«اعتمادآنلاین» گزارش میدهد:
ضربه ویروس کرونا به هالیوود/ آیا صنعت فیلمسازی در دوران پسا کرونایی برای همیشه تغییر میکند؟
حالا که جدیت همهگیری کروناویروس کاملاً آشکار شده صنعت سرگرمی آمریکا با سه سوال اساسی مواجه شده است: ضربه مالی بسته شدن همه چیز چه اثری روی کارمندانی خواهد داشت که کمترین درآمدها را دارند؟ ضررهای مالی تا کجا ادامه مییابد؟ و این صنعت چطور میتواند اثر دومینویی بیسابقه بر تقویم سنتی خود را مدیریت کند؟
اعتمادآنلاین| رویا دیانت- حالا که جدیت همهگیری کروناویروس کاملاً آشکار شده و مردم میخواهند از سلامت و زندگی خود محافظت کنند، صنعت سرگرمی آمریکا با سه سوال اساسی مواجه شده است: ضربه مالی بسته شدن همه چیز چه اثری روی کارمندانی خواهد داشت که کمترین درآمدها را دارند؟ ضررهای مالی تا کجا ادامه مییابد؟ و این صنعت چطور میتواند اثر دومینویی بیسابقه بر تقویم سنتی خود را مدیریت کند؟
به گزارش اعتمادآنلاین و به نقل از ورایتی، بهمن لغوها و به تعویق افتادنهای سریع رویدادها و پیشنمایشهایی که سوخت موتورهای بازرگانی این صنعت هستند اثر فاجعه کووید-19 را بسیار فراتر از سال 2020 میبرد. این احتمال جدی که رکودی در انتظار اقتصاد ایالات متحده است هم درد مجموعههای رسانهای بزرگ را تشدید میکند. ناظران صنعتی میگویند سقوط شاخص داو جونز باعث شده حداقل به طور موقت، قراردادهای شرکتها و سرمایهگذاریها متوقف شوند.
حباب پدیده اوج تلویزیون ممکن است بالاخره بترکد
در حقیقت، مدیران ارشد در حریم خصوصی خود میگویند مساله کاملاً قطعی این است که تنها نهادهای قوی از این بحران جان سالم به در میبرند. کسبوکارها و تجارتهای سنتی ضعیفتر این صنعت، که از قبل هم دوران اوج خود را پشت سر گذاشته بودند، مخصوصاً مجموعهای از کنفرانسها و نمایشگاههای مرتبط با این صنعت، فستیوالهای فیلم و شبکههای بهاری، به سختی میتوانند ضربه بسته شدن ناگهانی را تحمل کنند. صدها پروژه تهیه فیلم و سریال هم، که شامل حداقل بیش از 20 پایلوت سریال برای فصل پخش تلویزیونی 21-2020 میشود، مجبور شدهاند به طور غیرمنتظره کارشان را تعطیل کنند. متخصصان میگویند حباب پدیده اوج تلویزیون ممکن است بالاخره بترکد.
قربانیهای اولیه این اختلال غیرمنتظره در کسبوکار مثل همیشه کارمندان خط مقدمی هستند که دیگر نمیتوانند کار کنند. اینها شامل کارکنان پارکهای موضوعی بستهشده دیزنی و انبیسییونیورسالU یا 50 کارمند فستیوال SXSW میشوند که اوایل این ماه به جای دریافت حقوق، تعدیل شدند.
با توجه به اینکه سالنهای سینما در شهرهای بزرگ مانند لسآنجلس و نیویورک و همچنین خارج از آمریکا بسته شدهاند، باید گفت تعداد شغلهای بیشتری در خطر هستند. گیشههای سینمای آمریکای شمالی هفته پیش 55.3 میلیون دلار فروختند که پایینترین میزان فروش آن از سپتامبر 2000 به بعد بود. خیلی از کارکنان این صنعت نگران هستند که تعداد زیادی از افراد در سراسر هالیوود به خاطر اثر اقتصادی ویروس تعدیل شوند.
وقتی تهدید آنی همهگیری در نهایت رو به آرامش بگذارد، چالش بزرگ دیگر صنعت سرگرمی شکل دادن دوباره به تقویم جوایز، رخدادها و پیشنمایشهای سالانه خواهد بود تا تمام چیزهایی که کنسل شدند برگزار شود. فستیوال فیلم ترایبکا، واندرکان، فیلمآرت هنگکنگ و جایزه یک عمر دستاورد حرفهای ایافآی تنها تعدادی از رخدادهایی هستند که امیدوارند بتوانند تا اواخر امسال احیا شوند. همان طور که خیلیها حدس میزدند فستیوال فیلم کن هم فعلاً به تعویق افتاد.
ضعف صنعت سرگرمی در دنیای پسا کرونایی
راب گیبل، مدیر عامل شرکت ویدیویی Tubular Labs، معتقد است در دنیای پس از کروناویروس شاهد کاهشی چشمگیر در رخدادهای صنعت سرگرمی خواهیم بود. او میگوید: «وقتی رکود هست از تعداد کاسته میشود. اگر یک رخداد بزرگ یا نفر اول یا دوم در تخصص کاری خود نیستید، به مشکل برمیخورید. این سوال پیش میآید که آیا افراد باید در برنامه شما شرکت کنند یا اگر شرکت کنند بد نخواهد بود؟ شاهد بقای قویترینها خواهیم بود.»
تلاش برای تغییر تاریخ اکران فیلمها و برنامههای تلویزیونی منجر به میلیونها دلار هزینه در زمینه بازاریابی جهانی و تبلیغ خواهد شد. نهادهای تهیه فیلم و سریال مجبور میشوند هزینههای هفتهها و ماههای از دست رفته را پرداخت کنند. کار تغییر تاریخ تورهای موسیقی و دیگر نمایشهای هنری که اغلب از سالها پیش برنامهریزی میشوند پروسهای هزارتو مانند خواهد بود؛ به طور مثال، فقط پروسه عجلهای تغییر تاریخ اکران فیلم «سریع و خشمگین 9» از بیستودوم ماه مه به دوم آوریل 2021 میلیونها دلار هزینه روی دست استودیوها میگذارد. علاوه بر این، باعث میشود حداقل یک سال برنامه به دقت تعیینشده اکران فیلمهای آینده این فرنچایز به تعویق بیفتد. نهمین فیلم وارد تاریخ اکرانی شد که برای قسمت دهم این مجموعه رزرو شده بود.
دیزنی مجبور شد اکران فیلم لایو اکشن «مولان» را که هواداران مدتها منتظرش بودند از بیستوهفتم مارس به تاریخی تغییر دهد که هنوز مشخص نیست. امجیام و یونیورسال مجبور شدند تاریخ اکران فیلم جدید جیمز باند یعنی «زمانی برای مردن نیست» را از اوایل آوریل به اواخر نوامبر تغییر دهند. پارامونت پیکچرز «مکانی ساکت 2» را تنها یک هفته پیش از اکران لغو کرد.
برای بازیگران کوچکتر مانند امجیام و استیاکس، عدم توانایی رساندن فیلمهای تمامشده به سالنهای سینما میتواند باعث پیش آمدن مشکلاتی در زمینه سود و جریان مالی کوتاهمدت شود. به هیچ وجه نمیتوان پیشبینی کرد سالنهای سینما چه زمانی در دو بازار بزرگ کشور یعنی نیویورک و لسآنجلس دوباره افتتاح میشوند.
رویارویی با شوک طولانیمدت و کوتاهمدت
جیمز انجل، استاد اقتصاد دانشگاه جورجتاون، میگوید: «یک شوک طولانیمدت برای کسبوکارها و یک شوک کوتاهمدت در زمینه گردش مالی به وقوع میپیوندد. برای کسبوکارهایی که در زمینه گردش مالی محدودیت دارند، اگر متکی به پول نقد باشند و ناگهان دیگر این پول را نداشته باشند، ممکن است باعث عدم توانایی آنها در بازپرداخت بدهیها شود. این مساله میتواند یک اثر موجی در سراسر اقتصاد داشته باشد.»
صاحبان سالنهای سینما هم در خط مقدم بحران اقتصادی به وجود آمده توسط کروناویروس هستند. جف لوگان، مالک سالنهای سینمای لوگان لاگژی که سه سالن در ساوث داکوتا دارد، بحران سلامت عمومی و پتانسیل از دست دادن کسبوکار را «ترسناک» خواند و گفت: «همه نگران هستند، باید ببینیم اوضاع چقدر بد میشود. راستش را بگویم از هر سالن به سالن دیگر بسته به میزان هزینههای سربار اوضاع متفاوت خواهد بود. اگر خودتان تامین مالی میکنید و پول بدهکار نیستید تجربه متفاوتی خواهید داشت.»
فراتر از بلاکباسترها، زمانبندی کروناویروس قربانیهای بیشتری هم داشته است. فیلم اکشن ماجراجویی «بلادشات» سونی پیکچرز با نقشآفرینی وین دیزل تا حدود زیادی با امید سود بردن از قدرت ستارهای دیزل در چین ساخته شد، اما فیلم روز سیزدهم مارس و وسط قرنطینه و بسته شدن سالنها و سقوط باکس آفیس در چین اکران شد.
از طرف دیگر، بحران به وجود آمده در حلقه فستیوالها باعث شده تهیهکنندگانی که میخواستند فروش اصلی خود را از توجه ایجادشده در فستیوالهای هنری کسب کنند ضربه بزرگی بخورند. کریستین واچون از موسسان شرکت کیلر فیلمز پروژه تریلر «شرلی» با نقشآفرینی الیزابت ماس را در فستیوال فیلم ترایبکا امسال داشت که کنسل شد. او میگوید: «با توجه به شرایط ترایبکا هیچ انتخاب دیگری نداشت. هنوز زود است بگوییم باید چه کار کنیم. واقعاً نمیدانم.»
شاید تنها نکته مثبت برای تعدادی از شرکتها این باشد که اعمال اصول فاصلهگیری اجتماعی یعنی ممنوعیت گردهمایی فیزیکی و تعداد بیشتری از افراد که از خانه کار میکنند، باعث شود بعضی سرویسهای استریمینگ کاربران بیشتری پیدا کند. این مساله بیشتر برای سرویسهای جدیدتر از جمله دیزنیپلاس، اچبیاو مکس و پیکاک صدق میکند.
اما حتی در حالی که شرکتها در دریایی از ضرر غرق شدهاند، بهترین کاری که میتوانند انجام دهند این است که تمام توجهها را معطوف ضربه انسانی این بحران سلامت عمومی کنند.
پیتر لیگوئوری، رئیس هیات مدیره سابق فاکس انترتینمنت و مدیرعامل سابق تریبیونمدیا میگوید: «اعتماد تنها چیزی است که در این موقعیت معنادار است. عمل کردن با شفافیت و صداقت در طولانیمدت برای این کسبوکارهای بزرگ مصرفکنندگان سودمند خواهد بود. تمرکز کردن روی افرادی که در حقیقت بنیاد این کسبوکارها هستند کار درستی است.»
دیدگاه تان را بنویسید