کد خبر: 659900
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۱:۰۱
| |

اعتماد گزارش داد:

حضور گسترده ایران در جشنواره کن امسال اما به صورت «زیرزمینی»؛ ارائه ۷۱ اثر ایرانی در هفتادوهفتمین فستیوال کن + جزئیات

اعتماد نوشت: گویا سینمای ایران در هفتاد و هفتمین جشنواره کن به صورت زیر زمینی حضور گسترده‌‌ای دارد. امسال در بخش مسابقه دو فیلم غیر رسمی از ایران حضور دارد، نخست فیلم «کارآموز»، علی عباسی (کارگردان عنکبوت مقدس) فیلمساز ایرانی‌تبار است.

حضور گسترده ایران در جشنواره کن امسال اما به صورت «زیرزمینی»؛ ارائه ۷۱ اثر ایرانی در هفتادوهفتمین فستیوال کن + جزئیات
کد خبر: 659900
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۱:۰۱

تینا جلالی- از یک هفته دیگر، تا آغاز برگزاری جشنواره کن مانده است، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی جهان که هر ساله با حضور فیلمسازان معتبر و مهمی از اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود.

امسال هم به رسم و رسوم هر ساله نام‌های شناخته شده و بزرگی دراین رویداد حضور دارند که قطعا حساسیت و کنجکاوی زیادی را برای سینمادوستان در سراسر جهان خواهند داشت. از «مگالوپولیس»، فرانسیس فورد کاپولا و «پرنده»، آندریا آرنولد تا «امیلیا پرز»، ژاک اودیار، «کفن‌ها»، دیوید کراننبرگ، «پارتنوپ»، پائولو سورنتینو، «انواع مهربانی»، یورگوس لانتیموس «اوه، کانادا»، پل شریدر و… فیلمسازانی هستند که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

سینمای ایران در بخش مسابقه

امسال در بخش مسابقه دو فیلم غیر رسمی از ایران حضور دارد، نخست فیلم «کارآموز»، علی عباسی (کارگردان عنکبوت مقدس) فیلمساز ایرانی‌تبار است .

«کارآموز» داستانی در دنیای «فساد و فریب» را روایت می‌کند و تلاش‌های ترامپ برای بنا کردن کسب‌وکار املاک در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیویورک و نیز رابطه او با وکیلش «روی کوئن» است.

دیگر فیلم بخش مسابقه امسال به محمد رسول‌اف اختصاص دارد . این فیلم با نام «دانه انجیر مقدس» به صورت زیرزمینی ساخته شده و در بخش مسابقه جشنواره امسال به نمایش در می‌آید .

مجله فیلم امروز درباره قصه این فیلم نوشت: نشریه «اسکرین» جزییاتی از داستان فیلم تازه محمد رسول‌اف درباره زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب منتشر کرد. بر مبنای اطلاعات این نشریه معتبر جهانی، زندگی خانوادگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران و رابطه پر از سوءظن و تنش با همسر و دو دخترش در میانه اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ ایران موضوع این فیلم است که با زمان دو ساعت و ۴۸ دقیقه بلندترین فیلم بخش رقابتی جشنواره و سومین فیلم بلند کل جشنواره نیز هست و تا چند روز دیگر در بخش مسابقه هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درخواهد آمد.

به نوشته «اسکرین»، داستان درباره ایمان و تردیدهای یک بازپرس دادگاه انقلاب است که با گم شدن مرموز سلاحش در میانه شدت گرفتن اعتراض‌ها درگیر نگرانی و نسبت به احتمال دخالت همسر و دخترانش در این اتفاق دچار سوءظن می‌شود و در خانه‌اش تدابیر سختگیرانه‌ای اعمال می‌کند که باعث تنش در خانواده می‌شود.

البته داخل پرانتز این نکته را هم اضافه کنیم، به گفته بابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران محمد رسول‌اف را به ۸ سال زندان (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم کرده که گویا به خاطر ساخته شدن این فیلم است.

سینمای زیر زمینی در جشنواره کن

غیر از این دو فیلم، گویا سینمای ایران در هفتاد و هفتمین جشنواره کن حضور گسترده‌تری دارد.

بر اساس شنیده‌های ما از یک منبع آگاه، گویا 71 فیلم ساخته شده به صورت زیرزمینی اعم از مستند، کوتاه، فیلم بلند داستانی و فیلم سینمایی از ایران برای حضور در جشنواره کن 2024 به این رویداد فرستاده شده است. بر اساس گفته‌های این منبع آگاه و بر اساس شنیده‌ها، از میان این فیلم‌ها، 17 فیلم سینمایی است که به صورت زیرزمینی برای حضور در جشنواره از ایران فرستاده شده است.

البته که این آمار رسمی نیست و تعداد دقیق حضور سینمای ایران در جشنواره کن را مدیران این رویداد اطلاع دارند، اما آنچه اهمیت دارد گسترش سینمای زیرزمینی در ایران و حضور در مجامع معتبری همچون جشنواره کن است .

رخشان بنی‌اعتماد  در «مجمع سرمایه‌گذاران» کن

نکته مهم دیگر درباره جشنواره کن 2024 حضور رخشان بنی‌اعتماد در این رویداد است. امسال روبن اوسلاند و رخشان بنی‌اعتماد به همراه چند فیلمساز دیگر در فهرست کاندیداهایی هستند که برای جذب سرمایه برای فیلم بعدی خود در جشنواره کن ۲۰۲۴ قرار دارند. جشنواره کن از سال گذشته برای هر چه بیشتر بین‌المللی شدن سرمایه‌گذاری در سینما، یک «مجمع سرمایه‌گذاران» را در بازار فیلم کن ترتیب داد.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن ، از ۱۴ تا ۲۵ مه ‌۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها