کد خبر: 516780
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ۱۹:۴۹:۲۴
| |

سنت‌شکنی نوبل / نوبل ادبیات به یک آفریقایی رسید

در نشست خبری آکادمی سوئد در شهر استکهلم سرانجام نام «عبدالرزاق گورنا» نویسنده 73 ساله اهل منطقه زنگبار در تانزانیا به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2021 خوانده شد تا صد و نوزدهمین برنده مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات یک رمان‌نویس آفریقایی و سیاه‌پوست باشد.

سنت‌شکنی نوبل / نوبل ادبیات به یک آفریقایی رسید
کد خبر: 516780
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ۱۹:۴۹:۲۴

اعتمادآنلاین| آکادمی سوئدی نوبل در طول سال‌های برگزاری این جایزه و پس از 35 سال، دومین نویسنده آفریقایی سیاه‌پوست را به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری آکادمی سوئد در شهر استکهلم سرانجام نام «عبدالرزاق گورنا» نویسنده 73 ساله اهل منطقه زنگبار در تانزانیا به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات 2021 خوانده شد تا صد و نوزدهمین برنده مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات یک رمان‌نویس آفریقایی و سیاه‌پوست باشد.

«وله سوینکا» نویسنده اهل کشور نیجریه در سال 1986 نام خود را به عنوان «نخستین آفریقایی سیاه‌پوست برنده جایزه نوبل ادبیات» ماندگار کرد و حالا پس از یک وقفه طولانی‌مدت و 35 ساله «عبدالرزاق گورنا» دیگر نویسنده آفقایی سیاه‌پوست موفق به کسب این جایزه ارزشمند می‌شود.

«خاطره عزیمت» (1987)، «راه زائران» (1988)، «بهشت» (1994)، «تحسین سکوت» (1996)، «کنار دریا» (2001)، «گریز» (2005)، «آخرین هدیه» (2011) و «زندگی پس از مرگ« (2020) از مهم‌ترین آثار «عبدالرزاق گورنا» محصوب می‌شوند.

در فهرست برندگان جایزه نوبل ادبیات نام سه نویسنده آفریقایی دیگر نیز دیده می‌شود که همگی سفیدپوست هستند؛ «نادین گوردیمر» نویسنده و فعال سیاسی اهل آفریقای جنوبی که در سال 1991 به عنوان نخستین زن سفیدپوست آفریقایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد، «نجیب محفوظ» نویسنده مصری برنده نوبل سال 1988 و «جان مَکسول کوتسی» نویسنده هلندی‌تبار اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2003.

به تازگی و در پی انتقادهایی که درباره جایزه نوبل ادبی مطرح است، «آندرس اولسن» نویسنده و منتقد ادبی سوئدی که رئیس کنونی کمیته جایزه نوبل ادبی است در مورد تغییراتی که این نهاد ادبی در سال‌های اخیر داشته و همچنین اهمیت جهانی شدن جایزه صحبت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها