سهم «نابینایان و ناشنوایان» از جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر چقدر است؟
جامعه نابینایان و ناشنوایان کشور، بهصورت جدی پیگیر مطالبه بهحق خود از مسئولان فرهنگی برای تأمین امکانات حضورشان در سالنهای تئاتر و سینما هستند؛ مطالبهای که گویی هنوز شنیده نشده است.
اعتمادآنلاین| در سراسر جهان نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی جزو گروههای خاص یک جامعه محسوب میشوند و برنامهریزیها در عرصههای مختلف بهگونهای است که این اقشار نیز بتوانند از امکانات رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بهرهمند شوند.
در کشورهای پیشرفته در عرصههای فرهنگی و بهطور خاص در حوزههای مختلف هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، شرایطی فراهم میشود تا این گروههای خاص، بتوانند همچون سایر افراد عادی جامعه، در این عرصهها فعالیت و حضور داشته باشند و در عین حال از محصولاتی که در این حوزهها ارائه میشود، استفاده کنند.
سالهاست که تولیدکنندگان فیلمهای سینمایی در اروپا و آمریکا برای مخاطبان نابینا و ناشنوا، نسخههای ویژه تولید و ارائه میکنند و در عرصه تئاتر نیز این امکان برای نابینایان و ناشنوایان فراهم است تا بهواسطه تمهیداتی امکان استفاده از آثار را داشته باشند.
متأسفانه در کشور ما شرایط به گونه دیگری است و در عرصههای مختلف هنر کمترین توجه به مخاطبان نابینا و ناشنوا شده است.
یک مرور آماری و چند نکته
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 45 میلیون نفر نابینا و حدود 466 میلیون نفر از جمعیت جهان ناشنوا هستند. تعداد نابینایان در کشور ما هم طبق آمار ارائه شده حدود 150 هزار نفر است که با در نظر گرفتن افراد کم بینا، این تعداد به 750 هزار نفر میرسد. همچنین حدود 530 هزار نفر از جمعیت ایران را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل دادهاند.
سالانه بخش عظیمی از جمعیت نابینایان و ناشنوایان ایران به دلیل فراهم نبودن شرایط، امکان استفاده از محصولات هنری به ویژه سینما و تئاتر را ندارند. فیلمهایی که در ایران ساخته و تولید میشوند بدون توجه به مخاطبان نابینا و ناشنوا، از ارائه نسخههای اورجینال «توضیحدار» برای نابینایان و «زیرنویسدار» برای ناشنوایان خودداری میکنند در حالی که این قشر از جامعه ایران نیز حق استفاده از محصولات هنری را دارند.
در عرصه تئاتر نیز نمایشهایی که دارای قصه و دیالوگمحور هستند برای ارائه به نابینایان مناسب هستند و آثار نمایشی با چاپ توضیحات کلی نمایش و یا ارائه بالانویس میتوانند فرصت حضور ناشنوایان و تماشای آثار را برای این اقشار جامعه فراهم کنند اما در این عرصه نیز نسبت به نابینایان و ناشنوایان کم توجهی شده است.
به لحاظ اقتصادی نیز جامعه سینما و تئاتر ایران خود را از حضور بخش قابلتوجهی از مخاطبان علاقهمند به این هنرها محروم کرده است زیرا نابینایان و ناشنوایان نیازی به بلیت رایگان ندارند و در صورت ایجاد شرایط مناسب برای این گروه از مخاطبان، آنها نیز خریدار بلیت فیلمهای در حال اکران و تئاترهای در حال اجرا خواهند بود و به گیشه فروش فیلمها و تئاترها کمک خواهند کرد.
مهمتر از فرآیند جاری عرضه محصولات هنری، هر سال جشنوارههای بینالمللی فیلم و تئاتر فجر هم بدون اینکه مخاطبان نابینا و ناشنوا را مورد توجه خود قرار دهند برگزار میشوند و نابینایان و ناشنوایان علاقهمند به هنر، از همراه شدن با سینما و تئاتر ایران در جشن انقلاب اسلامی محروم میمانند!
ظرفیتی که با «رادیو فیلم» کلید خورد
محمدقاسم کفیلی، دانشجوی حقوق و از مخاطبان نابینای سینماست. او درباره شرایط استفاده نابینایان از فیلمهای سینمایی، به خبرنگار مهر گفت: قبل از تأسیس رادیونمایش هیچ امکانی برای نابینایان وجود نداشت، مگر اینکه با یک همراه و در شرایطی سخت به تماشای فیلم بنشینند و یا منتظر بمانند تا نسخه فیلم منتشر شود و در منزل با توضیحات همراه خود، فیلم را ببینند. در رادیونمایش که برنامه «رادیو فیلم» به تهیهکنندگی آقای فرشاد آذرنیا وجود داشت، فیلمهای توضیحدار درست میکردند. این در حالی است که تاریخچه فیلمهای توضیح دار در خارج از کشور قدمت بسیار بیشتری دارد.
او ادامه داد: با توضیحاتی برای فیلمها در این برنامه ارائه میشد، نابینایان متوجه فیلمها میشدند و این حرکت بسیار خوبی بود. نویسنده بیشتر رادیوفیلمها آقای بهرام سرورینژاد بود. این برنامه چند سالی ادامه داشت و شاید حدود 100 فیلم در رادیوفیلم برای نابینایان توضیحدار شد. بعد از پایان برنامه رادیوفیلم در تمام این سالها دیگر فیلم توضیحدار نداشتیم تا اینکه گروه «سوینا» شکل گرفت و به تازگی شرایط اکران فیلم برای نابینایان را ایجاد کرده است.
این دانشجوی حقوق با اشاره به اینکه برخی فیلمهای خارجی توضیحدار را از طریق نسخههای دیویدی تماشا کرده است، تأکید کرد: ما نابینایان علاقهمند به سینما نیز دوست داریم که از جشنواره فیلم فجر عقب نباشیم و بتوانیم فیلمها را همزمان با مخاطبان دیگر ببینیم. من دوستانی دارم که سختیهای حضور در جشنواره فیلم فجر را تحمل میکردند تا بتوانند فیلمها را ببینند و همراهانشان صحنهها را درگوشی برایشان توضیح میدادند اما حداقل این است که یک سانس از هر فیلم را اختصاص به اکران فیلم برای نابینایان دهند.
خواستهای که مسئولان نشنیده میگیرند
حمید حیدری، فوق دیپلم برق ساختمان و صنعتی از دیگر نابینایان علاقهمند به سینما نیز درباره ایجاد شرایط مناسب برای استفاده نابینایان از آثار جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: اگر مدیران و مسئولان وزارت ارشاد و جشنواره فیلم فجر نمیخواهند نوبت اکران خاصی را به نابینایان اختصاص دهند، میتوانند از چند هدفون استفاده کنند تا نابینایان با استفاده از هدفون در کنار مخاطبان دیگر فیلمها را تماشا کنند.
او تأکید کرد: من طرفدار سینما و تماشای فیلمهای سینمایی هستم و همواره این خواسته از سوی نابینایان خطاب به مدیران جشنواره و وزارت ارشاد مطرح شده که امکان تماشای فیلمها را برای این گروه از مخاطبان فراهم کنند، ولی تاکنون اقدامی از سوی مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده در این خصوص اتخاذ نشده است.
او ادامه داد: شرایط برای معلولان جسمی و حرکتی مناسبسازی نشده است. این وضعیت برای نابینایان نیز وجود دارد و شرایط اکران با نسخههای توضیح دار برایشان فراهم نشده است.
هیچ سهی از جشنوارههای فجر نداریم
مصطفی سیاهدری، دیپلم علوم انسانی و دارای شغل آزاد است. وی که مخاطب و علاقهمند به سینماست تصریح کرد: ما هیچ سهمی از جشنواره فیلم و تئاتر فجر نداریم. از وزارت ارشاد میخواهیم که سهمیه ای را برای افراد نابینا و کم بینا و همچنین امکان ارائه نسخههای توضیح دار فیلمها و تئاترها را فراهم کند.
داریوش جوادی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی و کتابدار بخش نابینایان کتابخانه کرج نیز علاقهمند به سینما و تئاتر است. وی اظهار کرد: خوب میشود که جشنواره فیلم فجر حتی الامکان برخی آثار حاضر در جشنواره را برای مخاطبان نابینا به صورت توضیح دار نیز ارائه دهد.
این دانشجوی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مدیران و مسئولان جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: اکران یک فیلم سینمایی برای نابینایان و ناشنوایان هزینه آنچنانی ندارد، زیرا یک کارگردان به راحتی میتواند یک فیلمنامه را توضیحدار کند. در سالن نیز با نصب چند هدفون، مخاطبان نابینا میتوانند به همراه مخاطبان بینا تماشاگر فیلمها باشند. مخاطبان نابینا نیازی به بلیت رایگان ندارند. توضیحدار کردن فیلمها کار سخت و هزینهبری نیست ولی نکته اینجاست که آیا مخاطبان نابینا و ناشنوا در اولویتهای مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنوارههای فجر قرار دارند یا ندارند.
منبع: مهر
دیدگاه تان را بنویسید