کد خبر: 508995
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

نوا رضوانی، کارگردان فیلم کوتاه:

بالای 10 بار فیلمنامه «ماسک» را بازبینی کردم

یک کارگردان فیلم کوتاه گفت: فکر می‌کنم هر فیلمسازی وقتی موضوعی را برای ساخت در نظر می‌گیرد، یک دغدغه ذهنی نسبت به آن دارد و بی شک زمان زیادی را برای نگارش فیلمنامه خود صرف می‌کند. به عنوان مثال برای نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه «ماسک»، بیش از یک سال زمان گذاشتم و بالای 10 بار فیلمنامه را بازنویسی کردم.

بالای 10 بار فیلمنامه «ماسک» را بازبینی کردم
کد خبر: 508995
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نوا رضوانی، کارگردان فیلم کوتاه، مستند و داستانی که به زودی برای حضور در بخش اصلی فیلم کوتاه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم «لوکارنو» با فیلم کوتاه «ماسک» به ایتالیا سفر می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فیلم کوتاه «ماسک» در سال 1399 تولید شده است و این برای اولین بار است که در یک جشنواره بین‌المللی خارجی حضور دارد، این فیلم پیش از این در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم فجر حضور داشت که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه شد. «ماسک» یک فیلم 15 دقیقه‌ای است که توسط انجمن سینمای جوان تهران تهیه شده است.

به گزارش مهر، وی بیان کرد: «ماسک» درباره دختری است که برخلاف میل خود کاری را برای دوستش انجام می‌دهد، این دختر در طول فیلم به یک خودشناسی و نگرش دوباره به رویکردش نسبت به اطرافیانش می‌رسد. پیش از این نیز فیلم داستانی «یک حلقه معمولی» را تولید کردم که درباره یک پرستار خانم است و داستانی اجتماعی را دنبال می‌کند.

این کارگردان با اشاره به اینکه اکثر پروژه‌هایی که جلوی دوربین می‌برد، داستان‌های اجتماعی است، توضیح داد: فکر می‌کنم هر فیلمسازی وقتی موضوعی را برای ساخت در نظر می‌گیرد، یک دغدغه ذهنی نسبت به آن دارد و بی شک زمان زیادی را برای نگارش فیلمنامه خود صرف می‌کند. به عنوان مثال برای نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه «ماسک»، بیش از یک سال زمان گذاشتم و بالای 10 بار فیلمنامه را بازنویسی کردم.

وی تاکید کرد: زمانی که فیلمساز موضوعی را انتخاب می‌کند، جزو دغدغه‌هایش به شمار می‌رود و زمانی زیادی را برای آن می‌گذارد. با توجه به اینکه من خود یک زن هستم، نه تنها روحیات زنانه را بهتر می‌شناسم، بلکه مشکلات و معضلات زنانه را به خوبی درک می‌کنم.

رضوانی گفت: این روزها تولید مستند با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار سخت شده است، در حوزه فیلم‌های داستانی نیز باید بگویم که بزرگترین دغدغه در این بخش، جذب سرمایه گذار است که همین مساله مشکلاتی را برای فیلمساز به همراه دارد.

وی ادامه داد: برای تولید فیلم کوتاه «ماسک» نیز به طور شخصی 30 درصد از بودجه را تامین کردم و انجمن سینمای جوان نتوانست تمام هزینه تولید فیلم را پرداخت کند.

کارگردان مستند «ظغال» بیان کرد: مساله دیگر این است، حمایت از فیلمسازان در بخش‌های مختلف بسیار کم شده است، به عنوان مثال تا چند سال پیش، انجمن سینمای جوان بودجه جداگانه‌ای را برای حضور فیلمسازان در جشنواره‌های جهانی «الف» در نظر گرفته بود که هزینه بلیت رفت و برگشت فیلمسازانی که در جشنواره‌ها حضور دارند را پرداخت می‌کرد، اما گویا مدتی است که این بودجه حذف شده است.

وی توضیح داد: نزدیک به یک ماه با انجمن نامه نگاری کردم و درخواست حمایت برای حضور در این جشنواره را داشتم، اما در نهایت انجمن اعلام کرد که چنین بودجه‌ای ندارد، حتی به آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز نامه نوشتم تا در این زمینه من را همراهی کند، اما متاسفانه حمایتی دریافت نکردم. این در حالی است که «ماسک» تنها نماینده ایران در جشنواره مهمی مانند «لوکارنو» است و حداقل باید یک نماینده از ایران در این جشنواره حضور داشته باشد. مگر فیلمساز فیلم کوتاه چه درآمدی دارد که باید 20 میلیون تومان هزینه ویزا و سفر برای حضور در این جشنواره را پرداخت کند.

رضوانی در پایان با اشاره به جدیدترین پروژه خود گفت: مدتی است که روی فیلمنامه بلند داستانی کار می‌کنم که موضوع آن یک داستان اجتماعی-خانوادگی است که در دهه 60 رخ می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها