کد خبر: 402518
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۰۹:۰۶:۰۵
| |

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و موسیقی‌دان:

اولین قدم در خلق هنری، ایده است

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و موسیقی دان کشورمان گفت: هر کار ادبی و هنری در ابتدا با یک ایده و موضوع در ذهن هنرمند آغاز می‌شود که گاهی توسط الهامات و گاهی توسط محیط اطراف در ذهن هنرمند شکل می‌گیرد.

اولین قدم در خلق هنری، ایده است
کد خبر: 402518
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۰۹:۰۶:۰۵

اعتمادآنلاین| فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشین ارکستر ملی ایران شب گذشته (چهارشنبه 10 اردیبهشت)، در یکی دیگر از نت گپ‌های یونسکو، در گفتگو با آرش امینی نوازنده ویلن و رهبر ارکستر از نقش پر اهمیت هنرمندان و احساساتشان در ثبت این روزهای سخت در تاریخ صحبت کرد و بر اهمیت داشتن ایده و موضوع برای آغاز خلق یک اثر هنری تاکید کرد.

فخرالدینی گفت: هر کار ادبی و هنری با یک ایده و موضوع آغاز می‌شودکه این ایده و موضوع گاهی توسط خود هنرمند ارایه می‌شود و گاهی به صورت الهاماتی از محیط و اطرافیان در ذهن هنرمند شکل می‌گیرد.

وی افزود: این موضوع با محوریت های مختلف و متنوع در موسیقی به صورت موتیف و تم توسط هنرمند ارایه می‌شود و نحوه بسط و گسترش و تکرار آن شاکله اصلی و فرم موسیقیایی اثر را شک خواهد داد.

فخرالدینی افزود: موتیف و تم اصلی گاهی توسط هنرمند نوشته می‌شود و گاهی موسیقیدان آن را از عرصه های دیگر هنری مانند ادبیات اقتباس و در ذهن زیبایی پرداز خود به ترجمان موسیقیایی می‌رساند و اگر هنرمند دید همه جانبه به این موتیف داشت باشد به صورت های مختلفی می‌تواند آن را بسط و گسترش دهد.

وی در ادامه گفت: در موسیقی قدیم ایران از جزئیات به کلیات می‌رسیدند؛ حال آنکه در موسیقی کلاسیک غرب این مسیر برعکس بود.

رهبر پیشین ارکستر ملی ایران افزود: در گذشته دانشمندان و هنرمندان خود را موظف می‌دانستند که درباره موسیقی هم تحقیق کنند.

این هنرمند با اشاره به تغییر سیستم آموزشی و نت نگاری موسیقی ایران بعد از تاسیس دارالفنون گفت: نت نگاری بر اساس پنج خط حامل و کلید روشی است که در ایران بعد از تاسیس دارالفنون از فرانسه وارد سیستم آموزشی ما شده است و تا قبل از آن بسیاری از نت نگاری ها و تالیفات موسیقی توسط حروف ابجد بر پرده سازها مشخص می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای بزرگ من در طول زندگی هنری ام کشف ملودی اصلی سریال امام علی از بین نوشته های عبدالقادر مراغی بود که به صورت ابجد بر شعر این موسیقی نوشته شده بود و 30 سال وقت مرا گرفت.

فخرالدینی در خاتمه ضمن اشاره بر اهمیت و نقش روایت در موسیقی و مبحث موسیقی روایی و توصیفی گفت: ما عادت کرده‌ایم هر گاه با واژه و کلمه و ادبیات مواجه می‌شویم تلاش کنیم بر روی واژگان موسیقی بنویسیم، اما کمتر توجه کرده‌ایم که معنا و حس کلمات را توسط موسیقی بیان کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها