کد خبر: 611358
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۶:۱۳:۰۰
| |

احمد طالبی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد:

اصغر فرهادی در رده بزرگترین فیلمسازان جهان است

برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن!

اصغر فرهادی در رده بزرگترین فیلمسازان جهان است
کد خبر: 611358
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۶:۱۳:۰۰

تینا جلالی - اگر شاخص‌هایی نظیر استقبال مخاطبان و میزان فروش فیلم ، نظر مثبت منتقدان و صاحب نظران تخصصی سینمایی، درخشش در محافل رقابتی، تاثیرگذاری در عرصه سینما و ماندگاری فیلم در حافظه تاریخی را ملاک قرار دهیم بر جایگاه یک فیلم و فیلمساز، همین چند نکته کفایت می کند برای آنکه اصغر فرهادی را فیلمساز درجه یک و درخشانی دانست، بنابراین چه خوش‌مان بیاید و چه دوست نداشته باشیم، اصغر فرهادی در رده بزرگ ترین فیلمسازان جهان است.

به گزارش روزنامه اعتماد، احمدطالبی نژاد درباره تفات ها و شباهت های سینمای کیارستمی و فرهادی می‌گوید: اصغرفرهادی در جایگاه کیارستمی هست به این دلیل که فرهادی وجهه بین المللی دارد و شرایط فیلمسازی در خارج از کشور برای او تقریبا فراهم است و فیلم هایش هم توسط جشنوارهای بزرگ و متوسط و حتی کوچک قاپیده می شود، هر جشنواره معتبری در هر دوره ای افتخار می کند که فیلمی از اصغر فرهادی را نمایش می دهد. همچنین فرهادی با بسیاری از بازیگران برجسته امروز جهان کار کرده است. برخلاف کیارستمی خوشبختانه فرهادی این شانس را دارد که فیلم هایش در داخل کشور هم با استقبال مواجه می شود

او معتقد است: اصغرفرهادی فیلمساز چندوجهی است، فیلم های او یک وجه ملودراماتیک دارد یعنی براساس داستان گویی و قواعد درست قصه گویی پیش می رود و فیلم هایش تاحدودی کلاسیک است. اصلا خیلی از مخاطبان داخلی به این جهت فیلم های او را دوست دارند چون قصه گویی فرهادی به گونه ای غافلگیری ایجاد می کند در فیلم هایش سورپرایزهایی دارد که به مرور رو می کند.

طالبی نژاد توضیح می دهد: فرهادی از جهتی در جایگاه کیارستمی قرار نمی گیرد و تفاوت بسیار دارد از جمله اینکه به لحاظ کارگردانی نوجو و درجه یک نیست و نوآوری شبیه کیارستمی ندارد. نه اینکه بلد نباشد، خیر. فرهادی بیشتر هم و غمش صرف فیلمنامه و چالش هایی است که در داستانش ایجاد کند تا کشش و جذابیت به وجود بیاورد.

این منتقد سینما می گوید: اعتقاد ندارم که دوران طلایی فرهادی تمام شده باشد، البته در فیلم های اخیرش شاهد نزول تدریجی هستیم ولی فرهادی هنوز جوان است و چون مشکلات شخصی ندارد بسیار امیدوارم شاهد دوران طلایی دیگری در کارنامه اش باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها