کد خبر: 452242
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۱:۵۸
| |

شاهین امین؛ منتقد:

جشنواره «سینما حقیقت» جذاب‌ترین رویداد فرهنگی کشور است/ مبنای سینمای مستند اندیشه‌ورزی است

شاهین امین؛ منتقد باسابقه با اشاره به اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان رویدادی پرمخاطب تاکید کرد عرضه درست فیلم‌های مستند می‌تواند به دایره مخاطبان این آثار بیفزاید.

جشنواره «سینما حقیقت» جذاب‌ترین رویداد فرهنگی کشور است/ مبنای سینمای مستند اندیشه‌ورزی است
کد خبر: 452242
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۱:۵۸

اعتمادآنلاین| شاهین امین منتقد و روزنامه نگار سینمایی گفت: سینمای مستند اهمیت بسیاری دارد اما باید دید از چه جهاتی حائز اهمیت است.

به گزارش اعتمادآنلاین، مستند در ضعیف‌ترین حالت هم اطلاعاتی به بیننده منتقل و به توسعه آگاهی او کمک می‌کند. سینمای مستند می‌تواند به اندازه کافی مخاطب داشته باشد البته این به معنی مقایسه میزان مخاطبان سینما با سینمای داستانی و فیلم‌های پرفروش این حوزه نیست. جنبه سرگرمی سینمای داستانی پر رنگ‌تر است اما سینمای مستند اگر به درستی عرضه شود می‌تواند مخاطب خود را داشته باشد.


او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های مستند در جهان تلویزیون است. یک مستند در طول هفته یا سال از شبکه‌های تلویزیونی مدام بازپخش می‌شود و برای این کار هزینه می‌کنند و قطعا از این هزینه منفعت مالی می‌برند.

شاهین امین در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: این منفعت مالی با سود چند صد میلیون دلاری فیلم داستانی قابل مقایسه نخواهد بود، اما ساختار مستند حتما سود اقتصادی دارد چون اگر منفعت مالی نداشت اصلا تولید نمی‌شد. در کشور ما سینمای مستند مخاطب دارد اما فیلم‌ها باید به شکلی درست عرضه شوند. بخشی از مستندها را می‌توان در سینما اکران کرد.


امین ادامه داد: مستندهای «خط باریک قرمز» و «جایی برای فرشته‌ها نیست» می‌توانستند مخاطب خوبی جذب کنند. مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» می‌توانست با تبلیغات درست چند میلیارد فروش داشته باشد، زیرا از فیلم‌های چند سال اخیر ما جذاب‌تر و پرکشش‌تر بود. اما کرونا به اکران لطمه زد.


این روزنامه نگار باسابقه گفت: ما باید کلوپ هایی داشته باشیم که به صورت مستمر و مدام فیلم مستند نمایش دهند یا حداقل یک سالن در شهر داشته باشیم که در طول سال فیلم مستند نمایش دهد. برخی از مستندها می‌توانند اکران گسترده‌تری داشته باشند.

مستند اگر در جای درست به نمایش گذاشته شود و تبلیغات مناسبی داشته باشد و یا از ظرفیت دانشگاه‌ها برای نمایش فیلم‌های مستند استفاده شود، پلتفرم‌ها و کانال‌هایی که مخصوص این کار هستند مورد استفاده قرار بگیرند می‌تواند خوب دیده شود.


او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: مدیران و مسئولان هم باید مستندها را تماشا کنند زیرا از موارد بسیاری که در کشور اتفاق می‌افتد اطلاع ندارند؛ بسیاری از مستندسازان حتی ضعیف‌ترین آنها اطلاعات خوبی برای ارائه از طریق مستندهای خود دارند اما مدیران ما تمایلی به تماشای آنها ندارند.

چند سال پیش مستند خوبی در مورد خشکسالی داشتیم که حامد شکیبانیا آن را کارگردانی کرده بود. مسئولان باید این مستندها را ببینند. اطلاعاتی که مستندسازان جمع‌آوری کرده‌اند می‌تواند کمک کننده باشد.


امین درخصوص برگزاری این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: در شرایط فعلی راه دیگری به جز برگزاری آنلاین جشنواره نیست. این کار آفات زیادی همراه خواهد داشت و بزرگترین مشکل آن برای تهیه‌کننده‌ها و صاحبان آثار است اما راه دیگری نداریم. برگزار شدن برخط جشنواره بهتر از برگزار نشدن آن است تا مخاطبان جدید مستند به تماشای آثار بنشینند.


این روزنامه نگار سینمایی ادامه داد: برخی از مخاطبان سینمای مستند مخاطبان جدی و پیگیری هستند و شاید تعداد آنها در مقایسه با مخاطبان سینمایی داستانی، زیاد هم نباشد اما با برگزاری آنلاین می‌توانند جشنواره را دنبال کنند و شاید با تبلیغات درست، مردم عادی هم همراه جشنواره شوند زیرا حداقل خاصیت سینمای مستند آگاهی‌بخشی آن است مضاف بر اینکه بسیاری از این مستند‌ها جذاب هستند.


شاهین امین تاکید کرد:‌کیفیت سینمای مستند ایران بسیار بالاتر از کیفیت سینمای داستانی است ما هر سال حداقل چند مستند جذاب و پرکشش داریم که با تماشای آنها احساس اتلاف وقت به شما دست نمی‌دهد در حالی که این اتفاق در بسیاری از فیلم‌های سینمایی داستانی ما رخ می دهد.


امین گفت: جشنواره «سینما حقیقت» جذاب‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و در استانداردهای یک جشنواره برگزار می‌شود در واقع تعریف یک جشنواره درباره این رویداد صدق می‌کند. تعریف جشنواره این نیست که یک فیلم چند بار نمایش داده شود و مجموعه‌ای از فیلم‌ها در آن حضور داشته باشند.

جشنواره «سینما حقیقت» از معدود رویدادهای ماست که با تعریف جشنواره به عنوان رویدادی فرهنگی که مخاطب خاص دارد مطابقت می‌کند. هر سال در این جشنواره شاهد نمایش فیلم‌های با کیفیت هستیم. خاصیت جشنواره کشف است و فیلم‌های از این دست هم زیاد در جشنواره می‌بینیم.


او افزود: مبنای سینمایی مستند اندیشه‌ورزی است. چه بهتر که این اندیشه‌ورزی با کیفیت باشد و در یک مدیوم جذاب رخ دهد که در این صورت قطعا می‌تواند بیش از هر مقاله‌ای تاثیر داشته باشد. مستند خوب باعث قلقلک روح و روان ما می‌شود.

این اتفاق در سینمای مستند ایران هم می‌افتد. نمی‌گویم همه فیلم‌ها با کیفیت هستند اما تعداد فیلم‌های خوب بسیار است و هر سال می‌توانیم چند فیلم شاخص ببینیم در مجموع برآیند کیفیت سینمای مستند ایران قابل قبول و قابل اعتنا، قابل بحث و عرضه است.


چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت با دبیری محمد حمیدی مقدم از امروز سه شنبه 25 آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها