کد خبر: 623519
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ۱۹:۳۱:۱۷
| |

مراحل تعویض پلاک خودرو چیست؟

هر خودرویی پس از انجام معامله باید تعویض پلاک شود. در روند تعویض پلاک، ابتدا پلاک مالک قبلی از خودرو حذف شده (فک پلاک) و سپس پلاک جدید به نام مالک فعلی روی خودرو نصب می‌شود. اگر خودرویی بدون تعویض پلاک به مالک جدید تحویل داده شود، تمام تخلفات به نام مالک پلاک ثبت خواهد شد. اقدام برای تعویض پلاک مراحل مختلفی دارد و مدارک مشخصی نیز باید ارائه شود.

مراحل تعویض پلاک خودرو چیست؟
کد خبر: 623519
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ۱۹:۳۱:۱۷

ابتدا برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک در شهرهای پرجمعیت، باید از طریق سامانه نوبت‌دهی، نوبت مشخصی را انتخاب کنید. با ارائه نوبت می‌توانید وارد پارکینگ مرکز شوید و باجه مربوطه را پیدا کنید. فروشنده و خریدار باید در همان تاریخ و زمان نوبت در محل مرکز حضور یابند. اگر فروشنده مایل به حضور در مرکز نباشد، می‌تواند به خریدار خودرو وکالت دهد.

خریدار باید به باجه مشخص مراجعه کند و مدارک را ارائه دهد. برای تعویض پلاک خودرو مدارکی همچون اصل شناسنامه و کارت ملی، اصل کارت خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث، برگ سبز خودرو، برگ عدم خلافی، کارت معاینه فنی (برای خودروهایی با عمر بیش‌تر از چهار سال)، سند کمپانی، مدارک تایید کننده محل سکونت خریدار (سند یا اجاره‌نامه منزل به نام خریدار، پدر، مادر و یا همسر وی)، لازم است. اگر فروشنده حضور نداشته باشد باید وکالت‌نامه نیز ارائه شود. خریدار خودرو باید به سامانه سخا مراجعه کرده و استعلام وضعیت آدرس را انتخاب کند.

خریدار باید هزینه تعویض پلاک را نیز پرداخت کند، که در سال 1402 برابر 373 هزار تومان است. فروشنده خودرو نیز باید هزینه‌هایی را پرداخت کند. مالیات بر نقل و انتقال خودرو، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و مالیات سالانه شهرداری باید توسط فروشنده پرداخت شوند.

خلافی خودرو یکی از هزینه‌هایی است، که برای تعویض پلاک باید پرداخت شود. خلافی خودروها قبل از تغییر پلاک باید صفر شده باشد. میزان خلافی هر خودرو متفاوت بوده و به مالک سابق آن بستگی دارد. با استعلام خلافی خودرو در باما، می‌توان مبلغ خلافی و حتی جزئیات آن را مشاهده کرد. سپس از همین طریق خلافی خودرو بدون نیاز به مراجعه به پلیس +10 پرداخت می‌شود. اگر از این طریق خلافی خودرو را قبل از تعویض پلاک پرداخت کنید، در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید و مراحل سریع‌تر انجام می‌شوند.

پس از اتمام مراحل ذکر شده، شامل ارائه مدارک، پرداخت مالیات نقل و انتقال و ...، از خودرو بازدید فنی می‌شود. در واقع کارشناسان مربوطه از خودرو بازدید کرده و اصالت و انطباق آن با مدارک و سند را بررسی می‌کنند. اگر شاسی، بدنه و موتور هماهنگی نداشته باشند و یکی از آن‌ها به طور غیرقانونی تعویض شده باشد، خودرو تایید نمی‌شود و پلاک جدید دریافت نمی‌کند. اگر خودرو در این مرحله نیز تایید شود، پلاک فعلی آن فک خواهد شد. پلاک فک شده باید به انبار مرکز تعویض پلاک تحویل داده شود. سپس خریدار خودرو پلاک جدیدش را دریافت کرده و روی خودرو نصب می‌کند.

اگر خریدار پلاک آزاد در انبار داشته باشد می‌تواند از پلاک قبلی خود دوباره استفاده کند. البته توجه داشته باشید که هر پلاکی حداکثر تا یک سال در انبار نگهداری می‌شود. اگر چند پلاک آزاد داشته باشید می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از آن‌ها روی خودرو جدید نصب شود. اگر پلاک نداشته باشید، باید هزینه ساخت پلاک جدید را پرداخت کنید.

پلاک‌هایی که بیش از یک سال در انبار مراکز باقی مانده‌اند، به مالکین جدید انتقال داده می‌شوند. این پلاک‌ها کاملا شانسی به افراد تحویل داده می‌شوند و قابل انتخاب نیستند. بنابراین اگر پلاکتان را بایگانی کرده باشید، فقط تا یک سال حق استفاده از آن را دارید. این قانون چند سالی است که اجرا می‌شود و تا قبل از آن برای هر فردی که درخواست پلاک جدید داشت، پلاکی با شماره جدید صادر می‌شد.

نصب پلاک جدید آخرین مرحله از تعویض پلاک است و پس از آن خریدار باید منتظر صدور کارت خودرو باشد. کارت خودرو از طریق پست به آدرس محل سکونت خریدار ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که خودروهای دو تکه، اتاق تعویض، خودروهایی با آسیب‌دیدگی شدید و بیش از 60 درصد در تصادفات، خودروهایی که تغییر رنگ داده‌اند و ... تعویض پلاک نمی‌شوند و اصالت ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها