کد خبر: 635042
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۳۷:۰۱
| |

دوره جامع آموزش تحلیل داده و هوش تجاری با استفاده از ابزارهای روز دنیا

داده خام به گزارشاتی شامل عملکرد یک کسب‌وکار با استفاده از اعداد و ارقام گفته می‌شود.

دوره جامع آموزش تحلیل داده و هوش تجاری با استفاده از ابزارهای روز دنیا
کد خبر: 635042
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۳۷:۰۱

داده خام به‌صورت اعداد، متن و تصویر ارائه می‌شود و صرفا یک گزارش ساده و به‌خودی‌خود فاقد زمینه و معنا است. اما زمانی که آن‌ها با استفاده از یک فرایند و ابزار هوش تجاری مانند پاور بی آی کنار یکدیگر قرار بگیرند و همدیگر را تعریف کنند، تبدیل به منبع اطلاعاتی مهمی برای تصمیم‌گیری آینده کسب‌وکار می‌شوند.

اهمیت تحلیل داده و استفاده از آن در کسب‌وکار

Data analysis  به فرایند بررسی، دسته‌بندی، تبدیل و تفسیر داده برای کشف الگوهای معنی‌دار بین آن‌ها و عملکرد کلی کسب‌وکار، نتیجه‌گیری و در نهایت تصمیم‌گیری آگاهانه گفته می‌شود. برای درک بهتر اهمیتData analysis  مثالی را مطرح خواهیم کرد.

 فرض کنید یک کسب‌وکار تولید و فروش لباس آنلاین دارید. با اینکه لباس‌ها را به قیمت بالا می‌فروشید و کسب‌وکارتان رونق دارد، باز هم آن‌قدر که باید، سود نمی‌کنید. مشکل کجاست؟ خیلی وقت‌ها بدون اینکه متوجه باشید، تصمیم‌های کوچکی می‌گیرید که تاثیرات بزرگی بر کسب‌وکارتان دارد.

به‌عنوان‌مثال، بعد از تحلیل این داده‌ها، احتمال دارد به این نتیجه برسید که در پروسه استخدام اشتباه کرده‌اید. برای کاری که 5 نفر می‌توانند آن را انجام دهند، بیش از 7 نفر نیروی حقوق‌بگیر دارید. یا به‌جای استخدام خیاط‌هایی که در منطقه خودتان زندگی می‌کنند، خیاط‌هایی در فواصل دورتر استخدام کردید که هزینه رفت‌وآمد و جابه‌جایی بار شما را به‌صورت غیرضروری بالا برده است.

اصلاح روش اداره کسب و کار

در شرایط عادی، شما احتمال دارد متوجه مشکلاتی ازاین‌دست در اداره کسب‌وکارتان نشوید، چون همان‌طور که گفته شد داده‌های خام (مانند تعداد نیروها و محل زندگی خیاط‌ها) گزارش‌های کم‌اهمیت هستند. اما زمانی که هوش تجاری این داده‌ها را سازماندهی و تحلیل کند، به نتایج بالا می‌رسید و راه و روش اداره کسب‌وکار خود را اصلاح می‌کنید. در ادامه، دلیل اهمیت Data analysis  به‌صورت موردی بررسی شده است:

تصمیم‌گیری آگاهانه

تحلیل اطلاعات پایه و اساس تصمیم‌گیری آگاهانه در همه بخش‌ها، از تجارت گرفته تا آموزش‌وپرورش را فراهم می‌کند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، مدیران می‌توانند روند و ارتباط بین اتفاقات مختلف را متوجه شوند و بینش‌های بهتری برای تصمیم‌های استراتژیک به‌دست بیاورند.

مزیت رقابتی

مشاغلی که به‌طور موثر داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، مزیت رقابتی کسب خواهند کرد. به این معنا که آن‌ها می‌توانند در انجام کارهای زیر پیشتاز باشند:

  • بهینه‌سازی فرایند کار نسبت به رقبا
  • زودتر شناسایی‌کردن فرصت‌های جدید بازار
  • فراهم‌کردن تجربه خرید بهتر برای مشتری
  • تنظیم محصولات و خدمات متناسب با ترجیحات مشتری و روند بازار

بینش مشتری

مطابق با هوش تجاری، درک رفتار و ترجیحات مشتری برای مشاغل ضرورت دارد.Data analysis به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مشتریان ثابت و احتمالی خود را به‌خوبی بشناسند و آن‌ها را دسته‌بندی کنند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها دیگر می‌دانند در چه زمینه‌ای و در چه حدی بازاریابی و ارائه محصولات خاص را انجام دهند.

به‌عنوان‌مثال، اگر مخاطب شما نوجوان باشد، تمایل بیشتری به خرید و پرداخت هزینه بیشتر برای لوازم‌التحریر فانتزی دارد تا یک معلم یا کارمند. به‌همین صورت، با شناسایی تمایلات مشتری‌ها و جامعه هدف، شما می‌توانید بهترین نوع تبلیغات، بهترین پلتفرم برای فعالیت، روش‌های حل مشکل و برخورد با مشتری ناراضی را شناسایی و بهترین سیستم پاسخگویی به مشتری را داشته باشید.

اندازه‌گیری عملکرد

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به سازمان‌ها در مدیریت عملکرد خود را با شاخص‌های کلیدی عملکرد کمک می‌کنند. این به آنها امکان انجام کارهای زیر را می‌دهد:

  • ارزیابی میزان پیشرفت
  • تعیین معیارها و دلایل پیشرفت
  • برنامه‌ریزی برای استفاده از همان معیارها و دلایل برای پیشرفت بیشتر

تدوین استراتژی

شما این امکان را دارید تا با استفاده از هوش تجاری و با تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتی مانند رفتار و فیدبک مشتریان در مورد یک مناسبت یا اتفاق برای خط‌مشی کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید. بنابراین حتی در زمان چالش‌های کسب‌وکار هم با شناسایی رفتار مشتریان کسب‌وکار شما به خطر نخواهد افتاد.

بعد از Data analysis ، شما می‌دانید چه زمانی فعالیت کنید، با هر قشر از افراد چه برخوردی داشته باشید و چه زمانی را برای تخفیف یا جشنواره‌ها در نظر بگیرید.

مدیریت و نظارت بر کارمندان

تحلیل داده‌ها در نظارت بر کارمندان و نحوه عملکرد آن‌ها هم کاربرد دارد. با استفاده از هوش تجاری، می‌توانید ارتباط بین عملکرد کسب‌وکار را با شرایط مثبت و منفی کارمندان بسنجید و ببینید در چه زمان و شرایطی، بهترین و بدترین بازدهی را دارند و علت آن را بیابید.

در امور مالی و تجارت الکترونیک، Data analysis  برای شناسایی فعالیت‌های متقلبانه حیاتی است. الگوریتم‌های پیشرفته برنامه‌هایی مانند Power BI ، الگوهای افزایشی و کاهش غیرمعمول را شناسایی، تراکنش‌های مشکوک را علامت‌گذاری خواهند کرد و به جلوگیری از ضررهای مالی کمک می‌کنند.

معرفی نرم‌افزار Microsoft Power BI

برنامه مایکروسافت پاور بی آی یک ابزار قدرتمند هوش تجاری و تجسم داده است که به سازمان‌ها امکان تبدیل داده خام به گزارش‌های مفید و معنادار را می‌دهد. Power BI به‌دلیل ادغام یکپارچه با سایر محصولات مایکروسافت مانند اکسل، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین ابزارها در زمینه تجزیه‌وتحلیل اطلاعات تبدیل شده است. ویژگی‌های آن به شرح زیر خواهد بود:

  • امکان انتقال داده‌ها را از منابع مختلف در یک پلتفرم واحد و متمرکز
  • امکان  فیلترکردن، ادغام و مقایسه داده‌ها
  • امکان ایجاد ارتباط بین جداول داده‌های مختلف و مدل‌سازی برای ایجاد گزارش‌های دقیق و معنادار، داده‌ها
  • تجسم داده‌ها به شکل طیف گسترده‌ای از نمودارها، نمودارها و عناصر بصری قابل‌تنظیم
  • امکان پردازش پرسش‌وپاسخ با کاربران (شما می‌توانید در مورد داده‌های خود، سوال‌های ساده بپرسید و Power BI با استفاده از داده‌هایی که وارد کرده‌اید، به شما پاسخ می‌دهد.)
  • پشتیبانی از نسخه تلفن همراه
  • اشتراک‌گذاری داده‌ها به‌صورت متن، تصویر و جدول با همکاران در فضای Power BI
  • امکان گذاشتن کامنت و یادداشت
  • ظاهر داده‌ها و گزارش‌ها را باتوجه‌به هویت برند یا الزامات سازمان شخصی‌سازی و طراحی کنید.

معرفی دوره آموزشی هوش تجاری با پاور بی آی کاروکسب

حالا که اهمیت تحلیل اطلاعات و داده را به‌خوبی متوجه شدید و ابزار مناسب آن را شناختید، زمان یادگیری فرارسیده است. مجموعه کاروکسب به‌عنوان مرجع آموزش و مشاوره مدیریت با رویکرد بازار ایران، با بیش از ۱۰ سال سابقه آموزش و مشاوره و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریتی، سابقه فراوانی در برگزاری دوره آموزشی هوش تجاری با برنامه Power BI دارد.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به سایت کاروکسب مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۳۵۴۶ تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران کاروکسب شما را راهنمایی کنید.

جمع‌بندی

درست است که تحلیل داده اهمیت زیادی در نحوه مدیریت کسب‌وکار و گرفتن تصمیمات آگاهانه دارد، اما تحلیل دقیق داده ضامن پیشرفت کسب‌وکار شما خواهد بود. استفاده از ابزارهای هوش تجاری مانند پاور بی آی در تحلیل دقیق و مرتب داده بسیار موثر است و بهره‌وری کسب‌وکار شما را بسیار بالا می‌برد..

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها