کد خبر: 648790
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ۱۵:۵۴:۰۸
| |

کاربرد انواع ورق در ساخت لوازم خانگی چیست؟

ورق‌های فولادی، قابلیت پردازش و طراحی مناسبی برای تولید انواع لوازم خانگی را دارند.

کاربرد انواع ورق در ساخت لوازم خانگی چیست؟
کد خبر: 648790
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ۱۵:۵۴:۰۸

 از ورق‌های فولادی، به‌صورت گسترده برای تولید انواع پانل‌های جلویی، جانبی، پشتی و داخلی لوازم خانگی استفاده می‌شود. برای مثال، برندهای تولیدکننده برای تولید یخچال، ماشین لباسشویی، دستگاه تهویه مطبوع، تلویزیون، دستگاه‌های صوتی و تصویری، مایکروویو، آبگرمکن و غیره از انواع ورق استفاده می‌کنند. ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند و قبل از به‌کارگیری آن‌ها در خط تولید لوازم خانگی، آن‌ها را به شکل ورق‌های PVC و PET با روکش فولادی تبدیل می‌کنند. به‌همین دلیل، از آن‌ها با عنوان ورق‌های فولادی رنگ‌شده (رنگی) یا اصطلاحاً Colored Sheets هم یاد می‌شود.

ورق‌های رنگی، به‌علت تنوع بالایی که دارند، علاوه بر صنایع تولید لوازم خانگی، در صنایع تخصصی دیگر مثل صنعت ساختمان‌سازی هم به کار گرفته می‌شوند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی، نفت، گاز و پروسه گالوانیزه کردن اشاره کرد. در این حال حاضر پرسش اصلی این است که ورق‌های فولادی دقیقاً چه ویژگی‌های خاصی و چه کاربردی در ساخت لوازم خانگی دارند؟

آشنایی مختصر با ورق رنگی و ویژگی‌های آن

ورق‌های فولادی رنگی، نوعی ورق فولادی هستند که قبل از به‌کارگیری در صنایع مختلف، گالوانیزه می‌شوند. در پروسه گالوانیزه کردن ورق فولادی، لایه‌ای از جنس فلز روی یا زینک به‌روی آن می‌کشند و سطح ورق گالوانیزه‌شده را با لایه‌ای رنگی به ضخامت 25 میکروم پوشش می‌دهند.

برای آشنایی بهتر با مشخصات ورق فولادی و کاربرد آن در پانل لوازم خانگی به این جدول نگاهی بیندازید:

 از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق فولادی برای تولید لوازم خانگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پردازش عالی

  • مقاومت شیمیایی بالا

  • مقاومت مطلوب در برابر خراش

  • مناسب برای طراحی‌های ظریف لوازم مختلف

3 کاربرد مهم ورق فولادی در تولید لوازم خانگی

از مهم‌ترین کاربردهای ورق رنگی یا فولادی در خط تولید لوازم خانه می‌توان به این 3 مورد اشاره کرد:

  • این ورق به‌صورت گسترده در ساخت یخچال، اجاق‌های مایکروویو، دستگاه نان‌ساز برقی، ماشین لباسشویی، دستگاه تهویه مطبوع، دی‌وی‌دی، آبگرمکن، تلویزیون و غیره به‌کار گرفته می‌شود.

  • همچنین، از این ورق فولادی برای طراحی و تولید پانل‌های یخچال‌فریزر، کابینت‌های آشپزخانه، دستگاه فروش خودکار یا وندینگ (vending machine) و سایر لوازم تجاری محبوب استفاده می‌شود.

  • ورق رنگی، پوششی از جنس الکترواستاتیک دارد که علاوه بر ایجاد طرح‌های زیبا و جذاب برای لوازم خانگی، مقاومت بالایی هم در برابر خراش و ساییدگی دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند که امکان اکسیداسیون یا بروز زنگ آهن در این ورق‌ها به صفر برسد و لوازم خانگی تا سالیان سال دوام داشته باشند.

2 نوع مختلف از انواع پانل‌های لوازم خانگی

به‌طور کلی، 2 نوع ورق فولادی در بازار وجود دارد که از آن‌ها برای تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود:

  • ورق فولادی رنگی: این نوع ورق‌ها به‌دلیل رنگ‌های غنی و راندمان تولید بالا، بیشتر برای دیوارهای خارجی، سقف، دکوراسیون داخلی، پنجره‌ها، درها و بعضی لوازم خانگی استفاده می‌شود. ورق رنگی به اندازه ورق‌های فولادی با روکش PVC و PET صاف نیست و معمولاً برای پانل‌های جانبی لوازم خانگی استفاده می‌شود. همچنین، قیمت ورق رنگی نسبت به ورق‌های روکش‌دار به‌مراتب ارزان‌تر است.

  • ورق روکش‌دار PVC/PET: این نوع ورق‌های فولادی دارای ظاهری زیبا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و خراش و قابلیت پردازش عالی هستند. علاوه بر این، ورق‌های روکش‌دار جلوه‌های مختلفی از نور را در بدنه لوازم خانگی منعکس می‌کنند. به‌همین دلیل است که از این ورق‌ها برای ساخت یخچال، ماشین لباسشویی و سایر لوازم خانگی استفاده می‌شود.

ورق فولادی لوازم خانگی چه تفاوتی با ورق‌های ویژه ساخت‌وساز دارد؟

در واقع، پانل‌های لوازم خانگی نیاز بیشتری به لایه‌ها و پوشش‌های رنگی یا گالوانیزه دارند. علاوه بر این نکته، 4 تفاوت دیگر هم بین ورق‌های مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی و ورق‌های فولادی مناسب ساختمان‌سازی وجود دارد:

  • رنگ‌آمیزی: لایه رنگی روی ورق‌های فولادی در صنعت ساختمان‌سازی از جنس رزین اپوکسی با پوشش رویی رنگ پلی‌استر است. این در حالی است که ورق‌های لوازم هانگی را با پلی‌استر و روکش رنگی رنگ‌آمیزی می‌کنند.

  • کاربردها: از ورق رنگی معمولاً برای لوازم خانگی سفیدرنگ مثل یخچال، ماشین لباسشویی، تهویه، آبگرمکن، مایکروویو، پنل پشتی تلویزیون، استریو و غیره استفاده می‌شود. در حالی که از همین ورق بری سقف، دیوارهای جداکننده، پنجره‌ها، پنل نرده و غیره در ساختمان‌سازی استفاده خواهد شد.

  • قیمت ورق: قیمت ورق‌های فولادی بسته به شرایط بازار، قیمت ارز، تحریم‌ها، عرضه و تقاضا و غیره بستگی دارد. با این حال، قیمت هر نوع ورق با توجه به ابعاد و ضخامت آن هم متغیر است. مثلاً قیمت ورق در مشهد با توجه به ابعاد، ضخامت، کیفیت و کاربردهای ورق تعیین می‌شود.

  • مقاومت: ورق رنگی معمولی با مقاومت نه‌چندان زیاد (ورق الکترو گالوانیزه و ورق نورد سرد)، برای ساختن لوازم خانگی کاربرد دارد. از طرفی، برای به‌کارگیری ورق فولاد رنگی در ساخت‌وساز نیاز به ورق‌های با استحکام و مقاومت خیلی بیشتر (ورق گالوانیزه نورد گرم و ورق گالوالوم) است.

ورق فولادی در بازار چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟

قیمت ورق‌های مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی معمولاً با توجه به قیمت جهانی آهن، نوسانات بازار ارز، بازار طلا، قیمت جهانی نفت، عرضه و تقاضا و غیره تعیین می‌شود. با این حال، قیمت انواع آهن‌آلات و مقاطع فولادی مثل ورق رنگی در بازار ایران، تحت تأثیر نوسان قیمت در بازار آهن کشور بالا یا پایین می‌رود.

برای مثال، اگر قیمت روز آهن 14 اصفهان در مشهد افزایش پیدا کند، به‌صورت غیرمستقیم روی قیمت همه مقاطع فولادی هم تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، نمی‌توان به‌صورت دقیق در مورد نحوه قیمت‌گذاری و نوسان قیمتی ورق‌های فولادی در بازار بحث کرد.

از طرفی، ضخامت ورق‌های مورد استفاده در تولید لوازم خانگی بین 0.2 تا 0.7 میلی‌متر است و هرچقدر این اندازه بیشتر شود، استحکام ورق و قیمت آن هم بالا خواهد رفت. عرض ورق‌های فولادی رنگی هم معمولاً در ابعاد 1 و 1.25 متر است. در نظر گرفتن این عوامل برای تعیین قیمت ورق‌های مورد نیاز در تولید لوازم خانگی، اهمیت ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی بودجه دارد.

آشنایی با انواع ورق‌های دیگر برای تولید لوازم خانگی

علاوه بر ورق‌های رنگی و فولادی، از ورق‌های آهنی دیگری هم برای تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود. برای مثال، از انواع ورق روغنی برای ساخت قطعات خودرو، لوازم خانگی، مبلمان اداری، پانل‌های غیرمنعطف، ورق‌های گالوانیزه و غیره استفاده می‌شود.

از جمله انواع ورق که در تولید پانل‌های لوازم خانگی کاربرد دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ورق گالوانیزه (تجهیزات آشپزخانه و ماشین لباسشویی)

  • ورق استیل (لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه از جمله قاشق، چنگال، روکش چاقو و غیره)

  • ورق آلومینیوم (انواع لوازم خانگی، صنایع داروسازی  و غیره)

  • ورق روغنی (پانل‌های غیر قابل انعطاف، لوازم خانگی و غیره)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها