کد خبر: 436940
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

وضعیت اکران فیلم‌های کوتاه در گفت‌و‌گوی سه کارگردان بسته «بازگشت کوتاه» با «اعتمادآنلاین»:

اکران در فضای باز مورد استقبال قرار گرفت و قصد داریم آن را تکرار کنیم

وضعیت اکران فیلم‌های کوتاه در سینماها را با گارگردان فیلم‌های «جونده»، «عزیز» و «آسمان آبی، زمین پاک» که آثارشان به همراه سه فیلم کوتاه دیگر در بسته «بازگشت کوتاه» در سینماهای هنروتجربه در حال نمایش است، مورد بررسی قرار دادیم.

اکران در فضای باز مورد استقبال قرار گرفت و قصد داریم آن را تکرار کنیم
کد خبر: 436940
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سه کارگردانی که فیلم‌هایشان در بسته فیلم‌های کوتاه «بازگشت کوتاه» در حال اکران در سینماست می‌گویند برای اینکه در چرخه نمایش فیلم‌های کوتاه وقفه نیفتد و ازآنجا که دغدغه بازگشت مالی نداشتند، ترجیح دادند در شرایط کرونایی با اینکه می‌دانستند مردم کمتر به سینماها می‌روند، فیلم‌هایشان را روی پرده اکران کنند.

بسته فیلم‌های کوتاه «بازگشت کوتاه» از اواسط مرداد با مجموع 6 فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی سید مهدی برزکی، «اکو» به کارگردانی مهین صدری، «گاو آمریکایی» به کارگردانی آسمان طوسی، «جونده» به کارگردانی نوید صولتی، «آسمان آبی، زمین پاک» به کارگردانی مهیار ماندگار و «هدیه» به کارگردانی سحر ستوده در سینماهای هنروتجربه اکران شده است.

این بسته که در دوران شیوع کرونا و بعد از بازگشایی سینماها در تابستان اکران شده، روز 17 شهریور نیز یک اکران در فضای باز عمارت روبرو داشته است.

تلاش کردیم تا چرخه نمایش فیلم‌های کوتاه متوقف نشود

نوید صولتی کارگردان «جونده» درباره وضعیت اکران این بسته در ایام کرونایی به اعتمادآنلاین گفت: قبل از اینکه تصمیم بگیریم این بسته را اکران کنیم، کرونا نیامده بود و به همین دلیل قرار بود آن را در بهار اکران کنیم، اما به دوران کرونا و تعطیلی سینماها برخوردیم و خیلی از کسانی که تصمیم داشتند فیلم‌هایشان را اکران کنند کنار کشیدند. با این حال ما تصمیم گرفتیم اکران را انجام دهیم.

او دلیل اکران این بسته در سینماها به جای اکران آنلاین را چنین توضیح داد: می‌دانستیم که احتمالاً استقبال از فیلم‌ها کم خواهد بود و خیلی‌ها با ترس به سینما می‌روند. پیشنهاد اکران آنلاین هم داشتیم اما گفتیم اگر شرایط سینماها طوری باشد که بتوانیم فیلم‌ها را در فضایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و امنیت نمایش دهیم، ترجیح می‌دهیم سینماها باز باشد و مردم در سینما به دیدن فیلم بروند.

نوید صولتی

کارگردان فیلم‌ کوتاه داستانی «شاید وقتی دیگر» و مستند بلند «فرزند خلیج‌فارس» ادامه داد: فیلم کوتاه مهجور است، اما ما قبول کردیم فیلم‌ها را اکران کنیم چون اگر قصدمان فروش یا دیده شدن خیلی زیاد بود قطعاً در این شرایط فیلم‌ها را اکران نمی‌کردیم، منتها تصورمان این بود که نباید میان بسته فیلم‌های کوتاه وقفه بیندازیم. همین حالا هم نمایش فیلم‌های کوتاه منقطع و مهجور است پس تصمیم گرفتیم بلافاصله بعد از بسته «یلدای کوتاه» این بسته نمایش داده شود تا چرخه نمایش فیلم‌های کوتاه متوقف نشود. ما با علم به اینکه احتمالاً استقبال کم باشد، فیلم‌هایمان را اکران کردیم.

او سپس به نمایش فیلم در فضای باز اشاره کرد: بعد از شروع اکران، به دنبال چاره‌ای بودیم تا مخاطبان با ترس کمتری به دیدن فیلم‌ها بیایند و ایده اکران در فضای باز به ذهن‌مان رسید. هر کدام از دوستان یک طرف کار را گرفت و دوندگی زیادی برای گرفتن مجوزها انجام دادیم. فکر کنم کل بلیت‌ها کمتر از یک روز به فروش رفت و بسته «بازگشت کوتاه» را در فضای باز عمارت روبرو نمایش دادیم که مورد استقبال قرار گرفت.

صولتی در ادامه به سختی‌های نمایش در فضای باز برای اکران‌های بعدی پرداخت: متاسفانه تاکنون یک بار با انجام این کار موافقت شده است. برای هر بار اکران، باید بوروکراسی اداری را طی می‌کردیم به همین خاطر نتوانستیم خیلی مرتب و منظم اکران در فضای باز را تکرار کنیم؛ مثلاً نامه‌نگاری‌ها میان هنروتجربه و عمارت روبرو و تهیه امکاناتی که نیاز داشتیم زمان‌بر بود و حدود سه هفته درگیر این هماهنگی‌ها بودیم.

به گفته او، مکانی هم که قرار است محل اکران باشد اهمیت دارد: مدیریت عمارت روبرو همکاری زیادی در این زمینه به خصوص از نظر مالی انجام داد. آنها بخشی از فروش بلیت را به خودشان اختصاص ندادند و گفتند صرفاً قصدشان حمایت از فیلم کوتاه است.

صولتی همچنین از تلاش برای اکران دوباره در فضای باز گفت: هنوز در تلاشیم با گرفتن مجوزها بار دیگر اکران در فضای باز را تکرار کنیم، چون واکنش‌های خوبی از نحوه اکران و خود فیلم‌ها دریافت کردیم و خیلی‌ها پیام دادند که آیا ممکن است اکران در فضای باز را بار دیگر انجام دهید؟ ضمن اینکه قرار است بعد از یک وقفه کوتاه، فیلم‌ها را آنلاین اکران کنیم.

«جونده» به عنوان یکی از 6 فیلم حاضر در بسته «بازگشت کوتاه» جایزه و تندیس بهترین فیلمبرداری از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران- سال 1398 را از آن خود کرده است. صولتی کارگردان آن درباره ایده ساخت این فیلم چنین توضیح داد: جونده فیلمی بود که از یک لوکیشن شروع شد. من سر یک پروژه دیگر بودم که با قبرستان قطارها مواجه شدم و آن را لوکیشن جذابی دیدم. احساس کردم می‌توان یک فیلم خوب در اینجا ساخت چراکه در فضای شهری مکانی نمی‌بینیم که بدنه فرسوده قطارها در آن افتاده و داخل‌شان خراب باشد.

او سپس به توصیف بیشتر این فضا پرداخت: قبرستان قطارها با قطارهای فرسوده‌ای که داشت بسیار سینمایی بود. وقتی داخل قطارها می‌رفتید فکر می‌کردید جنگی اتفاق افتاده است. حتی به این فکر کردم که آیا اینجا محل فیلمبرداری یک فیلم جنگی بوده است. البته که اینها تخیلاتم بود اما فکر کردم با چنین فضایی می‌توان یک فیلم ساخت.

فیلم جونده

صولتی در ادامه بازگو کرد که قصه‌ای در ذهنش بود، اما هرچه تلاش کرد این قصه با آن لوکیشن جفت و جور نشد و به همین دلیل به سراغ کریم لک‌زاده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس رفت: تصمیم گرفتم قصه جذابی پیدا کنم که حداقل با آن لوکیشن مناسبت داشته باشد. وقتی آن فضا را دیدم به یاد فیلم‌های کریم لک‌زاده افتادم. با او صحبت کردم و او یک ماه بعد از دیدن فضا و عکاسی از آنجا، فیلمنامه را نوشت.

او درباره انتخاب بابک کریمی برای بازی در این فیلم گفت: بر اساس قصه بازیگر و عوامل را انتخاب کردیم و با توجه به گریمی که پیش از این از بابک کریمی در فیلم «ماهی و گربه» دیده بودم، فکر کردم برای شخصیت فیلمم مناسب است. من با این دید شروع به ساخت فیلم نکردم که حتماً بازیگرم باید چهره باشد، دوست داشتم بازیگری که قرار است با او همکاری کنم، پیشینه و شخصیتی داشته باشد که بتواند نقش را ایفا کند.

کارگردان «جونده» توضیحات خود را چنین به پایان رساند: عکس یکسری از بازیگران را ورق زدم و وقتی به آقای کریمی رسیدم، متوجه شدم همان چهره‌ای است که برای فیلم دنبالش می‌گردم. او بازیگر توانایی است. فیلمنامه را دوست داشت و بعد از یکی 2 جلسه تصمیم گرفتیم همکاری کنیم. بازیگر روبه‌روی ایشان هم علیرضا مهران بود که بعد از خواندن فیلمنامه، نقش را پذیرفت.

هنر و تجربه در دوران کرونا رواج پیدا کرده است

مهدی موسوی برزکی

مهدی موسوی برزکی کارگردان فیلم «عزیز» نیز که در این بسته حضور دارد درباره اکران در دوره شیوع کرونا به اعتمادآنلاین گفت: فضای باز و اکران در عمارت روبرو امکان جدیدی در اختیار ما قرار داد. احساسم این بود و هست که اکران در فضای باز مخاطبان بیشتری به همراه دارد و در حال حاضر تئاترهایی که در فضای باز نمایش داده می‌شوند مورد استقبال قرار گرفته‌اند، منتها استاندارد سالن‌های سینما بالاتر است اما به دلیل شیوع کرونا مخاطبان کمتری این روزها به سالن‌های سینما می‌روند.

او ادامه داد: کلاً شرایط اکران خیلی خوب نیست و فیلم‌ها آن‌طور که باید دیده نمی‌شوند، اما در سینمای هنروتجربه کمی داستان متفاوت است چون فیلم‌های بدنه نیستند که دنبال بازگشت سرمایه باشند و مخاطبان خاص سینمای هنروتجربه معمولاً علاقه‌مندان این نوع سینما هستند پس این سینما مخاطبان خاص خود را دارد. حتی الان که کرونا رواج پیدا کرده است مثلاً در ماه ابتدایی اکران استقبال خیلی خوبی داشتیم. هنوز هم استقبال ادامه دارد و امیدواریم کسانی که به فیلم کوتاه علاقه‌مند هستند ما را یاری کنند و به دیدن فیلم‌هایمان بیایند.

فیلم عزیز

«عزیز» تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری، بهترین صدای فیلم و بهترین فیلم کوتاه داستانی از سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را دریافت کرده و کارگردان در ساخت آن از بازیگران بومی استفاده کرده است.

موسوی برزکی درباره حضور عوامل بومی در این اثر توضیح داد: به خاطر فضای فیلمنامه و قصه‌ای که به آداب و رسوم و اعتقادات می‌پرداخت از بازیگران بومی استفاده کردم چون فکر کردم منطقه زیدآباد با گویش محلی «راجی» می‌تواند به حال و هوای فیلمم کمک کند و باعث شود طراحی‌هایی که داخل فیلمنامه دارم بیشتر نمایان شود.

او با ذکر این نکته که بازیگران بومی قبلاً جلوی دوربین نرفته بودند افزود: آنها بار اول‌شان بود که بازی می‌کردند. خود همین مساله باعث می‌شد ریسک کار بالا رود مخصوصاً که یک فیلم پرمیزانسن بود و ممکن بود بازی‌ها خوب از آب درنیاید و باورپذیر نباشد، اما خوشبختانه با تمرین‌های زیاد و انتخاب‌های درستی که انجام دادیم این اتفاق افتاد. فقط از 2 بازیگر غیربومی ساکن کاشان استفاده کردیم. آنها به گویش راجی مسلط نبودند منتها به دلیل پیشینه تئاتری‌شان توانستند نقش‌شان را خوب ایفا کنند.

اکران آنلاین راهی برای دیده شدن فیلم های کوتاه

مهیار ماندگار

فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» به کارگردانی مهیار ماندگار هم یکی دیگر از آثار به نمایش درآمده در بسته «بازگشت کوتاه» است. کارگردان این فیلم درباره وضعیت اکران به اعتمادآنلاین گفت: به واسطه شیوع ویروس کرونا پیش از آغاز اکران و فروش تنها نیمی از ظرفیت سالن به دلیل حفظ فاصله اجتماعی، بازگشت مالی دغدغه‌شان نبود و در نظر داشتند فیلم‌ها اکران شود تا کسانی که فرصت نکرده بودند آنها را ببینند به تماشای فیلم‌ها بیایند.

او با اشاره به بازخوردهای خوبی که از اکران این بسته در فضای باز دریافت کرده‌اند درباره وضعیت اکران توضیح داد: از اکران راضی هستیم چون از قبل انتظارمان همین بود، اما راهکار دیگر اکران آنلاین است. پیغام‌های زیادی از سوی افرادی دریافت کردیم که نمی‌توانند به دیدن فیلم در سینما بیایند و اگر اکران آنلاین انجام شود، تمایل دارند از آن طریق فیلم را تماشا کنند. برای همین در تلاشیم تا در اولین فرصت فیلم‌ها را اکران کنیم.

فیلم آسمان آبی، زمین پاک

این فیلم اولین تجربه کارگردانی ماندگار است، اما جوایزی چون بهترین فیلم آسیایی هفدهمین جشنواره دانشجویی پکن، بهترین فیلم زیر 15 دقیقه جشن تصویر سال، بهترین فیلمبرداری جشن تصویر سال و بهترین موسیقی فیلم جشنواره نهال را کسب کرده است.

ماندگار در پایان درباره ساخت این اثر در دوران دانشجویی گفت: حدود چهار سال قبل آن را ساختم. دانشجوی سینما بودم و وقتی این فیلم را می‌ساختیم خودم و دیگر عوامل دوست داشتیم تجربه فرمی داشته باشیم به همین خاطر خیلی درگیر فیلمنامه نبودیم. بسیار فیلم می‌دیدم و تلاش کردیم آنچه برای خودمان جدید و نو است در فیلم اجرا کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها