کد خبر: 401299
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۳:۵۷
| |

وداع با پیکر موسیقیدان کشور

پیکر فضل‌الله اویسی استاد موسیقی و اندیشمند ایرانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

وداع با پیکر موسیقیدان کشور
کد خبر: 401299
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۳:۵۷

اعتمادآنلاین| زنده یاد فضل الله اویسی در 28 اسفند سال 1302 در محله «چاله میدان» در جنوب تهران به دنیا آمد، از هفت سالگی شروع به فعالیت در عرصه موسیقی کرده و نخستین استاد او حسین تعزیه خان بود. سپس نزد حسن خان لحنی معروف به حسن قصاب شاگردی کرده و همچنین او شاگرد حسین طاهرزاده، حسن سنجرانی و ابراهیم خان منصوری بود و با ارکسترهای متعدد در رادیو مانند ارکستر ابراهیم خان منصوری، ارکستر ابراهیم سرخوش، ارکستر قاسم نیکپور و ارکستر شاپور نیاکان همکاری کرد.

اویسی موسیقیدان و خواننده قدیمی و پیشکسوت ساز و آواز سنتی ایران و در خواندن آواز دشتی زبانزد بود.

وی در شاعری و ادبیات نیز مورد قبول اهل فن بود. کتاب‌های «گلبانگ اویسی»، «هفت شهرعشق» ،«نفایس اویسی» و «گنج بی رنج» (ارمغان اویسی) از آثار مکتوب این اندیشمند هستند.

گفته می شود اویسی در سی روز ماه مبارک رمضان سحرها به پشت بام ها یا گلدسته و مناره ها می رفت و مناجات می خواند و دستگاه کاملی را به مدت یک ساعت به اشعار پرشور و دلنشین از شعرای نامدار به خصوص خواجه عبدالله انصاری اختصاص می داد.

این استاد موسیقی و خواننده قدیمی روز سه شنبه دوم اردیبهشت ماه 99 در سن 97 سالگی به علت کهولت سن درگذشت و امروز پنجشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها