کد خبر: 677267
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ۱۰:۱۸:۱۹
| |

درنگی بر پروژه «ش م س»؛ تلاقی بانک و بانگ

درست در روزهایی که نظام بانی با هجمه‌های فراوان و ناجوانمردانه رو‌به‌رو است و با اتهاماتی چون خشک‌دستی و توزیع منابع میان خودش مواجه است، دست هنرمندانه آن به حرکت درآمده است.

درنگی بر پروژه «ش م س»؛ تلاقی بانک و بانگ
کد خبر: 677267
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ۱۰:۱۸:۱۹

حمید رضا نصیری‌نژاد: خاطره‌ای از اصغر فرهادی، کارگردان شهیر ایرانی و برنده جایزه اسکار نقل شده است که می‌گوید: «بعد از نمایش یک فیلم ایرانی، با دوستان خارجی نشسته بودیم به گفت‌وگو. یکیشان پرسید: آن پسرک سر چهارراه چه می‌فروخت؟ موادمخدر بود یا...؟ من پاسخ دادم فال می‌فروخت. پرسید فال چیه؟ گفتم شعر. شعرهای شاعر بزرگ‌مان حافظ. با هیجان گفت: یعنی شما از کشوری می‌آیید که در خیابان‌هایش شعر می‌فروشند و مردم عادی پول می‌دهند و شعر می‌خرند؟! می‌رفت سر میزهای مختلف و با شگفتی این را به همه می‌گفت!» شنبه شب، ۲۴ شهریور‌ماه ۱۴۰۳ و در تالار وحدت تهران، این خاطره به گونه‌ای دیگر، برای جمع کثیری از حاضران در سالن تکرار شد؛ این‌بار با حمایت یک بانک، از یک آلبوم موسیقی! ماجرای حمایت نهادهای مالی از هنر، گرچه پیش از این هم سابقه داشته، اما عموما این حمایت‌ها با هدف بازگشت سرمایه بوده است، اما این‌بار، بانک صادرات ایران نه با این هدف، بلکه تنها به چشم حمایت از هنر اصیل ایران زمین، پا به میدان گذاشت. 

بانک صادرات ایران که خود در کمال هنرمندی، نام «شمس» را بر یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربردش قرار داده بود، با آلبومی از «همایون شجریان» مواجه می‌شود که همین نام را داشته، اما مدت‌ها در انتظار انتشار بوده است. 

همین، جرقه‌ای می‌شود برای توسعه روابط دوجانبه میان بانک و بانگ! آلبوم شمس، به گفته همایون شجریان، شش سال در انتظار بوده و مرتب در حال حک و اصلاح. شاید هم مصلحتی در کار بوده تا به بلوغ برسد و درنهایت از جایی که حتی خود شجریان هم باور نداشته، مورد حمایت قرار بگیرد. 

درست در روزهایی که نظام بانکی با هجمه‌های فراوان و ناجوانمردانه رو‌به‌رو است و با اتهاماتی چون خشک‌دستی و توزیع منابع میان خودش مواجه است، دست هنرمندانه آن به حرکت درآمده است. گویی خود شجریان هم باور کرده بود که از بانک‌ها، آبی گرم نمی‌شود، چراکه در همین جمع گفت: «خیلی باور نداشتم که این کار به نتیجه برسد، اما هر چه جلوتر رفتیم، دلگرم‌تر شدم.»

این‌گونه بود که در‌نهایت بانک صادرات ایران نه تنها برگ برنده خود را رو کرد، بلکه آن را به همه علاقه‌مندان به موسیقی ایران زمین، به رایگان تقدیم کرد. اکنون همه علاقه‌مندان به این آلبوم، می‌توانند تنها با نصب اپلیکیشن سپینو، نئو بانک صادرات ایران، برای شنیدن آوای مسیحایی شمس تبریزی از گلوی همایون شجریان و با نوای کیخسرو پورناظری، اقدام کنند؛ بدون اینکه هزینه‌ای برای آن پرداخت کنند.

رونمایی از این اثر فاخر هنری بانک صادرات ایران و همایون شجریان که در یک جمع سیاسی متشکل از محمدجواد ظریف و علی ربیعی، خارجی متشکل از سفرای کشورهای سوییس، اتریش و عربستان، ورزشی متشکل از عادل فردوسی‌پور و بهداد سلیمی، فرهنگی متشکل از رویا نونهالی و رامین حیدری فاروقی و تعداد زیادی از اهالی رسانه، بانکداران و علاقه‌مندان به هنر شاهد آن بودیم، نشان داد درست در جایی که بسیاری جرات، توان یا مصلحت حضور ندارند، بانک‌ها میدان دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها