کد خبر: 463051
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ۲۱:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های پنجمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گزارش می‌دهد:

اظهار امیدواری سینماگران برای خرید واکسن کرونا/ کارگردان «روشن» سیاه نمایی در فیلمش را رد کرد/ یاد علی انصاریان از سوی عوامل «روشن» و «روزی روزگاری، آبادان»/ علی اوجی شایعه ابتلا به کرونا را تکذیب کرد

پنجمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با یاد و خاطره علی انصاریان و مهرداد میناوند و تقاضای عوامل فلیم‌ها از مسئولان کشور برای خرید واکسن همراه بود.

اظهار امیدواری سینماگران برای خرید واکسن کرونا/ کارگردان «روشن» سیاه نمایی در فیلمش را رد کرد/ یاد علی انصاریان از سوی عوامل «روشن» و «روزی روزگاری، آبادان»/ علی اوجی شایعه ابتلا به کرونا را تکذیب کرد
کد خبر: 463051
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ۲۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پنجمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با یاد و خاطره علی انصاریان و مهرداد میناوند و تقاضای عوامل فلیم‌ها از مسئولان کشور برای خرید واکسن همراه بود.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی با اجرای محمدرضا مقدسیان امروز، پنج‌شنبه 16 بهمن، در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این نشست علاوه بر کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده، رضا عطاران، سارا بهرامی، نازنین سهامی و سرگل لواسانی بازیگران، مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری، سهیل دانش‌اشراقی طراح صحنه، ایمان امیدواری طراح چهره‌پردازی، میثم مولایی تدوین‌گر و بامداد افشار آهنگساز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجازی و نوروزبیگی درگذشت انصاریان را تسلیت گفتند و رضا عطاران هم از تجربه همکاری با او گفت: «با مهرداد میناوند و علی انصاریان خاطرات خوبی دارم. انصاریان اولین کار تلویزیونی‌اش را در مجموعه «زیر آسمان شهر» انجام داد.»

او با اظهار امیدواری برای اینکه هر چه زودتر روزهای خوب پیش بیاید، افزود: «امیدوارم اگر قرار است واکسنی خریداری شود، خریداری شود.»

در بخش دیگری از این نشست از سارا بهرامی که دارنده سیمرغ بلورین جشنواره است، درباره نقش کوتاهش در این فیلم سوال شد که او گفت: «من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح‌الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین‌کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.»

بخش زیادی از پرسش‌ها نیز مقایسه شخصیت‌های این فیلم با مردم ایران بود، چنان‌که خبرنگاری از عطاران پرسید که آیا وضعیت مردم در 8 سال دولت شبیه به شخصیت اوست، اما عطاران پاسخ به این سوال به حجازی سپرد.

حجازی با بیان اینکه فیلمساز سیاسی نیست، افزود: «آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مساله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم. این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است.»

او ادامه داد: «اگر سراغ مکان‌هایی در جامعه برویم که کمتر دیده شده و اقشار طبقه فرودست را ببینیم، متوجه می‌شویم که رسالت سینما پرداختن به معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. بحث سیاه‌نمایی نیست و ما باید به این موضوعات بپردازیم.»

سوال دیگر این نشست این بود که شخصیت «روشن» نماد مردم ایران است یا نه، که حجازی با حالتی طنز به کنایه گفت پرسش‌ها در حال مشکوک شدن هستند و ادامه داد: «من به دنبال نماد در آثارم نمی‌گردم. پیش‌تر هم می‌گفتند که اگر فیلم تک‌لوکیشن باشد یعنی نمادی از ایران است. اما اینجا سینماست و این تعابیر محلی از اعراب ندارد. گذر زمان به ما ثابت می‌کند که قضاوت‌های ما درست است یا خیر.»

دومین نشست خبری جشنواره مربوط به فیلم «روزی روزگاری، آبادان» به کارگردانی حضور حمیدرضا آذرنگ بود که با حضور علی اوجی تهیه‌کننده، فاطمه معتمدآریا، الهام شفیعی و هیراد آذرنگ بازیگران، سپیده عبدالوهاب تدوینگر‌، بابک بنی‌اردلان صدابردار و سهیل دانش‌اشراقی طراح صحنه برگزار شد.

علی اوجی در ابتدا درخواست کرد که حضار به احترام علی انصاریان یک دقیقه سکوت کنند و در ادامه شایعه ابتلایش به کرونا را تکذیب کرد: «ما مشغول فیلمبرداری فیلم آقای کیمیایی هستیم، اما چون پروژه بزرگی است مرتب از عوامل تست گرفته می‌شود و درحال حاضر هم من کرونا ندارم و این شایعه را تکذیب می‌کنم. این چهار ماسکی هم که زدم از ترس است. ازهمین تریبون از بزرگان کشور تقاضا می‌کنم برای واکسن فکر عاجلی کنند.»

او سپس به جریان قهر خود با حمیدرضا آذرنگ اشاره کرد و گفت: «این فیلم‌نوشت یک سال پیش به من پیشنهاد شد، یک اختلافی بین من و حمیدرضا آذرنگ، پیش آمد چون بازیگری پیش نیامد و او خواست خودش در فیلم بازی کند. من مخالفت کردم و با هم قهر کردیم و همکاری ما هم منتفی شد. گفتم راضی نیستم اولین کارت را خودت بازی کنی. حمید قهر کرد و ماجرا به سمت دیگری رفت تا اینکه دوباره از سمت عبدالله اسکندری و حمید به پروژه دعوت شدم. البته محسن تنابنده هم از فیلم‌نوشت خوشش آمده بود و تصمیم گرفتیم فیلم را بسازیم.»

در ادامه فاطمه معتمدآریا با تسلیت درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان، درباره پذیرفتن نقش خود در این فیلم و اینکه فکر می‌کند سیمرغ بلورین را دریافت کند یا نه، گفت: «سابقه تئاتری من با آقای آذرنگ و سابقه همکاری ما در فیلم «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی باعث شد که جدی‌تر به پیشنهاد حضور در این فیلم فکر کنم. این فیلم فراز و نشیب‌های بسیاری در پیدا کردن تهیه‌کننده و بازیگر داشت، اما برای من از جاذبه بسیاری برخوردار بود. فکر می‌کنم نگاه این فیلم بیشتر خانوادگی است و همه با هم هماهنگ هستند و یک بازیگر به تنهایی به چشم نمی‌آید.»

در بخش دیگری از این نشست آذرنگ از همراهی معتمدآریا با این فیلم تشکر کرد: «همراهی یک ساله و نیم سیمین معتمدآریا برای من ارزشمند بود. هرچند فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم گاهی گفته می‌شود بازیگری سخت که جواب‌های محکمی به آن وجود دارد؛ مثلاً معتمدآریا یکی از زیباترین لحظه‌های زندگی خود را به خاطر این فیلم ندیده گرفت، او روز تولد نوه‌اش به خاطر فیلم حاضر نبود. شکوه و عظمت رفتاری او سر من را پایین نگه می‌دارد و من از او تشکر می‌کنم.»

او در بخش پایانی نشست نیز به وضعیت جوامع انسانی اشاره کرد: «موشک «روزی روزگاری آبادان» خیلی شریف‌تر از سیاستمداران امروز است که برای انسان‌ها دل نمی‌سوزانند و دل‌شان به رحم نمی‌آید، اگر در این فیلم سیاست‌مداری جای موشک بود حتماً سر این خانواده کلاه می‌گذاشت و چند بلای دیگر هم سرشان می‌آورد اما موشک قصه ما این‌طور نبود.»

در دقایق پایانی این نشست نیز معتمدآریا از روی صندلی خود بلند شد و در کنار سن ایستاد تا بازیگر خردسال فیلم که به دلیل رعایت پروتکل‌ها و محدودیت صندلی‌های روی سن نتوانسته بود در میان دیگر عوامل حاضر شود، به جای او روی صندلی بنشیند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها