدا شود.

رقابت اصلی میان برترین‌ها

اولین فیلم این دوره از جشنواره در بخش اصلی، فیلم «مرده ها نمی میرند» از جیم جارموش /Jim Jarmusch کارگردان آمریکایی است و به اصطلاح جشنواره با این فیلم آغاز می شود، فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» از کوئنتین تارانتینو/ Quentin Tarantino دیگر کارگردان آمریکایی، فیلم «درد و شکوه» از پدرو آلمادوار/Pedro Almodóvar کارگردان اسپانیایی، فیلم «متاسفم جا ماندی» از کن لوچ/Ken Loach آمریکایی نیز از مهم‌ترین فیلم ها در میان 21 فیلم بخش مسابقه هستند که برای تصاحب نخل طلا رقابت می کنند.


بر اساس قوانین جشنواره کن این فیلم ها نباید پیش از این در هیچ جشنواره دیگری نمایش داده شده یا روی پرده رفته باشند و این امر شامل کشوری که فیلم در آن ساخته شده نیز می شود.


جوایز اصلی که به این فیلم ها تعلق می گیرد جایزه نخل طلا، جایزه هیات داوران، جایزه بزرگ جشنواره، جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد همچنین بهترین فیلمنامه را شامل می شود.


افزون بر این، جایزه «نوعی نگاه» به کارگردانان جوان و آثاری تجربه گرا داده می شود که امسال 18 فیلم در این بخش به نمایش در می آید، «جایزه سینه فونداسیون» (با سه فعالیت اصلی حمایت از طرح فیلم کارگردانان جوان، حمایت از فیلمنامه‌هایی با قابلیت اجرا در عرصه‌های بین المللی و جست‌وجو بری یافتن حامیان مالی که در جست وجوی استعدادهای جدید، 15 تا 20 اثر کوتاه و نیمه‌بلند سینمایی تولید مدارس سینمایی سراسر جهان را انتخاب می‌ کند) از دیگر جوایز جشنواره است.


جایزه دوربین طلایی نیز به بهترین فیلم از کارگردانی که اولین اثر خود را ساخته از میان فیلم های بخش اصلی، دو هفته کارگردانان و هفته منتقدان بین المللی داده می شود.


بخش فیلم های کوتاه نیز امسال؛ شامل نمایش 11 فیلم است که بر اساس مقررات جشنواره نباید از 15 دقیقه بیشتر باشند و برای تصاحب نخل طلا رقابت می کنند.


همچنین 7 فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می شوند؛ این فیلم ها همه معیارهای جشنواره را ندارند ولی پذیرش آنها در بخش خارج از مسابقه اعتباری برای نمایش فیلم است.

بخش های جنبی و جوایز مستقل

هفتادودومین جشنواره کن مانند دیگر سال ها غیر از بخش های اصلی شامل بخش های دیگری نیز هست که جوایز این بخش ها توسط نهادهای مستقل اعطا می شود؛ جایزه هفته منتقدان بین المللی (با نمایش 7 فیلم در سال جاری) که از سال 1962 در جشنواره جای خود را باز کرده و بیشتر فیلم های اول و دوم کارگردانان را از منظر وجود نگاه های خاص می سنجد و بخش جایزه دو هفته کارگردان (با نمایش 24 فیلم در سال جاری) که از سال 1969 در جشنواره قرار گرفته و نگاه خود را به نگاه های تجربی و آوانگارد جدید در سینما معطوف کرده است.


همچنین جایزه انجمن سینمای مستقل و پخش کنندگان آن و جایزه «نخل دگرباشی» که از سال 2013 در جشنواره کن وارد شده و بحث های زیادی بابت منحرف شدن اهداف اصلی جشنواره پدید آورده، از دیگر بخش های جشنواره است.


افزون بر این، بخش هایی مانند نمایش های ویژه، کلاسیک های کن و کلاسیک ها و نمایش فیلم برای عموم مردم در جشنواره کن همواره وجود داشته و این رویداد هنری را به صحنه ای نه تنها برای حضور فیلمسازان مهم و مطرح از سراسر جهان، بلکه به عرصه حضور و تعامل فیلم و مردم عادی تبدیل کرده است.

نت فیلیکس امسال هم در کن حضور ندارد

شرکت فیلم و سریال سازی «نتفلیکس/netflix» آمریکا، تولیدکننده محتوای تصویری که آثاری برای پخش اختصاصی از سرویس خود می‌سازد، پس از دعوای سال قبل بر سر حضور فیلم ‌های نتفلیکس در بخش مسابقه جشنواره و تصویب قوانینی برای حمایت از صنعت سینما در این جشنواره، ترجیح داد آثار ساخت خود را در جشنواره شرکت ندهد. طبق این قوانین فیلم ‌هایی که به شکل رسمی در سینماها اکران نشوند حق حضور در بخش مسابقه جشنواره کن را ندارند، چرا که مخاطبان نتفیلیکس بیشتر در فضای مجازی فیلم ها را می بینند و تعداد آنها در مقایسه با مخاطبان سینما ناچیز است.


به هر حال حرکت دنیا به سمت تمرکز حضور مردم در اینترنت است و قرائن نشان می‌دهد شرکت‌هایی مثل نتفلیکس در آینده با قدرت بیشتری در عرصه فیلمسازی حضور خواهند داشت و شاید به این راحتی‌ نشود آنها را نادیده گرفت.

سینمای ایران در کن

عباس کیارستمی (1319 تا 1395) کارگردان فقید ایرانی قطعا برجسته ترین چهره فرهنگی ایران در کن است؛ وی که 5 بار نامزد دریافت جایزه نخل طلا شده بود در سال 1376 این جایزه را برای فیلم «طعم گیلاس» دریافت کرد. او همچنین 4 دوره داور بخش اصلی این جشنواره بوده است.


غیر از او اصغر فرهادی نیز در هفتادمین دوره جشنواره کن جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای فیلم «فروشنده» دریافت کرد و شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در این فیلم شد.


کارگردانان دیگر ایرانی از جمله داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، بهمن فرمان آرا، جعفر پناهی نیز در بخش های مختلف کن حضور داشته اند؛ هر چند امسال و بر خلاف سال قبل که ایران با سه فیلم «همه می دانند» از اصغر فرهادی، « سه رخ» از جعفر پناهی و فیلم سوئدی «مرز» از کارگردان ایرانی تبار علی عباسی در کن حاضر بود، سینمای ایران فیلمی در جشنواره کن ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها