کد خبر: 653906
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۱۲:۲۷:۱۶
| |

در چه کشورهایی می‌توانیم شفق قطبی ببینیم؟

یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی که می‌توان در آسمان شب مشاهده کرد، شفق قطبی است. احتمالاً عکس‌ها و فیلم‌های این پدیده طبیعی زیبا را مشاهده کرده باشید. یک خط موجی شکل از نورهایی تقریباً به رنگ سبز که بر فراز آسمان شکل می‌گیرد.

در چه کشورهایی می‌توانیم شفق قطبی ببینیم؟
کد خبر: 653906
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۱۲:۲۷:۱۶

اگر دوست دارید این پدیده طبیعی جذاب و منحصربه‌فرد را با چشمان خودتان در آسمان نگاه کنید؛ باید بلیط هواپیما بخرید و به کشورهایی که در نیمکره شمالی در نزدیکی قطب قرار دارند، سفر کنید. در این مقاله قصد داریم این کشورها را معرفی کنیم و بهترین زمان برای مشاهده شفق قطبی در آن‌ها را بیان کنیم.

شفق قطبی چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

شفق قطبی پدیده‌ی بسیار زیبایی در طبیعت است که منشأ شکل‌گیری آن بادهای خورشیدی است. خورشید دارای گازهایی است که از ذرات دارای بار الکتریکی به نام یون تشکیل می­شود. این ذرات دائماً از سطح خورشید به بیرون ساطع می‌شوند. به این ذرات ساطع شده بادهای خورشیدی گفته می­شود.

 زمانی که بادهای خورشیدی به سطح زمین نزدیک می‌شود، میدان مغناطیسی کره زمین مانع ورود مستقیم این ذرات می‌شود و آن‌ها را به سمت قطب‌ها منحرف می‌کند.

از برخورد یون‌های بارداری که در بادهای خورشیدی وجود دارد، با اتم‌های اکسیژن و نیتروژن جو زمین، نورهایی ساطع می‌شود که به آن‌ها شفق قطبی می‌گویند. زیباترین شفق قطبی را در حالتی می‌توان مشاهده کرد که سرعت بادهای خورشیدی بسیار بالاست و درنتیجه برخورد یون‌ها با اتم‌های جو زمین تابش نور زیادتری قابل‌مشاهده است.

بهترین کشورها برای مشاهده شفق قطبی

همان‌طور که متوجه شدید، برای مشاهده شفق قطبی باید به کشورهایی سفر کنید که در نزدیکی قطب شمال یا جنوب قرار دارند. در ادامه این کشورها را معرفی می‌کنیم.

گرینلند

گرینلند بزرگ‌ترین جزیره دنیا در میان دو اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی قرار گرفته است. برای مشاهده شفق قطبی در این نقطه از کره زمین می‌توانید از ماه مهر تا اسفندماه به سراغ خرید بلیط هواپیما این جزیره بروید.

آلاسکا

در ایالت آلاسکای کشور آمریکا در شهری به نام فربنکس (Fairbanks) می‌توانید شفق قطبی را مشاهده کنید. تنها کافی است که از آذر تا اسفند ماه به این شهر سفر کنید تا بتوانید امواج بسیار زیبای شفق قطبی را در آسمان شب آن تماشا کنید.

استرالیا

کشور استرالیا در نیمکره جنوبی زمین، مقصد مناسبی برای دیدن شفق قطبی است. از خرداد تا مرداد ماه می‌توانید به این کشور سفر کنید و در آسمان شب آن شفق قطبی را تماشا کنید. در این مدت شب‌های استرالیا طولانی می­شود و فرصت جذابی برای علاقه‌مندان به آسمان شب، بخصوص کسانی که دنبال مشاهده شفق قطبی هستند می­دهد.

ایسلند

کشور ایسلند یکی دیگر از کشورهایی است که شما می‌توانید به آن سفر کنید تا علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد آن، در آسمان شب­ نورهای خیره‌کننده خورشید را مشاهده کنید. بهترین زمان برای سفر به این کشور برای مشاهده‌ی پدیده جذاب شفق قطبی از آبان تا اسفند ماه است.

فنلاند

یکی دیگر از کشورهای نیمکره شمالی که با سفر به آن می‌توانید این پدیده طبیعی جذاب را با چشمان خود در آسمان مشاهده کنید، کشور فنلاند است. این کشور جذاب علاوه بر آسمان شب زیبایی که دارد، پدیده‌های طبیعی منحصربه‌فردی نظیر دریاچه و جنگل‌ها را در دل خود جای‌داده است که پیشنهاد می­کنیم حتماً از آن­ها نیز بازدید کنید.

اگر قصد اصلی‌تان از سفر به فنلاند مشاهده آسمان شب است به شما پیشنهاد می‌کنیم که به روستایی به نام ساریسلکا (Sarislaka) بروید. بهترین زمان برای مشاهده این پدیده طبیعی شهریور تا فروردین ماه است.

روسیه

روسیه یکی از پهناورترین کشورهای کره‌ی زمین به حساب می‌آید. از طرفی برای مسافران ایرانی تورهای روسیه دردسترس‌تر از تورهای کشورهای دیگری است که تا اینجا معرفی کردیم یا می‌خواهیم در ادامه معرفی کنیم. احتمالاً نام این تورها را که با عنوان «مشاهده شفق قطبی در روسیه» است، در فضای مجازی مشاهده کرده باشید. بهترین زمان برای مشاهده این پدیده طبیعی جذاب در آسمان این کشور از آبان‌ماه تا اواسط فروردین ماه است. برای مشاهده شفق قطبی کشور روسیه باید به شهرهای زیر بروید:

  • مورمانسک (Murmansk)

  • سالخارد (salekhard)

نروژ

کشور نروژ یکی دیگر از کشورهای نزدیک قطب در نیمکره شمالی کره زمین است. با سفر به این کشور علاوه بر بازدید از پدیده‌های طبیعیِ جذاب آن، این امکان برای شما وجود دارد که در برخی از مناطق بتوانید شفق قطبی را در آسمان شب مشاهده کنید. در اواخر پاییز تا اوایل بهار شب‌های طولانی‌مدت نروژ  آسمان شب جذابی را به وجود می­آورد؛ تنها کافی است به شهرهای زیر بروید:

  • ترومسو (Tromso)

  • سوالبارد (Svalbard)

  • آلتا (Alta)

  • فینمارک (Finmark)

کانادا

کشور کانادا از دیگر مقاصد جذاب برای علاقه‌مندان به مشاهده شفق قطبی است. این کشور به دلیل فاصله نزدیکی که به قطب شمال دارد؛ یکی از بهترین مقاصد برای مشاهده این پدیده جذاب به حساب می‌آید. برای خرید بلیط هواپیما کانادا بهتر است که زمان سفر خود را از دی تا اسفند ماه قرار دهید. در این مدت شب‌های کانادا طولانی و تاریک‌تر از همیشه هستند و فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به آسمان شب به وجود می‌آورند. می‌توانید در کلبه‌های شیشه‌ای اقامت کنید که نمای ۳۶۰ درجه دارند و آسمان شب را از درون اقامتگاه خود تماشا کنید. بهتر است که به شهرهای زیر بروید تا امکان مشاهده شفق قطبی برای شما فراهم شود:

  • آلبرتا

  • بریتیش کلمبیا

  • یو کان

  • چرچیل

سوئد

اگر عاشق مشاهده شفق قطبی در آسمان هستید، بهتر است که در اسفند ماه به کشور سوئد سفر کنید. در شمال غربی این کشور می‌توانید این پدیده منحصربه‌فرد را در شب هنگام تماشا کنید. تقریباً از ساعت ۱۰ شب تا ۰۱:۳۰ بامداد آسمان صاف و تاریک این کشور به شما امکان مشاهده این پدیده طبیعی جذاب را می‌دهد. تنها کافی است که مسیر خود را به سمت مکان‌های زیر ادامه دهید و منتظر ظاهر شدن این پدیده سبزرنگ جذاب در آسمان شوید:

  • پارک ملی آبسیکو

  • پورجوس

  • جوکموک

  • دره تورن

  • لاپونیا

  • لولیا

 جمع‌بندی

یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی که می‌توانید در آسمان شب برخی از کشورهای دنیا تماشا کنید، شفق قطبی است. تماشای این پدیده طبیعی جذاب در کشورهایی که بیشتر در نیمکره شمالی، در نزدیکی قطب شمال وجود دارند، امکان‌پذیر است. دردسترس‌ترین کشور که سفر به آن برای مسافران ایرانی راحت‌تر است، کشور روسیه است. احتمالاً بتوانید تورهای روسیه که به‌قصد مشاهده شفق قطبی برگزار می‌شود را پیدا کنید. حتماً به زمان خرید تور یا بلیط هواپیما برای سفر به کشورهایی که معرفی کردیم دقت کنید؛ چرا که در هر کشور تنها در برخی از اوقات سال می­توان این پدیده طبیعی جذاب را مشاهده کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها