ابوالحسن داوودی در گفتوگو با «اعتمادآنلاین»:
جبههگیری آشکار ضدترامپ در هالیوود باعث شد «فروشنده» اصغر فرهادی اسکار بگیرد/ در هیات انتخاب اولویت این نیست که چه کسی به چه فیلمی رای داده است/ باید به رای یک جمع احترام گذاشت/ اسکار همواره غیرقابل پیشبینی است/ «در جستجوی فریده» تصویر و نگاه نویی از سین
ابوالحسن داوودی گفت: «بهشخصه فیلم سعید روستایی را دوست دارم. به عنوان یک فیلمساز جوان و خوشفکر و خوشآتیه به او احترام میگذارم و فکر میکنم بسیار باید مراقب خودش و لحن سینمایش باشد. به علاوه اینکه ما نباید جشنواره «ونیز» و جایزه «اسکار» را یکشکل ببینیم. «قصر شیرین» نیز از این قاعده مستثنی نیست. رضا میرکریمی دوست قدیمی و خوب من است. من این فیلم را 2 بار در سینما مشاهده کردم و فیلم تاثیرگذاری است.»
اعتمادآنلاین| ابوالحسن داوودی، کارگردان سینمای ایران، عضو هیات 9نفره انتخاب نماینده ایران در اسکار 2020 بود. او از دلایل انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در این رویداد مهم سینمایی و نگاهش به فیلمهای «متری شش و نیم» و «قصر شیرین» توضیحاتی به اعتمادآنلاین داد که در ادامه خواهید خواند:
ابوالحسن داوودی، عضو هیات انتخاب فیلمهای ایرانی در جایزه اسکار، گفت: «متاسفانه در سالهای اخیر تصور نوعی «رکود» و درجا زدن سینمای ایران در خارج از کشور و در جشنوارهها نیز انعکاس پیدا کرده است. حضور کمرمق سینمای ایران در جشنوارههای مطرح، شاید نشانه آن باشد که مایه فیلمهای ما یا ریشه ساخت آنها دچار تکرار شده است.»
او اضافه کرد: «قطعاً در یک هیات انتخاب اولویت این نیست که چه کسی به چه فیلمی رای داده است و چرا! بلکه حادث شدن بهترین اتفاق برای سینمای ایران حائز اهمیت است.»
داوودی ادامه داد: «اصول حرفهای و اخلاق حکم میکند زمانی که گروهی تصمیمی را اتخاذ میکند و آن تصمیم به امضای جمع میرسد، دیگر یک انتخاب جمعی است و باید به آن احترام گذاشت. اینجا دیگر نظر اشخاص اولویت ندارد. از لحاظ سلیقه و تجربه شخصی هم اگر با این انتخاب موافق باشم، قطعاً به این دلیل است که معتقدم مستند «در جستجوی فریده» تصویر و نگاه نویی از سینمای ایران را به نمایش خواهد گذاشت.»
کارگردان فیلم «رخ دیوانه» درباره نگاه اسکار و معیارهای آن برای انتخاب فیلمها گفت: «اسکار عموماً نشان داده که غیرقابل پیشبینی است، اما قطعاً حالوهوای سیاسی و مسائل جهانی دیگر نیز بر این مراسم تاثیرگذار است؛ مثلاً 2 سال گذشته اگر ترامپ انتخاب نشده بود و ضدیت و جبههگیری آشکار ضدترامپ هالیوود و اسکاریها در میان نبود، طبعاً فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی سرنوشت دیگری میداشت. فضا و جو حاکم بر مراسم اسکار به شدت تاثیرگذار است. ضمن اینکه سازوکار اسکار با جشنوارههای دیگر متفاوت است. به هر حال شکل معرفی فیلمها و پشتیبانی از آنها و چگونگی انتخاب آنها بسیار اهمیت دارد و میتواند راه فیلمها را تا حدودی هموار کند.»
ابوالحسن داوودی درباره فیلمهای «متری شش و نیم» و «قصر شیرین» نیز گفت: «بهشخصه فیلم سعید روستایی را دوست دارم. به عنوان یک فیلمساز جوان و خوشفکر و خوشآتیه به او احترام میگذارم و فکر میکنم بسیار باید مراقب خودش و لحن سینمایش باشد. به علاوه اینکه ما نباید جشنواره «ونیز» و جایزه «اسکار» را یکشکل ببینیم. «قصر شیرین» نیز از این قاعده مستثنی نیست. رضا میرکریمی دوست قدیمی و خوب من است. من این فیلم را 2 بار در سینما مشاهده کردم و فیلم تاثیرگذاری است، اما نگاه حرفهای و شخصی و لحاظ کردن معیارهای سینمایی در امری مثل انتخاب برای اسکار 2 زمینه متفاوت است. ما سعی داشتیم بهترین شرایط را برای فیلمی فراهم کنیم که از شرایط سینمایی برای حضور نوآورانهتر در اسکار آماده است.»
دیدگاه تان را بنویسید