سهم آسیایی اقیانوسیهایها در هالیوود تنها 6 درصد است
هالیوود از کلیشههای خود دست برنمیدارد و سهم بازیگران آسیایی اقیانوسیهای در صنعت فیلمسازی آمریکا تنها 6 درصد است که بیشتر به نقشهای منفی اختصاص مییابد.
اعتمادآنلاین| بر مبنای یک تحقیق جدید این نتیجه به دست آمده که سهم آسیایی اقیانوسیهایها در هالیوود کمتر از 6 درصد از رلهای دارای دیالوگ و کمتر از 4 درصد از نقشهای اصلی در فیلمهای هالیوودی است.
به گزارش مهر، برمبنای این تحقیق که با بررسی 1300 فیلم مطرح هالیوودی صورت گرفته و در حالی که خشونت و نژادپرستی علیه آمریکاییهای آسیاییتبار رو به افزایش است، این تحقیق نشان میدهد هالیوود با تغییر این کلیشههای مضر جامعه موافق نیست.
با بررسی این 1300 فیلم پرفروش که از 2007 تا 2019 اکران شدهاند جایگاه هر شخصیت آسیایی اقیانوسیهای و یا شخصیتی از هاوایی در این فیلمها بررسی شده است.
در مجموع بیش از 51 هزار شخصیت با دیالوگ در این دوره 13 ساله در این فیلمها حضور داشتند که از میان آنها کمی بیش از 3 هزار مورد یا 5.9 درصد آنها را شخصیتهای آسیایی اقیانوسیهای تشکیل داده بودند. همچنین در این دوره افزایش معناداری از نظر حضور این شخصیتها در فیلمها مشاهده نشده است. در سال 2019 درصد شخصیتهای آسیایی اقیانوسیهای دیالوگدار در فیلمهای هالیوودی در مجموع 8.4 درصد و در سال 2018 برابر با 9.8 درصد بود.
این درصد در سال 2008 برابر 7.5 درصد بود. این درصد در مجموع کمی کمتر از جمعیت 7.1 درصدی آسیاییها و پاسیفیکیها در جمعیت کل آمریکاست.
این تحقیق نشان داده که تنها 44 شخصیت یا 3.4 درصد کل شخصیتهای اصلی در فیلمهای هالیوودی را بازیگرانی آسیایی یا اقیانوسیهای تشکیل دادهاند. این در حالی است که در 336 فیلم نقش اصلی را بازیگران مرد سفیدپوست ایفا کردهاند.
دواین جانسون، کیانو ریوز و جان چو از جمله بازیگران آسیایی اقیانوسیهای هستند که بیشترین شخصیتهای اصلی را در این دوره ایفا کردهاند. کنستانس وو و هیلی استنفیلد بازیگران زنی هستند که هر یک با ایفای 2 نقش اصلی در میان بازیگران زن نقشهای بیشتری را داشتهاند.
از این میان 507 فیلم یا 39 درصد از همه 1300 فیلم، هیچ شخصیت آسیایی اقیانوسیهای نداشتند و 94.2 درصد این فیلمها هیچ بازیگری از هاوایی یا جزایر پاسیفیک نداشتند.
در میان خدمه پشت دوربین هم اوضاع بهتر نبوده و در مجموع 1447 کارگردان که این 1300 فیلم را ساختهاند، تنها 3.5 درصدشان از آسیا یا پاسیفیک بودند. از میان 50 فیلم ساخته این کارگردانها تنها 3 نفرشان کارگردان زن بودند.
در میان این کارگردانها نامهای شاخصی چون ام.نایت شیامالان، تایکا وایتیتی، آنگ لی، جان ام.چو، بونگ جون هو، جیمز ون و جاستین لین مشاهده میشود.
هیچ کارگردان زن آسیایی اقیانوسیهای سازنده فیلم پرفروشی از این میان نبوده و لاولین تاندن به عنوان کمک کارگردان «میلیونر زاغهنشین» و جنیفر یو نلسون 2 کارگردانی فیلمهای انیمیشن «کونگ فو پاندا 2» و کمک کارگردان «کونگ فو پاندا 3» را برعهده داشتهاند. کلوئی ژائو هم با فیلم مشهور «سرزمین آوارگان» متعلق به سال 2020 بود و در این تحقیق جا نمیگرفت.
تنها 2.5 درصد از 3952 تهیه کننده آسیایی یا پاسیفیکی بودند و 85.7 درصد تهیه کنندگان را مردان و 14.3 درصد را زنان تشکیل دادهاند.
در سطح اجرایی استودیوها نیز چهرههای آسیایی اقیانوسیهای تنها 6.4 درصد از استودیوهای اصلی مانند آمازون، لایونزگیت، نتفلیکس، پارامونت، سونی پیکچرز، یونیورسال، والت دیزنی و وارنر برادرز را به خود اختصاص دادهاند. هیچیک از مدیران عامل این استودیوها آسیایی پاسیفیکی نیستند.
از میان این استودیوها فیلمهایی که توسط نتفلیکس ساخته شدهاند بیشترین بازیگر نقش اصلی یا اصلی مشترک، بیشترین کارگردان و بیشترین تهیه کننده و بازیگر زن را در میان آسیایی اقیانوسیهایها داشته است.
این تحقیق همچنین نشان میدهد که هالیوود همچنان به کلیشههای مضر اجتماعی علیه افراد جوامع آسیایی اقیانوسیهای چسبیده است و شخصیتهای آسیایی اقیانوسیهای بیشتر شخصیتهای منفی فیلمها هستند.
شخصیتهای زن آسیایی اقیانوسیهای نیز بیشتر موضوع «ابرجنسیتی» هستند و اغلب برهنه یا نیمه پوشیده تصویر میشوند و نقشهای رمانتیک بسیار کمی با حضور بازیگران آسیایی اقیانوسیهای ساخته شده و بیشتر این شخصیتها برای کلیشههای کمیک به کار میروند.
پژوهشگران این تحقیق در انتها برای گریز از این کلیشهها به هالیوود چنین توصیه کردهاند: استفاده از بازیگران بیشتر آسیایی اقیانوسیهای، به کار گرفتن فیلمنامهنویسان بیشتر آسیایی اقیانوسیهای، حرکت به سمت خلق کردن و تصویرکردن شخصیتهای معتبرتر آسیایی اقیانوسیهای در فیلمها، استفاده بیشتر از تامین کنندگان و معرفی کنندگان آسیایی اقیانوسیهای، حمایت از سازمانهای غیرانتقاعی و مدارس فیلمسازی آسیایی اقیانوسیهای، اطمینان از توزیع بیشتر فیلمهای خلق شده توسط آسیایی اقیانوسیهایها، اجازه اظهار نظر بیشتر به منتقدان و روزنامه نگاران آسیایی اقیانوسیهای و وارد شدن به میدانهای معنیدارتر و اساسیتر.
دیدگاه تان را بنویسید