کد خبر: 334220
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۵:۳۷:۰۰
| |

داریوش اسدزاده فوت کرد

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر امروز در سن 96 سالگی درگذشت.

داریوش اسدزاده فوت کرد
کد خبر: 334220
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۵:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین|

بیوگرافی داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده متولد 1 آذر 1302 از پدری ارتشی و مادری خانه‎‌دار در کرمانشاه، زاده شد.

دوره دبیرستان را در دارالفنون به پایان برد و سپس وارد دانشکده بازرگانی و دارایی شد.

او در جوانی طبع شعر داشت و علاوه بر آن ویولن می‌نواخت اما به دلیل سختگیری پدرش آن را رها کرد و به بازیگری روی آورد.

بل

علاقه به تئاتر از کودکی

علاقه او به هنر بازیگری از زمانی که به همراه پدر برای تماشای تئاترهای سنتی مثل سیاه بازی می رفت در وجودش شکل گرفت.

او خودش درجایی گفته بود: پدرم برای اینکه مرا تشویق به درس خواندن کند، می‌گفت اگر درس‌هایت را خوب بخوانی شب جمعه به تئاتر می‌رویم تا نمایش ببینیم.

تمام اینها اسدزاده را علاقه‌مند به تئاتر و سینما کرد و باعث شد او بعدها به هنرستان هنرپیشگی که زیرنظر سید علی نصر اداره می‌شد برود.

اسدزاده

شروع فعالیت هنری

بواسطه تحصیلات خود و با نفوذی که پدرش داشت در دوره دبیرستان در وزارات دارایی مشغول بکار شد و همزمان در مدرسه هنرپیشگی تحصیل کرد.

اسدزاده در سال 1321 وقتی 19 ساله بود بازیگری و نویسندگی را در تئاتر لاله زار شروع کرد و همان سال با نمایش «لیلی و مجنون» برای اولین بار به روی صحنه رفت. از آنجایی که پدرش مخالف بازیگری‌ او بود مجبورمی‌شد که پنهانی کار کند.

سال 1333 وقتی 31 ساله بود پس از سال‌ها تجربه بازی در تئاتر توانست با فیلم سینمایی «همسر مزاحم» برای اولین بار جلوی دوربین برود.

همزمان با کار دوم خود در سال 1335 بنام«کلاه غیبی» از طرف اداره کل هنرهای زیبا که آن‌ ‎زمان دست داماد شاه اداره می‌شد بعنوان نماینده ایران به فستیوال تئاتر پاریس فرستاده شد. او به مدت 3 ماه از طرف ایران مشغول تحقیق در تئاتر پاریس شد.

پس از بازگشت از فستیوال پاریس به شدت درگیر تئاتر بود و نزدیک به 200 نمایشنامه کارگردانی را بازی کرد تا جایی که آوازه‌اش توجه هنرمندان آمریکایی را به خود جلب کرد.

سال 1346 وقتی 44 ساله بود به دعوت یکی از کمپانی‌های فیلمسازی راهی آمریکا شد و در فیلم «در آمریکا اتفاق افتاد» به کارگردانی جواد قائم مقامی ایفای نقش کرد.

بعد از تجربه بازی در آمریکا به ایران بازگشت و در سال 1351 وقتی 48 ساله بود علاوه بر فعالیت‌های سینمایی بعنوان هیئت مدیره سندیکای سینمای ایران منصوب شد.

سال 1355 به تشویق پروفسور دیویدسون جهت مطالعه و تحقیق راهی آمریکا شد.

او در زمان اقامت خود در یک مغازه خواربار فروشی و پمپ بنزین سرمایه گذاری کرد اما در نهایت بخاطر عدم نظارت دچار ورشکستی شد. او بعد از 11 سال زندگی در آمریکا سال 1365 به ایران بازگشت.

اسدزاده

ازدواج درسنین مختلف

داریوش اسدزاده در سال 1330 وقتی 28 ساله بود با یکی از طرفدارانش بنام هما شاهرخی که از نوادگاه قاجار بود ازدواج کرد اما به علت عدم بچه دار شدن بعد از 17 سال طلاق گرفتند.

بار دیگر او در سال 1346 با سهیلا غزلی ازدواج کرد که ثمره این زندگی دو پسر شد اما این زندگی هم در نهایت به جدایی و طلاق ختم گردید.

او در هفتاد و شش سالگی برای سومین بار با طاهره خاتون میرزایی در یک مهمانی آشنا و سپس ازدواج کردند.

تخک

بازیگری بعد از انقلاب

بعد از بازگشت از آمریکا در سال 1366 با فیلم گل مریم به عرصه بازیگری بازگشت و با سریال سمندون سال 1374 به کارگردانی ناصر هاشمی وارد قاب تلویزیون شد.

شهرت‌اش اما بیشتر بخاطر بازی درسریال «خانه سبز» بود.

لغت

نوشتن کتاب و دریافت عنوان درجه یک دکتری

او بعد از سال‌ها فعالیت در سال 1379 به مدت یکسال رئیس انجمن بازیگران ایران شد و به مدت پنج دوره عضو هیئت داوران خانه سینما بود. در 89 سالگی نشان درجه یک هنری را از محمود احمدی نژاد دریافت کرد.

او سال‌ها درس تئاتر و ادبیات تئاتر را در دانشگاه تهران تدریس می کرد.

اسدزاده همچنین چندین کتاب در زمینه تاریخی تئاتر نیز به چاپ رسانده است که از جمله آن‌ها می توان به کتاب «تماشاخانه تهران» و «سیری در تاریخ تئاتر ایران» اشاره کرد.

نم

کهولت سن و مرگ

اسدزاده در سال‌های اخیر به دلیل عوارض پیری توان کارکردن مانند گذشته را نداشت و به گفته خودش فیلمنامه‌هایی که به او پیشنهاد می‌شد، انگیزه را برای بازی در او ایجاد نمی کرد.

او در آبان 1397 در سن 95 سالگی مبتلا به بیماری سرطان مثانه شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت بعد از عمل مشخص شد علاوه بر بیماری سرطان به ذات الریه نیز مبتلا شده است. او بارها در بیمارستان بستری شد و سرانجام امروز ظهر در منزلش دار فانی را وداع گفت.

تن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها