کد خبر: 630776
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۱۸:۰۷:۰۴
| |

آشنایی با آسیاب چکشی

در این مطلب، دربارهٔ یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی که به آن آسیاب چکشی گفته می‌شود صحبت می کنیم. این آسیاب‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هرنوع آن، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. از این آسیاب‌ها به‌منظور تولید پودر، آسیاب مواد غذایی، تسریع فرایند انحلال مواد و مخلوط مواد جامد با یکدیگر استفاده می‌شود. همچنین قیمت این محصول براساس عوامل متعددی تعیین می‌شود.

آشنایی با آسیاب چکشی
کد خبر: 630776
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۱۸:۰۷:۰۴

امروزه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته درزمینهٔ تکنولوژی، شاهد استفادهٔ گسترده از انواع تجهیزات در صنایع مختلف هستیم. هرکدام از این تجهیزات، دارای عملکرد خاصی بوده و برای انجام اقدامات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان یکی از این تجهیزات، می‌توان به آسیاب چکشی اشاره کرد. این آسیاب‌ها از قدمت زیادی برخوردار بوده و بسیار پرکاربرد هستند. آسیاب‌های چکشی از تعدادی چکش (معمولا ۴ چکش یا بیشتر) ساخته شده‌اند. این چکش‌ها بر روی یک محور مرکزی قرار گرفته و در محفظه‌ای فلزی محصور شده‌اند. در این مطلب، قصد داریم درمورد آسیاب چکشی و انواع آن صحبت کنیم و دربارهٔ قیمت آسیاب‌های چکشی اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. پس در ادامهٔ مقاله همراه ما بمانید.

معرفی آسیاب چکشی

همان‌طور که گفتیم، آسیاب‌های چکشی متشکل از تعدادی چکش کوچک هستند. عملکرد اصلی این دستگاه درزمینهٔ آسیاب کردن مواد و تبدیل آن‌ها به ذرات کوچک است. به همین علت کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت دارد. چکش‌های موجود در این آسیاب، با وارد کردن ضربات متعدد، باعث می‌شوند تا مواد خرد شوند و به شکل به ذرات کوچک درآیند. موادی که باید آسیاب شوند، توسط قطعات فولادی موجود در این دستگاه که با سرعت بسیار بالا درون محفظه حرکت می‌کنند، به ذرات ریز تبدیل می‌شوند.

عملکرد آسیاب‌های چکشی

تا به اینجا به‌صورت مختصر، با آسیاب‌های چکشی آشنا شدید. اما عملکرد این آسیاب‌ها به چه صورت است؟ جالب است بدانید که کار این آسیاب‌ها بسیار ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. آسیاب‌های چکشی دارای مکانیزم چرخشی هستند، به این معنی که از انرژی جنبشی برای ریز کردن مواد استفاده می‌کنند. این نوع آسیاب دارای یک درام از جنس فولاد و به شکل استوانه است. کاربرد این درام این است که چکش‌ها درون آن روی یک محور افقی و یا عمودی قرار می‌گیرند. چکش نیز به دو حالت ثابت و متحرک درون آسیاب قرار می‌گیرد. همچنین فاصلهٔ موجود بین چکش و صفحهٔ نمایشگر باید بین ۲ الی ۵ میلی‌متر باشد. این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که می‌توان سرعت چرخش چکش را در آن کنترل کرد. ازاین‌رو تعیین اندازهٔ ذرات از طریق افزایش یا کاهش سرعت چرخش چکش امکان‌پذیر است.

انواع آسیاب چکشی

این آسیاب‌ها به‌طورکلی براساس عملکردی که در صنعت دارند، طبقه‌بندی می‌شوند. در این بخش انواع آسیاب‌های چکشی را معرفی و دربارهٔ هرکدام از آن‌ها توضیحاتی ارائه داده‌ایم:

آسیاب‌های تخلیه گرانشی

این آسیاب‌ها از ساختار خاصی برخوردار هستند؛ به‌گونه‌ای که چکش‌های تاب‌دار روی شفت نصب شده و فرایند کاهش اندازهٔ مواد از طریق چکش و با کمک نیروی ذره بر ذره انجام می‌شود. عملکرد این نوع آسیاب چکشی تحت‌تأثیر نیروی گرانش بوده و به همین علت، به آن آسیاب چکشی ، تخلیه گرانشی یا تخلیه ثقلی گفته می‌شود. این آسیاب‌ها به‌منظور خرد کردن شیشه، سرامیک، انواع مواد شیمیایی خشک و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آسیاب‌های تخلیه پنوماتیکی

این نوع آسیاب‌ها دارای دیواره‌ای نازک بوده و چکش آن‌ها شبیه چکش آسیاب تخلیه گرانشی است. آسیاب‌های تخلیه پنوماتیکی داشبورد صفحه‌ای دارند که وجود آن در راستای کاهش اندازهٔ ذرات مؤثر واقع می‌شود. این نوع آسیاب برای خرد کردن مواد سبک نظیر کاغذ، چوب سبز و... استفاده می‌شود.

آسیاب‌های صفحه دایره کامل

این نوع آسیاب یکی دیگر از انواع آسیاب چکشی صنعتی است که برای مواد سبکی همچون علف‌ها، انواع ادویه‌ و دیگر مواد این‌چنینی که احتیاج به آسیاب اولیه ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چرا این آسیاب را با نام آسیاب صفحه دایره کامل می‌شناسند؟ علت این نام‌گذاری این است که چکش‌های موجود در این آسیاب، دارای چرخش ۳۰۰ درجه بوده و این ویژگی باعث تخلیهٔ هرچه بهتر ذرات می‌شود.

آسیاب‌های ورودی افقی

طراحی آسیاب‌های ورودی افقی، به شیوه‌ای است که مواد از قسمت کنار دستگاه به داخل آن‌ها وارد می‌شود، نه از بخش بالای دستگاه. این نوع آسیاب چکشی صنعتی دارای عملکرد تهاجمی بوده و به‌منظور آسیاب کردن مواد و ذرات سنگین مورد استفاده واقع می‌شود.

کاربرد آسیاب‌های چکشی

آسیاب‌های چکشی کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت دارند که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تولید پودر

آسیاب‌های چکشی در صنایع شیمیایی، به‌منظور تولید پودر استفاده می‌شوند. به این صورت که تمام مواد در آسیاب خرد شده و به شکل پودر درمی‌آیند. نکتهٔ جالب توجه این است که اندازهٔ موردنیاز برای دانه‌ها را می‌توان به‌صورت دقیق در این آسیاب‌ها تعیین کرد.

آسیاب محصولات غذایی

در صنایع غذایی، از آسیاب‌های چکشی برای آسیاب کردن حبوبات، غلات و ادویه‌ استفاده می‌شود. همچنین به کمک این آسیاب‌ها، می‌توان پوسته‌های سخت موجود در برخی مواد را جدا کرد.

تسریع فرایند انحلال مواد

یکی دیگر از کاربردهای آسیاب چکشی، مربوط به انحلال سریع مواد در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی است. همان‌طور که می‌دانید، در طی فرایند انحلال، ذرات ریزتر با سرعت بیشتری حل می‌شوند. بنابراین آسیاب‌های چکشی در راستای فرمولاسیون سریع نیز کاربرد دارند.

مخلوط مواد جامد و خشک

به‌عنوان یکی دیگر از کاربردهای آسیاب‌های چکشی، می‌توان به توانایی آن‌ها در مخلوط چند مادهٔ خشک اشاره کرد. به عبارت دیگر با استفاده از این نوع آسیاب‌ها، می‌توان مخلوطی ثابت از مواد جامد فیبری تهیه کرد.

قیمت آسیاب چکشی

یکی از مسائلی که همواره هنگام خرید هر محصولی به آن توجه می‌شود، قیمت محصول است. قیمت آسیاب چکشی براساس عوامل متعددی تعیین می‌شود. یکی از این موارد، نوع آسیاب و کاربرد آن است. همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، آسیاب‌های چکشی دارای انواع مختلفی بوده و هرکدام از آن‌ها برای آسیاب کردن نوع خاصی از مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین بدیهی است که نوع آسیاب بر قیمت آن تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

دومین عامل مؤثر بر قیمت این آسیاب، برند تولیدکنندهٔ آن است. امروزه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته درزمینهٔ صنعت و تکنولوژی، بر تعداد کارخانه‌های تولیدکنندهٔ دستگاه‌های صنعتی به‌طور قابل‌توجهی افزوده شده‌است. هرکدام از این برندها ویژگی‌های خاصی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و به همین علت، قیمت‌های تعیین‌شده توسط آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. کیفیت دستگاه یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت آسیاب‌های چکشی است. موضوع کیفیت همواره از اهمیت بسیار بالایی نزد افراد برخوردار بوده و همهٔ افراد خرید کالای باکیفیت را به نمونه‌های بی‌کیفیت ترجیح می‌دهند. طبیعی است که هرچه یک محصول باکیفیت‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. البته توجه داشته باشید که هر قیمت بالایی، نشان‌دهندهٔ کیفیت بالا نیست. درنتیجه باید پیش از خرید محصول، نسبت‌به شرکت تولیدکنندهٔ آن اطلاعات لازم را کسب کنید. شرایط حاکم بر بازار و میزان عرضه و تقاضا، از دیگر مواردی است که می‌تواند بر قیمت محصول تأثیرگذار باشد. به طوری که اگر میزان تقاضا برای خرید محصول بالا و میزان عرضهٔ آن از سوی فروشندگان کم باشد، قیمت آن محصول به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

شرکت ماشین سازی نورمندی با رعایت اصول مهندسی و استفاده از استانداردهای بین المللی، ماشین آلات به روز تولید خوراک دام و طیور مانند انواع کشش مارپیچ‌ صنعتی را طراحی، نصب، و راه اندازی کرده و به فروش می رسانه. مدیران این شرکت به پیشرفت صنعت خوراک کمک کرده و تکنولوژی های نوین ماشین آلات خوراک را به صنعت دام و طیور کشور معرفی کرده اند.

جمع‌بندی

در این مطلب، دربارهٔ یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی که به آن آسیاب چکشی گفته می‌شود صحبت کردیم. این آسیاب‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هرنوع آن از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. از این آسیاب‌ها به‌منظور تولید پودر، آسیاب مواد غذایی، تسریع فرایند انحلال مواد و مخلوط مواد جامد با یکدیگر استفاده می‌شود. همچنین قیمت این محصول براساس عوامل متعددی تعیین می‌شود. برای مثال، نوع دستگاه، کیفیت دستگاه و برند تولیدکنندهٔ آن و همچنین میزان عرضه و تقاضا برای خرید این محصول، از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت آن به‌شمار می‌روند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها