کد خبر: 644948
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۶:۴۶:۴۱
| |

با ساندویچ پانل یک سازه مقاوم و اقتصادی بسازید

ساندویچ پانل یک نوع مصالح ساختمانی است که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می‌شود. این مصالح تقریبا جایگزین مصالح سنتی شده است و به دلیل نوع مقاومت بالا، نحوه تولید و صرفه اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با ساندویچ پانل یک سازه مقاوم و اقتصادی بسازید
کد خبر: 644948
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۶:۴۶:۴۱

روند تولید در پانل ساندویچی، دردسرهای تولید مصالح سنتی را نداشته و به اندازه تولید سیمان یا آجر زمان بر نخواهد بود. ساندویچ پنل در عرض 10 الی 20 روز تولید می‌شود و شالوده اصلی این مصالح ترکیبی از دو لایه ورق فلزی است که مابین آن‌ها یک لایه فوم تزریق شده است.

اما علی رغم ساختار ساده، سبک و یکپارچه ساندویچ پانل ها، این مصالح پیش ساخته از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی برخوردار هستند و از این بابت بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید از این مصالح در زمینه ساخت‌وساز استفاده کنید.

مشخصات ساختاری و ویژگی‌ ذاتی ساندویچ پانل

جالب است بدانید برای پوشش دیوار از نوع ساندویچ پانل دیواری و برای پوشش سقف از نوع ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود. این دو نوع پانل به لحاظ ساختار و نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. سطح پانل دیواری به صورت کاملا صاف و بدون برجستگی یا فرو رفتگی طراحی می‌شود. اما پانل سقفی به دلیل تحمل بار وارده بر سقف و افزایش مقاومت خمشی به صورت گام‌دار طراحی می‌شود.

ساندویچ پانل سقفی به صورت 3 گام یا 4 گام طراحی می‌شود که تعداد گام ها در عرض ساندویچ پنل لحاظ می‌شود. اگر قصد استفاده از پنل ساندویچ دیواری جهت پوشش دیوار را دارید این پانل‌ها بسته به نوع کاربری پروژه در ضخامت 3 الی 15 سانتی‌متر تولید می‌شوند. پنل‌های سقفی نیز به دلیل موقعیت قرار گیری در سازه و با توجه به نوع کاربری شما با ضخامت 4 الی 10 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

عرض ساندویچ پنل به صورت ثابت در حدود 1 متر تولید می‌شود و طول پانل با توجه به ابعاد مورد نیاز مشتریان حداکثر در طول 12.5 متر برش می‌خورد.

ورق به کار رفته در ساختار ساندویچ پانل از جنس‌های مختلفی مانند ورق گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم تشکیل شده است. این ورق‌ها با ضخامت 0.4 الی 0.7 میلی‌متر تولید می‌شوند.

هسته و عایق میانی پانل به صورت کلی از دو نوع فوم‌ پلیمری و یا الیاف معدنی تشکیل شده است. فوم یا هسته میانی پانل شامل پلی اورتان، اکس پی اس، عایق پشم سنگ و بعضا فوم پلی استایرن است.

با توجه به مشخصات و ویژگی‌های ساختاری پانل ساندویچ از آن در ساخت انواع سازه استفاده می‌شود. مانند انواع سوله صنعتی، تولیدی، تجاری، ساخت انواع کانکس مسکونی، نگهبانی، کارگاهی، سردخانه، سرویس بهداشتی و همچنین ساختمان‌های پیش ساخته با کاربری اداری و یا کمپ کارگاهی.

علاوه بر کاربردهای یاد شده از پنل ساندویچی در موارد خاص مانند ساخت کلین روم(اتاق تمیز) و سردخانه استفاده می‌شود.

استفاده از ساندویچ پنل به دلیل ترکیبی از فوم و ورق سبب عایق شدن سازه در برابر حرارت، رطوبت و صوت می‌شود. همچنین به دلیل وزن سبک، نصب و اجرای بسیار راحتی دارند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما می‌توانید پروژه خود را به مرحله بهره‌برداری برسانید.

به صورت کلی و مختصر درمورد ویژگی های اقتصادی ساندویچ پانل می‌توانیم به دوام، طول عمر بالا، کوتاه کردن زمان اجرای پروژه و کاهش هزینه ساخت و ساز اشاره کرد.

مقایسه مقاومت مکانیکی انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها جزء مصالحی هستند که از مقاومت مکانیکی و فیزیکی بسیار بالایی برخوردارند. این مصالح به خوبی در برابر نیروهای عمودی و افقی زلزله مقاومت می‌کنند. اما میزان مقاومت این مصالح در برابر نیروهای فشاری و خمشی با توجه به نوع ترکیبات و فوم به کار رفته در پانل متفاوت است.

بر اساس آزمایشات انجام شده میزان تحمل بار پانل در نوع دیواری با ضخامت 4 سانتی‌متر معادل 9.92 kg/m2 و میزان تحمل بار پانل در نوع دیواری با ضخامت 5 سانتی متر معادل 10.32 kg/m2 است.

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل با فوم عایق پلی اورتان یکی از بهترین مدل‌های پنل به لحاظ کیفیت و عملکرد است. انواع سوله‌، سازه‌های پیش ساخته و انواع کانکس را با استفاده از پانل ساندویچی پلی اورتان اجرا می‌کنند.

پنل با فوم پلی اورتان به لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی در دو نوع کندسوز PUR و نسوز PIR تولید می‌شود. فوم پلی اورتان نسوز و کندسوز از انسجام و فشردگی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل به لحاظ مقاومت مکانیکی در برابر ضربه و فشار ، نسبت به دیگر مدل های پانل ساندویچی از مقاومت و صرفه اقتصادی بالاتر برخوردار است.

ساندویچ پانل پلی استایرن

تولید پانل ساندویچی با فوم عایق پلی استایرن در حال حاضر به دلیل ضعف‌هایی که در این پانل وجود دارد تا حدودی محدود شده است. ساندویچ پنل پلی استایرن نوعی فوم‌ پلیمری از جنس هیدروکربن با زنجیره‌های بلند است که خلل و فرج فراوانی در آن وجود دارد. مقاومت مکانیکی و فیزیکی این فوم نسبت به مدل های دیگر بسیار کمتر است.

ساندویچ پانل اکس پی اس

ساندویچ پانل با هسته عایق اکس پی اس از یک لایه فوم اکس پی اس(XPS) با ضخامت متغیر تشکیل شده است. این فوم نوع تقویت شده فوم پلی استایرن است که از انسجام و فشردگی بیشتری نسبت به فوم پلی استایرن برخوردار است.

بعد از فوم ساندویچ‌پانل پلی اورتان، فوم اکس پی اس در پانل ساندویچی بالاترین میزان مقاومت مکانیکی و اقتصادی را دارد.

ساندویچ پانل پشم سنگ

عایق پشم سنگ از ترکیب الیاف معدنی و مواد حاصل از ذوب سنگ‌های آتشفشانی تشکیل شده است. عایق پشم سنگ بالاترین میزان مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی را دارد. در عین پشم سنگ عایقی است که کمترین میزان مقاومت رطوبتی را دارد.

به دلیل نوع ترکیبات خاص عایق پشم‌سنگ از لحاظ مقاومت مکانیکی بعد از فوم پلی اورتان و فوم اکس پی اس طبقه بندی می‌شود.

مقایسه قیمت مصالح سنتی با ساندویچ پانل

اگر بخواهیم میزان هزینه ساخت یک سوله با استفاده از سیمان و آجر را با یک سوله ساندویچ پنلی مقایسه کنیم باید به نوع و میزان مصالح ساختمانی به کار رفته در این دو روش ساخت سازه اشاره کنیم.

هزینه ساخت سوله با مصالح سنتی

یک دیوار آجری 30 سانتی، تعداد 235 آجر در هر متر مربع نیاز دارد که این تعداد با احتساب قیمت هر آجر 3000 تومان، در مجموع 705 هزار تومان هزینه تهیه آجر است. همچنین 0/15 درصد سیمان استفاده شده در هر متر مکعب با مبلغ 1.600 تومان سیمان، 240 هزار تومان هزینه تهیه سیمان است. در مجموع 945 هزار تومان قیمت ساخت یک متر مربع دیوار آجری برای سوله است.

هزینه ساخت سوله با مصالح مدرن

قیمت 1 متر مربع دیوار پانلی با ضخامت 4 سانتی متر حدودا 700 هزار تومان است. البته مواد به کار رفته در داخل ساختار پانل بر روی قیمت تمام شده ساخت سوله با پانل تاثیر خواهد داشت.

دستمزد ساخت

هزینه دستمزد اجرای دیوار دو رونما آجر 270 هزار تومان است در حالی که هزینه اجرای دیوار پانلی 70 هزار تومان در هر متر مربع است.

زمان ساخت

زمان اجرای پروژه برای 1000 متر دیوار با ساندویچ پنل حدود 1 ماه است اما اجرای 1000 متر دیوار آجری 2 ماه زمان‌بر است. به دلیل بیشتر بودن زمان ساخت در مجموع هزینه بیمه مسئولیت و خسارات بدنی، ایاب ذهاب، غذا و اسکان نیرو انسانی بیشتر خواهد شد. علاوه بر این برای زیرسازی دیوار آجری 4 متر به بالا به یک شناژ افقی با ناودانی دوبل نیاز است که یک هزینه مازادی را به همراه خواهد داشت.

در نتیجه هزینه ساخت یک دیوار پانلی از همه کمتر، سپس یک دیوار آجری دو رو نما و در نهایت هزینه ساخت دیوار آجری یک رو نما یک رو سنگ از همه بیشتر است.

حسن ختام

اکنون با توجه به موارد گفته شده و مقایسه ویژگی‌ها و مزایای ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح می‌توانید بهترین نوع مصالح ساختمانی را برای سازه خود انتخاب کنید. پانل دارای انواع مختلف است که باید پیش از خرید با انواع آن آشنایی کافی داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها