کد خبر: 529764
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

درگذشت زنی که رئیس‌جمهور آمریکا او را «نماد فرهنگی» خواند

بتی وایت که بود؟

بتی وایت صبح جمعه درست دو هفته قبل از اینکه صدساله شود در خانه‌اش درگذشت. نماینده او جف ویتاس به مجله پیپل گفت: «با وجود اینکه بتی در آستانه صدسالگی بود فکر می‌کردم برای همیشه زنده خواهد ماند.» جو بایدن از این ستاره به عنوان یک «نماد فرهنگی» تمجید کرد.

درگذشت زنی که رئیس‌جمهور آمریکا او را «نماد فرهنگی» خواند
کد خبر: 529764
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۲:۱۰:۰۰

منیژه موذن- تی وایت، بازیگری که بیشتر به سبب ایفای نقش در سریال‌های کمدی The Mary Tyler Moore Show و The Golden Girls شناخته شده بود، در 99 سالگی درگذشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، وایت صبح جمعه درست دو هفته قبل از اینکه صدساله شود در خانه‌اش درگذشت. نماینده او جف ویتاس به مجله پیپل گفت: «با وجود اینکه بتی در آستانه صدسالگی بود فکر می‌کردم برای همیشه زنده خواهد ماند.»

جو بایدن از این ستاره به عنوان یک «نماد فرهنگی» تمجید کرد.

وایت بیش از هشت دهه فعالیت درخشان داشت و هشت جایزه امی، یک گرمی و سه جایزه انجمن بازیگران سینما دریافت کرد.

او که پیشگام عرصه تلویزیون به حساب می‌آمد نه تنها برای خودش بلکه برای بسیاری از زنان دیگر که آرزوی ورود به صنعت پخش را داشتند درها را باز کرد.

وایت که 1922 در اوکلند، ایلینوی به دنیا آمد کار خود را در 1939 با خواندن نسخه‌ای خلاصه‌شده از بیوه شاد فرانتس لهار آغاز کرد.

وایت پس از جنگ جهانی دوم، که طی آن با گروه خدمات داوطلبانه زنان آمریکایی همکاری می‌کرد، در نمایش‌های رادیویی‌ای مانند The Great Gildersleeve فعالیت داشت و برای تبلیغات رادیویی صداپیشگی می‌کرد.

او از 1949 تا 1953 مجری برنامه گفت‌وگوی زنده هالیوود در تلویزیون بود.

وایت در کتاب خاطراتش با عنوان «اینجا دوباره برویم: زندگی من در تلویزیون» در سال 1995 نوشت: «زندگی بدون هیچ فیلمنامه‌ای برای عقب‌نشینی، مانند راه رفتن در لبه صخره در باد شدید بود- چیزی جز ویرایشگر ذهنی شما وجود نداشت که به آن بچسبید.»

وایت پس از استعفای مجری همکارش، ال جرویس، به صورت انفرادی اجرا کرد. اعتقاد بر این است که او اولین زن مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی بوده است.

برنامه تلویزیونی وایت «نمایش بتی وایت» سال 1954 در NBC نمایش داده شد.

وایت همچنین به بازیگری و تولید برنامه تلویزیونی Life With Elizabeth کمک کرد. از این رو او تبدیل به یکی از معدود زنانی شد که کنترل خلاقانه کاملی در جلو و پشت دوربین داشتند.

اما نقش «سو آن نیونز» در سریال طنز دهه ۱۹۷۰ The Mary Tyler Moore Show بود که از وایت یک نام آشنا ساخت.

بازی او در نقش رز نایلوند در کمدی محبوب دهه 1980 دختران طلایی موقعیتش را به عنوان یک بازیگر افسانه‌ای تلویزیون تثبیت کرد.

دقایقی پس از انتشار خبر مرگ او، بایدن به خبرنگاران گفت: «این مایه شرمساری است. او یک زن دوست‌داشتنی بود.» همسرش، جیل بایدن، گفت: «چه کسی بتی وایت را دوست نداشت؟ ما از مرگ او بسیار ناراحت هستیم.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده بعداً در توییتی نوشت: «بتی وایت لبخندی بر لبان نسل‌های آمریکایی آورد. او یک نماد فرهنگی است که جای خالی‌‌اش حس خواهد شد. من و جیل در این شب سال نو به خانواده او و همه کسانی که او را دوست داشتند فکر می‌کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها