کد خبر: 354590
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۱:۰۱
| |

سعید سلطانی، کارگردان سریال «ستایش»:

«ستایش 3» پایان خوبی دارد/ 200 دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم/ هنوز در مورد ساخت «ستایش 4» تصمیمی گرفته نشده است

سعید سلطانی، کارگردان سریال «ستایش » در پاسخ به اینکه آیا «ستایش 4» نیز ساخته خواهد شد؟ گفت: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکترها است. بخش سوم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم می‌دانستیم ادامه خواهد داشت، اما همه چیز قائل به کشف و شهود نویسنده بود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمی‌دانم و باید از نویسنده آقای مطلبی سوال کرد.

«ستایش 3» پایان خوبی دارد/ 200 دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم/ هنوز در مورد ساخت «ستایش 4» تصمیمی گرفته نشده است
کد خبر: 354590
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۱:۰۱

اعتمادآنلاین| سعید سلطانی و فریبا نادری کارگردان و بازیگر «ستایش» با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه از فصل یک این سریال، حواشی فصل سه و انتقادات منتقدان و شوخی‌های مردم در فضای مجازی با این سریال سخن گفتند.

سلطانی در ابتدا درباره رضایت مخاطبان از این سریال گفت: این لطف خدا بود. همه کاری که ما انجام می‌دهیم قصد و نیتمان این است که کار دیده شود. درباره «ستایش» نمی‌گویم از ابتدا چنین رضایتی را پیش بینی نمی‌کردم اما از ذات داستان و نوع روایتی که داشت و عقبه‌ای که مردم از 10 سال پیش با سریال داشتند این فهم را داشتم که مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

نادری نیز در این باره اظهار کرد: زمانی که ستایش 1 پخش می‌شد خودم بیننده پرو پاقرص آن بودم اما فکر نمی‌کردم همه جامعه از اقشار مختلف بیننده آن باشند و درباره اش صحبت کنند.

200 دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم

سلطانی با اشاره به اینکه شروع ستایش با زنده یاد ایرج قادری بود و ورود سعید مطلبی به عنوان نویسنده نیز به طبع ورود او بود، ادامه داد: متاسفانه ایشان نتوانستند به خاطر بیماری کار را ادامه بدهند. سپس آقای اصغر هاشمی وارد پروژه شدند و چیزی حدود 200 دقیقه هم کار گرفته بودند، اما مشکلی برایشان پیش آمد و نتوانستند کار را ادامه بدهند. بخش قابل توجهی از بازیگران چیده شده بود، قصه مشخص بود و ادامه کار دشوار بود و من با توجه به اینکه قصه، موضوع روز بود و با جسارت به مسائل روز وارد شده بود، بنابراین کار را پذیرفتم و کارگردانی اش کردم.

طرفدار پر و پاقرص «ستایش» بودم

نادری در این باره که فکر نمی‌کرد روزی به عنوان قطب منفی این سریال باشد، اظهار کرد: روزی که به من زنگ زدند اصلا آنقدر هول شدم که حتی نقش را هم نپرسیدم و گفتم فقط نشانی دفتر را به من بدهید! حالا هم احساس می‌کنم «ستایش3» شاخص ترین کار من است و مردم مرا با پری سیما می شناسند.

وی با بیان اینکه خوشحال است اجرا به شکلی بوده که مردم «پری سیما» را باور کرده‌اند، ادامه داد: نقش منفی خیلی سخت‌تر است چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت خود بازیگر دارد و برای رسیدن به آن فقط دانستن چهار تکنیک بازیگری کافی نیست و هدایت کارگردان و نویسنده مهم است.

نادری یادآور شد: من به «پری سیما» حق نمی‌دهم که این همه منفی باشد و انتقام بگیرد. او حق دارد بابت دگرگونی زندگی اش ناراحت باشد اما اینکه روی همه روابط پا بگذارد درست نیست.

سلطانی در ادامه اظهار کرد: نقش‌های مثبت و منفی قصه را رنگ آمیزی می‌کنند، اما از ویژگی های ستایش این است که درباره آدمها علی رغم مثبت و منفی بودنشان، اراده شان برای کاری که انجام می‌شود توضیح داده می‌شود و بیننده آنها را می‌شناسد و جایگاهشان را در قصه درک می‌کند و اینگونه ‌درباره شان قضاوت می‌کند.

اجرای نقش‌های منفی دشوارتر است

این کارگردان افزود: پری سیما کاراکتر بسیار دشواری بود و خانم نادری زحمات زیادی کشید. خانم تیرانداز هم همینطور و ایفای نقش‌هایی که بار منفی داشت، اجرایشان دشوارتر بود.

سلطانی در ادامه درباره تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده این سریال اظهار کرد: او به نوعی خالق اصلی این کاراکترها و ما ارتباط دائمی و فراگیری با ایشان داریم که برگرفته از خاصیت‌های شخصی او است و هیچ توقفی در فعالیت‌های او وجود ندارد و انگار با خودش مسابقه دارد.

وی افزود: او اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت می‌توانم با او کار کنم و متن‌هایش به ذهن من نزدیک است.

اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود

نادری نیز در این باره بیان کرد: تقریبا در بیشتر سکانس‌هایی که بازی داشتم آقای مطلبی سر صحنه بودند و بدون کمکشان کار من سخت تر می‌شد. در ستایش دو پری سیما خیلی کاراکتر بیرونی نبود و ناگهان مشخص می‌شود او چه نقابی داشته است. در ستایش سه او ورق‌هایش را رو می کرد و رو بود. بنابراین از من خواستند بدون هیچ نقابی این نقش را بازی کنم.

سلطانی هم با اشاره به اینکه قبل از پیوستن به پروژه، راش‌های داریوش ارجمند را دیده بوده، درباره شخصیت حشمت فردوس تصریح کرد: وقتی کاری با چنین سابقه و طول پخشی داریم، کم کم استهاله‌ای بین کاراکتر و بازیگر می‌بینیم. چه بسا ویژگی‌هایی که خود ارجمند دارد در حشمت فردوس دیده می‌شود. مطمئنم اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود این ویژگی‌ها پیدا نمی‌شد و شاهد این شیرینی، زبری و نرمی و لطافت که از آدمهای این سن و سال سراغ داریم در کار نبود.

وی افزود: خود او یک دایی داشته است که خیلی به این کاراکتر نزدیک است و دوستانی در بازار دارد که از آنها برای اجرا کاراکتر استفاده کردند. خیلی ها که در تره بار کار می کردند سر صحنه می‌آمدند و به ارجمند می گفتند چقدر مشابه آدمهایی است که آنجا می بینند.

نادری نیز درباره همکاری با ارجمند گفت: در سکانسی که من به دفتر میدان می رفتم و با زبان نرم حشمت فردوس را تهدید می کردم. باید از موضع قدرت صحبت کنم اما آنقدر ترسیده بودم که نمی دانستم از پس این کار برمی‌آیم یا نه. آقای ارجمند به شدت آدم نازنینی هستند و مرا که دیدند فهمیدند من ترسیده ام و راهنمایی ام کردند.

منتقدان برای نقد سریالی با 85 میلیون مخاطب از فرمول دیگری استفاده کنند

سلطانی درباره اینکه نظرش درباره انتقاداتی که به سریال «ستایش» مطرح می شود، تصریح کرد: کم هوشی کسی در کار ما است که پیشنهاد و انتقادی را که سبب بهتر شدن کارش می شود، نپذیرد. بپذیریم که سریال سازی در کشور ما جریانی است که باید با توجه به آن نقد و بررسی شود. این را به عنوان دلایلی که کار در جاهایی مقابل نقد قرار گرفته عرض نمی‌کنم بلکه می‌گویم یک منتقد وقتی درباره یک کار تلویزیونی صحبت می کند که با 85 میلیون مخاطب مواجهه داشته است، باید از فرمول دیگری برای نقد استفاده کند. مواجهه با محصولی که طیف گسترده‌ای از نوجوانان تا افراد مسن را در برمی گیرد، فرمول دیگری می‌طلبد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم، مشخصا آنها کار را دیده اندو حالا نقد می کنند.

نمی دانم فیلم یا سریال فارسی یعنی چه؟

وی درباره نقدی که مبنی بر فیلم فارسی بودن ستایش به آن می شود، تصریح کرد: من این عبارت فیلم فارسی را نمی فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی‌شوم یعنی چه و چون منظورشان را درک نمی کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می‌گویند یا شکل ارائه. نمی‌پذیرم اثری را که بسیار دیده می شود با یک انگ به گناه اینکه دیده شده اینگونه برخورد شود.

استقبال مردم از سریال در فضای مجازی یک نکته مثبت است

سلطانی یادآور شد: من وقت نمی کنم اما پسر و دخترم فضای مجازی را مرور می کنند و از حوصله و شوخ طبعی مردم خنده‌ام می گیرد و خیلی برایم جالب است. مثلا درباره گریم ستایش یا روابطی که شخصیت‌ها دارند، هر شب این اتفاق به روز می‌شود و جریان آن قطع نمی شود و این یک نکته مثبت است.

نادری نیز در این خصوص بیان کرد: من آب می‌خورم می گویند پول حشمت فردوس است. لطف هم دارند اما خیلی محترمانه است. به صورت جدی فرصت نمی‌کنم در فضای مجازی باشم و روزی نیم ساعت 45 دقیقه درگیر می‌شوم.

وی یادآور شد: مردم بیشتر با من شوخی کرده‌اند و مرا مورد لطف‌شان قرار داده اند.

سریال جدید کارگردان «ستایش»

سلطانی درباره فعالیت‌های تازه خود توضیح داد: با آقای زرین کوب به عنوان تهیه کننده ساخت سریال «بوم و باران» را برای شبکه دو سیما آغاز کرده ایم. این مجموعه بستر تاریخی دارد و نوشته شهره شریعتی است و دو ماه است جلوی دوربین رفته و برای سال بعد روی آنتن می‌رود.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا «ستایش 4» نیز ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: خیلی‌ها از من در این باره سوال می کنند. بخش سوم هم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم می دانستیم ادامه خواهد داشت اما همه چیز قائل به کشف و شهود نویسنده بود و بنا بود مطالب یک و دو در بخش سه جمع بندی شود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمی‌دانم و باید از آقای مطلبی سوال کرد.

وی در این باره که آیا داستان در فصل سه بسته می‌شود، اظهار کرد: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکترها است.

نادری هم در ادامه درباره کار جدیدش خبر داد: من سر سریال «از سرنوشت» هستم که در سه فاز ساخته می‌شود و فاز اول را آقای علیرضا خردمندان ساختند و فاز بعدی را علیرضا بذرافشان می سازد.

سلطانی در پایان گفت: مجموعه «ستایش» فقط حاصل کار کارگردان و بازیگران نیست و مجموعه عواملی است که از 10 سال پیش مشغول کار هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها