کد خبر: 608000
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۱۵:۴۳:۲۸
| |

درمان خار پاشنه پا بدون جراحی

خار پاشنه یک زائده استخوانی بیرون زده از استخوان کف پاشنه است که در محل فشار وارد بر رباط کف پا ایجاد می شود.

درمان خار پاشنه پا بدون جراحی
کد خبر: 608000
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۱۵:۴۳:۲۸

اکثر افراد تا زمانی که به دنبال درمان درد کف پایشان می روند، نمی دانند که درگیر خار پاشنه هستند. خار پاشنه را  نمی توان درمان کرد و پیشنهاد پزشکان به استفاده از روش های بدون جراحی برای کاهش نشانه های همراه با خار پاشنه است. سعی خواهیم کرد در این مقاله درباره روشهای غیرجراحی صحبت کنیم.

علائم خار پاشنه

طبق آنچه که در مقاله‌ خارپاشنه سایت دکتر قهرمانپوری آمده است علائم خار پاشنه شامل درد، التهاب و تورم جلوی پاشنه پا هستند که این علائم ممکن است در سایر قسمت‌های پا نیز گسترش یابند.

علت به وجود آمدن خار پاشنه

خار پاشنه، با انباشت کلسیم در زیر استخوان پاشنه و در طول چند ماه ایجاد می شود. معمولا خار پاشنه در نتیجه کشیدگی عضلات و رباط های کف پا، کشیدگی فاشیای پلانتار و پارگی مکرر غشای پوششی استخوان پاشنه رخ می دهد. خار پاشنه در بین ورزشکارانی که زیاد با دویدن و پرش سر و کار دارند، بیشتر بروز می کند. 

عوامل خطرزا در بروز خار پاشنه عبارتند از:

  • گام برداشتن غیرعادی که فشار بیشتری بر استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک به آن وارد کند
  • دویدن، به خصوص روی سطوح سخت
  • کفش های تنگ یا گشادی که کفی مناسبی هم نداشته باشند
  • اضافه وزن

از عوامل خطرزای دیگر در این بحث می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن که باعث کاهش انعطاف فاشیای پلانتار و نازک شدگی پد چربی محافظتی پاشنه
  • دیابت
  • صرف زمان زیادی از روی بر روی یکی از پاها
  • فعالیت های جسمی کوتاه و ناگهانی
  • داشتن کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا

درمان خار پاشنه پا بدون جراحی

images_1681733650_643d381205f5f

درمان خار پاشنه و التهاب فاشیای پلانتار شبیه به هم هستند و دلیل آن هم این است که در واقع التهاب فاشیای پلانتار به درد ناشی از خار پاشنه منجر می شود. درمان نشانه های التهاب فاشیای پلانتار می تواند با کاهش درد ناشی از خار پاشنه همراه شود. خار پاشنه به فاشیای پلانتار متصل است و دوره درمان آن کوتاه و در حدود 3 تا 4 هفته است. بعضی از روشهای درمان بدون جراحی خار پاشنه عبارتند از:

فیزیوتراپی

تمرین اندام‌های تحتانی زیرین به شل شدن بافتهای نرمی منجر می شود که منقبض شده اند و در تشکیل خار پاشنه تاثیر دارند. یک دوره فیزیوتراپی، بخش مهمی از درمان خار پاشنه محسوب می شود، بنابراین باید تمرینهای طراحی شده هر روز در خانه هم انجام شوند.

کشش کف پا به کمک دیوار

این حرکت کششی به کشیدگی کامل عضلات ساق و پاشنه و کاهش گرفتگی و درد پاهایتان کمک می کند و منجر به افزایش قدرت تحرک می شود.

  1. در چند قدمی دیوار بمانید و پای چپ را در جلوی پای راست قرار دهید.
  2. به جلو خم شوید و زانوی چپتان را کمی خم کنید.
  3. وزنتان را به آرامی روی پای چپتان بیاندازید.
  4. زانوی پای راستتان را همانطور که پاشنه پا را از زمین جدا می کنید، صاف نگه دارید تا کشیدگی  را در ساق پایتان حس کنید.
  5. همین حالت را 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید.
  6. این حرکت را دو تا پنج مرتبه در هر پا تکرار کنید.

ماساژ کف پا با توپ گلف

این حرکت به شل شدگی فاشیا در کف پا منجر می شود و درد پاشنه را کاهش می دهد.

  1. یک توپ گلف را زیر کف پای راستتان بچرخانید.
  2. این کار را به مدت 1 دقیقه ادامه دهید.
  3. آن را دو تا سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

کشش پاشنه

دستور زیر را اجرا کنید:

  • بنشینید و پاهایتان را صاف بگذارید
  • کف پایی که درد دارد را روی زانوی مخالف قرار دهید و آن را با دست مخالف بگیرید
  • انگشتان پایتان را با کف دست آزادتان بگیرید، به شکلی که انگشت شست در پایین شست دستتان قرار بگیرد
  • شست پایتان را تا جایی عقب بکشید که کشش شدیدی در آن حس کنید؛ این کشش را باید در لبه درونی شست و کف پایتان حس کنید
  • شست پایتان را با تمام توان به کف دستتان فشار دهید تا یک فشار منفی در آن ایجاد شود
  • این فشار شدید را به مدت 2 دقیقه حفظ کنید
  • در پایان انگشتانتان را تکان داده و کف پایتان را در جهت عقربه ساعت و سپس خلاف آن بچرخانید
  • در صورت لزوم این کار را در پای دیگرتان هم تکرار کنید

کشش شست پا

پایی که درد دارد را روی ران پای دیگر قرار دهید و شست پا را به آرامی بین شست و انگشت اشاره دستتان بگیرید و تا جایی به سمت عقب بکشید که کشش را در کف پا احساس کنید؛ همین حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کرده و تکرار کنید.

شاک‌ویو درمانی

از این روش درمان غیرتهاجمی برای انواع مختلف اختلالات پا استفاده می شود و به تسریع فرایند درمان مشکل پا و همچنین درد ناشی از خار پاشنه کمک می کند. در این روش از امواج فشاری برای تقویت گردش جریان خون و تسریع بازسازی بافتهای سالم استفاده می شود. این روش تا حد زیادی مشابه اولتراسوند است و به بیهوشی و دوره نقاهت نیازی ندارد و خطر بروز عفونت را نیز از بین میبرد.

لیزر پرتوان

HILT یک روش درمانی غیرتهاجمی و بدون نیاز به دارو است که برای تسکین درد با استفاده از اعمال انرژی تابشی بر سلولهای بدن به تایید FDA رسیده است. این انرژی تابشی منجر به تغییرات فوتوشیمیایی در بدن می شود و همچنین می تواند به شروع دوباره فرایند بهبود موارد مزمن درد پاشنه نیز کمک کند.

تکار تراپی

images_1681734081_643d39c1e0ddf

تکارتراپی شکلی از گرمادرمانی درونی است که با استفاده از امواج رادیویی و ایجاد گرما در بدن به درمان آن کمک می کند. تکار در واقع مخفف انتقال الکتریکی خازنی و مقاومتی است که با تاثیر بر جریان خون به عنوان مکانیزم اصلی کمک به فرایند بهبود شناخته می شود و باعث درمان خار پاشنه می شود.

کرایو اولتراسوند

روش درمانی کرایواولتراسوند به ترکیب کاربرد انرژی الکترومغناطیس و سرمادرمانی برای تسکین درد گفته می شود. دستگاه کرایواولتراسوند شبیه به یک عصا است که روی پا و قوزک حرکت داده می شود. مطالعات انجام شده، اثرگذاری این روش درمانی روی افراد مبتلا به التهاب فاشیای پلانتار و خار پاشنه را ثابت کرده است. متخصصین پا و فیزیوتراپ ها گزینه های خوبی برای ارائه این روش درمانی به شمار می روند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید نمی تواند خار پاشنه را درمان کند، اما می تواند به کاهش درد ناشی از خار پاشنه کمک کند. پزشک برای اجرای این تزریق معمولا محل تزریق را بی‌حس می کند تا دردی نداشته باشید. در حالیکه محل سایت می تواند متفاوت باشد، اما اکثر پزشکان قسمت داخلی یا میانی پاشنه را به جای پایین آن انتخاب می کنند.

ارتزهای سفارشی

ارتزهای سفارشی با تجویز پزشک برای استفاده در داخل کفش و کاهش درد و رفع مشکلات بیومکانیکی کف پا ساخته می شود. این ارتزها (مثل کفی کفش) به صورت اختصاصی برای پای شما طراحی و ساخته می شود و با توزیع مناسب فشار وارد بر کف پا به کاهش فشار روی بافت نرم و استخوان های اندام های تحتانی کمک می کند.

درمان و مراقبت‌های خانگی

روش‌های درمان خانگی عبارتند از:

  • سرما درمانی به کاهش مشکل التهاب پاشنه کمک می کند. یک راه این کار استفاده از یخ پیچیده در پارچه یا حول بر روی پاشنه است. همچنین می توانید از بسته های سرد پوشیدنی یا کشی (مثل جوراب یا مالیدن ژل و بستن بانداژ) استفاده کنید که در بسیاری از داروخانه ها فروخته می شوند. این موارد در یخچال نگهداری و سپس دور کف یا قوزک پا بسته می شوند. آن را هر مرتبه به مدت ده دقیقه دور پایتان بسته و سپس آن را باز کنید. این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید؛ گزینه دیگرتان می تواند قرار دادن یک بطری آب یخ زده در کف پایتان باشد.
  • داروهای ضدالتهاب بدون نسخه (OTC) هم می تواند به کاهش درد و سوزش پاشنه پا کمک کند. از جمله داروهای ضدالتهاب می تواند به موارد زیر اشاره کرد:
    • آسپیرین
    • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
    • ناپروکسن سدیم / ناپروکسن (آلیو)

این داروها با کاهش التهاب به پیشگیری از آسیب های بیشتر کمک می کند. اما استفاده از داروهای ضدالتهاب برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا سابقه خونریزی و زخم معده ممنوع است.

پیشگیری از خار پاشنه

می توانید با پوشیدن کفش مناسب دارای کفی ضربه گیر، گردنی و قسمت پاشنه محکم از بروز خار پاشنه جلوگیری کنید؛ کفشتان را متناسب با فعالیتتان انتخاب کنید؛ گرم کردن و انجام حرکات کششی قبل از هر فعالیتی را فراموش نکنید. از پوشیدن کفش هایی که در قسمت پاشنه و انگشتان پا دچار ساییدگی شده خودداری کنید. کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن به جلوگیری از بروز خار پاشنه کمک میکند.

هزینه درمان خار پاشنه پا بدون جراحی

درمان قطعی خار پاشنه به مشکل شما و وضعیت خار پاشنه پایتان بستگی دارد. به علاوه تعداد جلسات مورد نیاز برای رفع مشکل خاص شما در تعیین هزینه نهایی درمان خار پاشنه تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها