کد خبر: 607403
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ۱۷:۰۳:۵۲
| |

مزایا و معایب آجر کف فرش

قبل از خرید آجر کف فرش و دریافت قیمت روز آن، باید با مزایا و معایب آجر کف پوش یا کفپوش آجری آشنا شوید؛ در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب این نوع آجر را شرح دهیم تا بهترین تصمیم را بگیرید.

مزایا و معایب آجر کف فرش
کد خبر: 607403
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۶ ۱۷:۰۳:۵۲

سال‌های زیادی از اولین دست‌سازه‌های بشر می‌گذرد که با استفاده از سنگ، آجر کف فرش می ساخت. در این مدت پیشرفت‌های چشمگیر بشر در ساخت سازه‌های مختلف تحسین‌برانگیز بود. با گذر زمان و پیشرفت در ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی این آجر بود که توانست بخش عمده فعالیت‌های ساختمانی را به خودش اختصاص دهد.

ساخت آجرهای سنتی با استفاده از خشت‌های خاکی است و به‌صورت بلوک‌های مشخص مستطیلی برای مصارف گوناگون به‌خصوص آجر کف، تولید می‌‌شد.

از آجرهایی که برای کف پوش استفاده می‌شوند به‌عنوان آجر کف فرش یاد می‌شود. باتوجه‌به نوع کارکرد، این آجرهای کف پوش به مدل‌های متنوعی تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

منظور از آجر کف فرش چیست؟

پیش‌تر با ماهیت کلی آجر کف آشنا شدیم و دانستیم که به آجرهایی که در کف پوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، آجر کف فرش می‌گویند.

آجرهای کف، شباهت بسیار زیادی به آجرهای دیوار دارند؛ اما بارزترین تفاوت آنها مربوط به ضخامت این نوع آجرها است. آجر کف نازک‌تر از آجر دیوار است که با نگاه‌کردن هم می‌توانید به تفاوت ضخامت این دو محصول پی ببرید.

ضخامت کف پوش‌های آجری حدود 4 سانتی‌متر است. همین ضخامت باعث مقاومت بسیار خوب این نوع آجر در برابر کف پوش‌های چوبی شده است. آجرهای کف فرش مقاومت بالایی دارند؛ اما مقاومت بالا دلیل بر بی‌اهمیتی به نگهداری و مرمت این نوع آجرها نمی‌شود و نیاز به نگهداری دقیق و مکرر دارند.

مزایا و معایب آجر کف فرش باعث ایجاد تمایزهایی بین این آجر با سایر آجرهای مصرفی در ساخت‌وساز شده است که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای مثال اگر آجر کف به‌خوبی آب‌بندی نشود، در برابر لکه و چربی مقاومت خودش را از دست می‌دهد. اگر قصد دارید این آجر را برای یک مکان خلوت و دورافتاده استفاده کنید، اصلاً گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود و باید در انتخابتان تجدیدنظر کنید.

آجر کف اصولاً با مقاومت بالا در برابر فرسایش و رطوبت شناخته شده است که همین ویژگی باعث استفاده از آنها در معابر و خیابان‌های متعددی  شده است. تقاطع‌ها و پیاده‌روهای زیادی وجود دارند که با آجر کف فرش ساخته شده و دوام و ماندگاری بالایی نیز دارند.

مزایا و معایب آجر کف فرش باعث شده است تا این محصول برای بسیاری از مکان‌ها مناسب باشد و بالعکس برای خیلی از مکان‌های دیگر انتخاب درست و مناسبی نباشد. به‌طورکلی ظاهر آجر کف فرش حال و هوای روستایی دارد و می‌تواند محل موردنظر را تا حدودی به معماری سنتی نزدیک‌تر کند.

مزایا آجر کف فرش یا آجر کف پوش سنتی

تقریباً مزایا و معایب آجر کف فرش به‌صورت مساوی و برابر است و نمی‌توان گفت که مزایای این محصول نسبت به معایبش بیشتر است.

آجر کف فرش مزایای قابل‌توجهی دارد که با اهتمام به آنها می‌توان آن را گزینه مناسبی برای مصارف گوناگون دانست. از نظر زیبایی‌شناسی، آجر کف فرش را می‌توان در دسته آجرهای سنتی قرار داد. چرا که سبک و معماری به‌کار رفته در این محصول ما را به یاد خانه‌های روستایی و کلبه‌های جنگلی می‌اندازد.

باتوجه‌به این نکته مهم که آجر کف به‌مانند دیگر آجرها، ضد احتراق و آتش‌سوزی است می‌توان از آن در ساخت شومینه و اجاق نیز استفاده کرد.

آجر کف سنتی و مدرن با رنگ پرتقالی و قهوه ای به همراه ضخامت 3 و 5 سانتی

از دیگر مزایای بارز آجر کف می‌توان به دوام و ماندگاری بالای این محصول اشاره داشت، که بهترین مثال برای این مورد، استفاده از این نوع آجرها در خیابان‌ها و پیاده‌روها است.

تمیزکردن آجرهای کف معمولاً نیاز به‌زحمت زیاد و خاصی ندارد و با صرف وقت و انرژی اندک می‌توانید محل موردنظر را مثل روز اول یکدست و تمیز کنید.

یکی دیگر از مزایای مهم آجر کف فرش یا کف پوش، سطح بدون لغزش آن است که در فصل زمستان بیشتر از دیگر فصول کاربرد خودش را نشان می‌دهد. معابر صاف و بدون لغزش کمک زیادی به کمتر شدن تلفات انسانی و غیرانسانی می‌کند.

اما ویژگی آخر که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد، غیر حساسیت‌زا بودن آجر کف است. این آجر به‌ هیچ‌ عنوان حساسیتی ایجاد نخواهد کرد و می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به برخی از مصالح ساختمانی حساسیت و آلرژی دارند.

معایب آجر کف فرش

هر محصولی در کنار داشتن مزایا، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد و تا حدودی خریداران را به چالش بکشاند. آجر کف نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای معایبی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اولین ایرادی که می‌توان به آجرهای کف فرش وارد کرد سطح سخت و انعطاف‌ناپذیر این محصول است. باتوجه‌به این سطح سخت و سفت باید مراقب باشید که اشیا شکننده‌ای را روی این کف پوش آجری نیندازید چرا که پس از برخورد با سطح موردنظر به‌راحتی خواهد شکست.

ایراد دومی که می‌توان به آجرهای کف فرش وارد کرد، وزن این محصول است. اگر قصد دارید برای طبقات بالاتر از آجر کف فرش استفاده کنید بهتر است از تصمیم خودتان منصرف شوید. باتوجه‌ به وزنی که این محصول دارد، پیشنهاد ما استفاده در طبقات همکف و ابتدایی است.

آجرهای کف برای آب‌بندی کامل نیاز به زمان کافی دارند در غیر این صورت این آجرها مقاومتشان را در برابر لکه و چربی‌ها از دست می‌دهند.

نحوه نصب و قیمت آجر کف فرش

آجر کف همچون دیگر آجرهایی که در مجموعه امیران نما به فروش می‌رسد، نیاز به شرایط نگهداری و مراحل نصب خاص خودش را دارد که با رعایت دقیق نکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می‌توانید از سازه آجری خودتان بهترین نگهداری را داشته باشید.

اولین کاری که باید انجام دهید آماده‌سازی کف موردنظرتان است که قرار است بر روی آن آجر کف نصب بشود.

چیدن آجر کف مانند چینش کاشی و سرامیک بسیار ساده و قاعده‌مند پیش می‌رود. آجرهای کف فرش، کمی ابعاد کوچک‌تری نسبت به کاشی و سرامیک دارند که همین ویژگی باعث استفاده از این آجرها در سطوح ناهموار می‌شود.

کف موردنظرتان را می‌توانید با استفاده از سمباده‌های معمولی و چسبی یا ضربه‌زدن با چکش صاف و هموار کنید تا هنگام چینش آجرهای کف به مشکل خاصی بر نخورید.

بعد از آماده‌کردن کف، باید محلی را که برای نصب آجر آماده کرده‌اید اندازه‌گیری کنید. با اندازه‌گیری دقیق کف می‌توانید تعداد آجرهای کفی را که باید تهیه کنید تخمین بزنید. با استفاده از این محاسبه هزینه‌های کارتان را کاهش خواهید داد و سرمایه‌تان را خرج مصالح اضافی خرید نخواهید کرد. کف پوش‌های آجری همانند دیگر کف پوش‌ها با استفاده از یک‌ لایه چسب نازک بر روی محل موردنظر نصب می‌شوند.

قیمت آجر کف فرش و کف پوش سنتی و قزاقی

بعد از به‌ نتیجه‌رسیدن برای خرید تعداد آجر کف، نیاز به استعلام قیمت و برآورد هزینه دارید. قیمت آجر کف مانند بسیاری از محصولات و مصالح ساختمانی دستخوش تغییرات زیادی شده و حتی گاهی بسیاری از تولیدی‌ها و فروشگاه‌ها کمیت و کیفیت محصولاتشان را کاهش می‌دهند تا دچار صرف هزینه اضافی نشوند.

اما در مجموعه بزرگ امیران نما، قیمت آجر کف کاملاً به‌روز بوده و این اطمینان و نوید را به مشتری‌هایمان می‌دهیم که آجرهای کف را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.

برای استعلام قیمت آجر کف با همکاران ما در بخش فروش مجموعه امیران نما (www.amirannama.com) با شماره تلفن‌های 02149015 و 09125005110 تماس حاصل فرمایید تا مشاوره‌های لازم در خصوص ثبت سفارش و قیمت نهایی را خدمتتان اعلام کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها