کد خبر: 462735
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۹:۵۴:۲۳
| |

به خودمان رحم کنیم

مصطفی جلالی‌فخر، پزشک و منتقد سینما درباره نگرانی از شیوع ویروس کرونا در میان اصحاب رسانه و اهالی سینما نوشت: «هنوز خاکی که میناوند را به آن سپرده‌اند، خشک نشده چرا به خودتان رحم نمی‌کنید؟»

به خودمان رحم کنیم
کد خبر: 462735
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۹:۵۴:۲۳

اعتمادآنلاین| کرونا و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینمای اهالی رسانه، تا به اینجا مهم‌ترین حواشی روزهای ابتدایی جشنواره فیلم فجر را رقم زده؛ روز اول برگزاری جشنواره عکسی از تجمع عکاسان در سالن سینمای میلاد در شبکه‌های مجازی به سرعت منتشر و بلافاصله بعد از آن هم ویدیویی پخش شد که عادل فردوسی‌پور و پرویز پرستویی هنگام فتوکال فیلم بی‌همه‌چیز، بدون ماسک یکدیگر را در آغوش می‌گیرند؛ همین دو نکته خود سبب شد تا نگرانی از شیوع ویروس کرونا در میان اصحاب رسانه و اهالی سینما در جشنواره فجر شدت بیشتری پیدا کند و نحوه برگزاری جشنواره زیر سوال برود؛ انگار که هشدار مسوولان بر شیوع پیک چهارم کرونا را نباید جدی گرفت.

اهمیت ماجرا آنجا نمود بیشتری پیدا کرد که مصطفی جلالی‌فخر، پزشک و منتقد سینما با دیدن این تصاویر نوشت: «هنوز خاکی که میناوند را به آن سپرده‌اند، خشک نشده چرا به خودتان رحم نمی‌کنید؟»

دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سابق جشنواره فیلم فجر هم در توییتی به عادل فردوسی‌پور و پرویز پرستویی انتقاد کرد که رفتار پرخطر شما برای مخاطبان و دوستداران‌تان بدآموزی دارد.


انتقادها در شبکه‌های مجازی از نحوه برگزاری جشنواره بالا گرفت، کار تا جایی پیش رفت که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم نسبت به تصاویر نگران‌کننده و ترسناک از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در برج میلاد هشدار داد: «تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسوولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعا این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل‌هاست و مسوولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»


البته در این میان عده‌ای معتقد بودند که در انتشار تصاویر از تجمع عکاسان در برج میلاد اغراق صورت گرفته، این عکس‌ها غیرمنصفانه است و قواعد بهداشتی در برج میلاد رعایت می‌شود ولی ذکر این نکات دلیلی نبود که نگرانی‌ها خاتمه پیدا کند.


تنور این بحث‌ها وقتی داغ شد که خود جشنواره فجر هم خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه در روز نخست جشنواره در سینماها یک مورد تخلف گزارش و به شکل مکتوب به مدیر سینما اخطار داده شد.


محمدرضا فرجی، مسوول امور سینماهای جشنواره گفت: «در سینمای مربوطه برخی مواد غذایی بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فروخته شد که این اتفاق، خلاف مقرراتی بود که برای سینماداران تبیین شده بود. خوشبختانه سریعا و پس از اخطار کتبی این خوراکی‌ها از سینما خارج شد. دو سینمای دیگر هم قبل از شروع اکران‌ها دچار کمبود مواد شوینده شده بودند که ستاد جشنواره به سرعت این مواد را برای سینماها تامین کرد و البته سینماداران توجیه شدند تا دیگر چنین مشکلی پیش نیاید.» همین خبر کافی بود که بار نگرانی افزایش پیدا کند.


از انتشار این خبر چیزی نگذشت که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اخطار داد که اگر جشنواره مقررات بهداشتی را رعایت نکند احتمال تعطیلی جشنواره وجود دارد. او گفت: « بنا بر تمهیدات صورت گرفته قرار است حداکثر از 30 درصد ظرفیت سالن استفاده شود که کارشناسان ما آخر هفته گزارشی از شیوه برگزاری تهیه خواهند کرد و اگر مشاهده شود پروتکل‌ها رعایت نشده‌اند از برگزاری جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، جلوگیری می‌کنیم.»


حالا در فاصله دو روزی که از جشنواره می‌گذرد، عادل فردوسی‌پور به دلیل چنین رفتاری عذرخواهی کرده و به خبرآنلاین گفته: «در تمام مدت ماسک روی صورتم بود جز زمانی که عکاسان برای عکس گفتند که ماسک را‌ برداریم و منم برای چند لحظه ماسکم را برداشتم. درست این بود که این کار را نمی‌کردم. مدت‌ها پرویزخان پرستویی را ندیده بودم یک لحظه ناخودآگاه پروتکل‌ها فراموش شد که از این بابت عذرخواهی می‌کنم.»


همچنین پرویز پرستویی هم درباره ویدیوی منتشر شده عذرخواهی و به این نکته اشاره کرد که فقط یک لحظه برای گرفتن عکس ماسک را از صورتش برداشته. پرستویی رعایت پروتکل‌هارا امری الزامی دانست که باید رعایت شود.


اینکه در جشنواره فیلم فجر پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود یا خیر؛ توسط کارشناسان ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌شود ولی به نظر می‌آید باید به انتقادها توجه کرد و به مردمی که در یک‌سال گذشته تحت تاثیر کووید 19 زندگی‌شان دگرگون شده حق داد که نگران سلامت خود و خانواده‌شان باشند و دغدغه آنها را باید درک کرد.

هنوز چند روزی نیست که مهرداد میناوند فوتبالیست نام آشنا و محبوب مردم به دلیل بیماری کرونا فوت کرده و علی انصاریان هم وضعیت مشخصی ندارد. چند نفر دیگر را باید از دست دهیم که بیشتر بترسیم؟ پس باید نگران بود و حداقل برای سلامتی اطرافیان خودمان هم که شده بیشتر ترسید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفت.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها