کد خبر: 376734
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۰:۳۴:۵۳
| |

شبِ «علی بلوکباشی» برگزار می‌شود

«شب علی بلوکباشی» پژوهشگر و مردم‌شناس برگزار می‌شود.

شبِ «علی بلوکباشی» برگزار می‌شود
کد خبر: 376734
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۰:۳۴:۵۳

اعتمادآنلاین| همزمان با زادروز این پژوهشگر و مردم‌شناس، شبی از شب‌های بخارا به او اختصاص یافته که توسط مجله بخارا با همکاری نشر گل آذین، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی و خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز یکشنبه ( 22 دی ماه) از ساعت 5 بعدازظهر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نوش‌آفرین انصاری، کاظم موسوی بجنوردی، ناصر تکمیل همایون، ناصر فکوهی، نعمت الله فاضلی، پروین صدقیان و علی دهباشی به سخنرانی خواهند پرداخت.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: علی بلوکباشی روز 22 دی ماه 1314 شمسی در خیابان شاهپور، محله‌ای درجنوب شهر تهران به دنیا آمد. دوره لیسانس و فوق لیسانس را در رشته « ادبیات فارسی» و «زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی» در دانشگاه تهران گذراند.

در سال 1349 شمسی برای ادامه تحصیل به انگلستان اعزام شد. در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مردم‌شناسی پرداخت و دوره‌های تحصیلات عالی Diploma ، B. Litt. و سرانجام D. Phil را در رشته «انسان‌شناسی اجتماعی» گذراند.

پژوهش در زمینه مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران و ساخت‌های اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام‌های دینی- مذهبی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی و عشایری از عمده‌ترین فعالیت‌های علمی-تحقیقی او است. همچننی بلوک‌باشب در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، هنر و آزاد اسلامی تدریس می ‌کرد و در سال‌های اخیر چند سال به تدریس در دوره تحصیلات تکمیلی دکتری در بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه هنر پردیس مشغول بود.

او در چندین همایش و کنفرانس در داخل و خارج از کشور حضور داشته است. پیش از انقلاب اسلامی مدیر بخش تحقیقات شهری و معاون پژوهشی مرکز مردم‌شناسی ایران و سردبیر فصلنامه «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران» بود.

در دوره جمهوری اسلامی عضو شورای اجرائی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، مدیر بخش مردم‌شناسی دفتر پژوهش‌های فرهنگی، عضو انجمن انسان شناسی ایران، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش مردم شناسی دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، و عضو شورای عالی سایت انسان شناسی و فرهنگ عامه بوده و هست.


آثار تحقیقی و نوشته‌هایش به صورت صدها مقاله و ده‌ها کتاب چاپ و نشر یافته‌اند. برخی از آثار مستقلش عبارتند از: «کتاب‌های فرهنگ عامه»، «تعزیه‌خوانی»، «قالی‌شویان» و ترجمه کتاب «تاریخ انسان‌شناسی از آغاز تا امروز» و «بازمانده‌هایی از فرهنگ دوره جاهلی درتمدن اسلامی». ساخت دو فیلم مردم‌نگاری ایران به نام‌های «دراویش قادری» و «قالی شویان» در زمره آثار تصویری اوست.

خانه اندیشمندان علم انسانی در خیابان استاد نجات اللهی، نبش خیابان ورشو واقع است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها