کد خبر: 620146
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۸ ۱۳:۲۵:۰۱
| |

استاندارد لباس کار/ دستورالعمل HSE برای لباس کار

اهمیت استفاده از انواع لباس کار ایمنی بر کسی پوشیده نیست؛ همه افراد در مشاغل صنعتی و کارگاهی خطرآفرین می‌دانند که برای حفظ سلامت فردی و رعایت نکات ایمنی، باید از لباس کار استفاده کنند.

استاندارد لباس کار/ دستورالعمل HSE برای لباس کار
کد خبر: 620146
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۸ ۱۳:۲۵:۰۱

 به دلیل اهمیت این موضوع، استانداردهایی در سراسر جهان برای لباس کار تدوین شده‌اند و یکی از اصولی‌ترین انواع استاندارد لباس کار، استاندارد HSE است.

هدف استاندارد HSE یا همان Health Safety Environment، بهبود شرایط کار در صنایع مختلف با در نظر گرفتن استانداردهای آن است. در این مطلب قصد داریم دستورالعمل HSE برای لباس کار را بررسی کنیم. خواندن این مطلب را به کارکنان کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی و صاحبان این کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کنیم. با مطالعه این مقاله کاربردی، به‌راحتی می‌توانید خرید لباس کار hse استاندارد را تجربه کنید.

استاندارد لباس کار HSE درباره کیفیت و جنس لباس 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در دستورالعمل لباس کار بر اساس استاندارد HSE به آن اشاره شده، جنس لباس کار است. متریال استفاده‌شده در تولید انواع لباس کار ایمنی، باید متناسب با خطرات موجود در محل کار انتخاب شود؛ به‌عنوان مثال، اگر در محل کار امکان آتش‌سوزی وجود دارد، مواد استفاده‌شده در تولید لباس کار باید ضدحریق باشند تا کمترین آسیب به بدن فرد وارد شود.

علاوه‌بر این، باید از مواد بادوام برای تولید لباس کار استفاده شود و لباس‌ها باید در برابر سایش، مقاوم بوده و ماندگاری بالایی داشته باشند. همچنین، جنس و ارگونومی لباس کار بر اساس استاندارد لباس کار HSE باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که پوشیدن آن راحت باشد و کارکنان امکان انجام حرکت‌های بدنی آزادانه را داشته باشند. جنس انواع لباس کار ایمنی باید متناسب با نوع کار و خطرهای احتمالی در محیط کار انتخاب شود. انواع لباس کار ایمنی را می‌توانید از جنس‌های زیر تهیه کنید:

  • پنبه: دوام پایین و مقاومت کم در برابر مواد شیمیایی

  • پلی استر: نوعی الیاف مصنوعی با دوام بالا و مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی

  • ترکیب پنبه و پلی استر: یک ترکیب مناسب با دوام بالا و راحتی در استفاده

  • پشم: نوعی الیاف طبیعی با مقاومت بالا در برابر آب و شعله

  • چرم: ماده‌ای بادوام و مقاوم در برابر آب و شعله 

علاوه‌بر انتخاب جنس مناسب لباس کار، اگر شرایط کاری ایجاب می‌کند، باید از نقاب محافظ صورت مناسب نیز استفاده کرد. نقاب محافظ صورت در مشاغلی مانند جوشکاری، برش‌کاری و مشاغل پزشکی و آزمایشگاهی کاربرد دارد.

https://lh3.googleusercontent.com/A4Hw2_O-GN8VhYZP2iJntKIckUMY0n7swvRrmk6UViabamoNXHPzd6Ng4lrUNPjsrHH3r-lm1o53vh7UnkvGw8p_KPL2z3fK7_AWWujOyN5bnjBTTNBxdyPdOnxqb9JyA3Q6RaDU5DlVGtpLJonoNuE

نشانه‌ها و علائم درج‌شده روی لباس بر اساس قانون لباس کار HSE

قانون لباس کار طبق استاندارد HSE، درباره حک کردن نشانه و علائم روی لباس نیز نکاتی را بیان کرده است. کارفرمایان و شرکت‌های تولید انواع لباس کار ایمنی باید نکات زیر را در نظر داشته باشند:

  • لوگو شرکت باید در قسمت بالاتنه و روی جیب سمت چپ لباس، پشت یا قفسه سینه چسبانده شود و قابل‌مشاهده باشد.

  • لوگو باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که به‌راحتی دیده شود. این نکته درباره لوگوی درج‌شده روی لباس‌هایی با دید بالا در شب بیشتر صدق می‌کند.

  •  لوگو باید از مواد بادوام ساخته شده که بر اثر گذر زمان، محو نشود و خوانایی آن در طول زمان از بین نرود.

  • رنگ لوگو باید متضاد با رنگ لباس کار باشد که به‌آسانی تشخیص داده شود.

با رعایت استاندارد لباس کار در حک لوگو و نام برند روی لباس، کارفرمایان می‌توانند از شناسایی کارکنان و ارتقای ایمنی در محل کار مطمئن شوند. علاوه‌بر این، برای مشاغلی با امکان آسیب دیدن چشم‌ها مانند جوشکاری، تراشکاری، نقاشی و نجاری، کارفرمایان باید نسبت به خرید عینک ایمنی مناسب برای کارگران اقدام کنند. با استفاده از عینک ایمنی از وارد شدن آسیب به چشم‌ها بر اثر ورود ذرات یا گازهای مضر جلوگیری می‌شود.

https://lh3.googleusercontent.com/aj7dE3-zALwt9i-sfJJ7cDxPpw9qcnkU0-nTRl1NFG4bhVmGydhnkOAOWcAwKZrZkCGrjXxPegl6qF0qCZbYsBfKhCil9lVE6vYfQEfKQQJD9mzYN6x-zODvfeHLL4OfAa45iUFIfkAezW3EhQqH04A

قوانین مربوط به رنگ لباس کار متناسب با استاندارد HSE

بر اساس استاندارد لباس کار طبق قوانین HSE، در یک کارگاه یا سازمان، رنگ لباس کار باید متناسب با سمت افراد انتخاب شود. جزئیات این قوانین را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  •  مدیر پروژه یا رئیس شرکت باید لباس کار مدیریتی سه‌تکه شامل: پیراهن طوسی روشن، شلوار طوسی و کت (کاپشن) سرمه‌ای بپوشد.

  • سرپرست، رئیس و نوبت‌کاران ارشد در یک کارگاه باید کت (کاپشن) و شلوار سرمه‌ای بپوشند. 

  • کارکنان معمولی باید از لباس‌های یک‌تکه طوسی استفاده کنند.

  • کارکنان بخش انبار و تدارکات، لباس دوتکه با زمینه آبی و یقه، سرآستین و زیپ طوسی می‌پوشند.

  • سرپرست کارگاه و مهندس خدمات فنی در کارگاه، لباس‌های دوتکه با زمینه آبی و سرآستین، یقه و زیپ سفید استفاده می‌کنند.

  • کارکنان بخش پیمانکاری عملیاتی باید لباس‌های یک‌تکه با رنگ آبی استفاده کنند. نام شرکت پیمانکاری و لوگو شرکت نیز پشت لباس درج می‌شود.

  • کارکنان بخش ایمنی پیمانکار باید لباس‌های تمام آبی با جلیقه قرمز که پشت جلیقه آن‌ها کلمه «ایمنی» درج شده است، بپوشند.

علاوه‌بر توجه به لباس کار، بسیاری از مدیران و کارکنان برای رعایت موارد ایمنی به کفش کار احتیاج دارند. قیمت کفش کار از برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و صاحبان مشاغل به‌راحتی می‌توانند برای کارکنان و کارگران خود کفش ایمنی کار تهیه کنند. علاوه‌بر این موارد، استاندارد مشخصی برای رنگ انواع لباس کار ایمنی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دستورالعمل لباس کار برای انتخاب رنگ لباس

رنگ لباس کار باید با خطرات احتمالی موجود در محیط کار هماهنگ باشد؛ به عنوان مثال، اگر خطر آتش‌سوزی در یک کارگاه وجود دارد، رنگ لباس کار باید روشن باشد. علاوه‌بر این، رنگ لباس کار در مشاغلی مانند عملیات راه و شهرداری، باید رنگی مانند زرد، نارنجی یا رنگ‌های فلورسنت (شب‌تاب) داشته باشند که در نور کم و تاریکی قابل‌تشخیص باشند. کارکنانی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند، می‌توانند از رنگ آبی برای لباس کار استفاده کنند. همچنین، رنگ مشکی برای لباس کار افرادی که در محیط‌های سرد کار می‌کنند، بهترین انتخاب است. 

https://lh6.googleusercontent.com/oeNgyctmLjF7evZF_KFu9rSnmqlg3tiy6cg5iYd83cfs9UI0-VW-BDshlCcNaW5WJADiY5f0Ii6oqtP_48IXyIcfwVi7Dtyd_C7_wiuQOA7qyZIUNu_kjuatk9XmLsq_0YJ1Sf1ZemqvWqWCLWINc7g

با خرید لباس کار hse ایمنی محیط کار خود را بالا ببرید

در این مطلب درباره استاندارد لباس کار بر اساس قوانین HSE صحبت کردیم. طبق این دستورالعمل لباس کار، انواع لباس کار ایمنی باید متناسب با خطرات احتمالی محیط کار تهیه شوند. برای این که لباس‌های کار از قانون لباس کار HSE پیروی کنند، باید جنس، نوع و محل درج لوگو و نام شرکت و رنگ لباس کار ویژگی‌های مشخصی داشته باشد.

این که از همه صاحبان کارگاه‌‌ها و مدیران کسب‌وکار انتظار داشته باشیم از همه این نکات اطلاع داشته باشند، اصلا منطقی نیست؛ بنابراین این افراد باید برای خرید لباس کار hse به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنند. فروشگاه ماه ایمن انواع لباس کار ایمنی، لباس کار مدیریتی و تجهیزات حفاظت فردی را به فروش می‌رساند. برای خرید تجهیزات ایمنی به سایت فروشگاهی ماه ایمن به نشانی mahimen.ir سر بزنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها