کد خبر: 663380
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ۱۱:۳۵:۵۸
| |

احتمال سقوط هواپیما چقدر است؟

باتوجه‌به سطح ایمنی و پیشرفت صنعت هواپیمایی، بسیاری از افراد سفر هوایی را به‌عنوان روش سفر خود انتخاب می‌کنند و بلیط پرواز خود را از قبل برای برنامه‌ریزی سفر خود رزرو می‌کنند.

احتمال سقوط هواپیما چقدر است؟
کد خبر: 663380
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ۱۱:۳۵:۵۸

با وجود ایمنی کلی، اخبار گاه‌به‌گاه از سقوط هواپیما می‌تواند باعث نگرانی شود. این موضوع دو سؤال مهم را مطرح می‌کند: خطرناک‌ترین مرحله پرواز چیست؟ احتمال بروز سوانح هوایی چقدر است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را با هم بررسی کنیم.

احتمال بروز حوادث هوایی

صنعت هوانوردی شاهد پیشرفت‌های چشمگیر و پیاده‌سازی فناوری‌های مدرن بوده است که در نتیجه تعداد سوانح هوایی کاهش چشمگیری داشته است. سال گذشته امن‌ترین سال برای سفرهای هوایی در تاریخ این صنعت بود، به همین دلیل، سفر با هواپیما به یک روش حمل‌ونقل بسیار امن تبدیل شده است. در واقع، مسافرت هوایی، با احتمال حداقل 1 در 9821 یا 0.01٪ سقوط و بروز حوادث مرگبار، در حال حاضر امن‌ترین راه برای سفر در جهان در نظر گرفته می‌شود.

اقدامات ایمنی در صورت سانحه هواپیما

با وجود بعید بودن سقوط هواپیما، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش ایمنی خود انجام دهید. شریل شواترز، مهماندار بازنشسته هواپیمایی یونایتد، بر اهمیت دانستن محل خروجی‌های اضطراری تأکید می‌کند. آشنایی با این خروجی‌ها و توجه به فاصله صندلی تا نزدیک‌ترین درها هنگام سوارشدن بسیار مهم است. اگرچه مسافران ممکن است از توجه به نکات ایمنی ارائه شده توسط مهمانداران قبل از برخاستن هواپیما چشم‌پوشی کنند، اما رعایت این دستورالعمل‌ها می‌تواند جان افراد را در مواقع اضطراری نجات دهد.

آشنایی با درب‌های خروج اضطراری، استفاده صحیح از ماسک‌های اکسیژن و چگونگی نشستن هنگام حوادث و سایر موارد دیگر، نکات ایمنی ضروری است که می‌تواند از بروز حوادث مرگبار در هنگام سانحه جلوگیری کند. این مهمان‌دار بازنشسته همچنین توصیه می‌کند در هر صندلی که نشسته باشید، می‌توانید در شرایط متفاوتی بنشینید؛ اگر یک صندلی جلوی شما باشد، می‌تواند به‌عنوان محافظ عمل کند. در غیر این صورت، خم‌شدن روی پاها و بستن دست‌ها به دور آنها توصیه می‌شود.

تحقیقات انجام شده توسط شرکت هواپیماسازی بوئینگ

عوامل مختلفی مانند تجهیزات ناوگان هواپیمایی و مهارت خلبانان به کاهش خطر سوانح هوایی کمک می‌کند. بااین‌حال، حوادث ناگوار در زندگی افراد، علی‌الخصوص در سفرهای هوایی، امکان رخ دادن دارند. شرکت هواپیماسازی بوئینگ با انجام یک مطالعه تحقیقاتی پروازهای بیزینس در سراسر جهان را از سال 2007 تا 2016 تجزیه‌وتحلیل کرد تا احتمال سوانح هوایی را بررسی کند و خطرناک‌ترین مرحله پرواز را شناسایی کند.

خطرناک‌ترین موقعیت پرواز کدام است؟

این پژوهش ثابت کرد که 48 درصد از حوادث هوایی مرگبار که باعث بروز تلفات قابل توجهی می‌شود، در مرحله نهایی پرواز، درست قبل از فرود رخ داده است. این موضوع نشان می‌دهد که مرحله قبل از فرود خطرناک‌ترین مرحله با احتمال سانحه بیشتر است. با توجه به اینکه این مرحله نهایی پرواز و فرود تنها 4 درصد از کل مدت پرواز را تشکیل می‌دهد، رقم 48 درصد به طرز نگران‌کننده‌ای بالا است.

جالب اینجاست که این تحقیق همچنین نشان داد که احتمال یک سانحه هوایی در مرحله کروز که اکثریت پرواز (بیشتر از 57٪) را شامل می‌شود، تنها 11٪ است! مرحله کروز به دوره‌ای اطلاق می‌شود که هواپیما به ارتفاع معینی می‌رسد و در مسیر پرواز تعیین‌شده خود باقی می‌ماند. علاوه بر این، مصرف سوخت در این مرحله به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. شایان ذکر است که ارتفاع کروز برای هر هواپیما بسته به عواملی مانند مدل هواپیما و نوع موتور متفاوت است.

دومین مرحله خطرناک، مرحله تیک‌آف است که 13 درصد از سوانح هوایی در این مرحله رخ می‌دهد (با این وجود، تنها 6 درصد از این حوادث باعث تلفات جانی می‌شود). بنابراین، با توجه به یافته‌های تحقیق، مشخص می‌شود که مراحل اولیه و پایانی پرواز بیشترین خطرات را به همراه دارد.

ایمن‌ترین صندلی هواپیما کدام است؟

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که برخی از صندلی‌های هواپیما نسبت به سایرین ایمن‌تر هستند. بااین‌حال، ایمنی یک صندلی به نوع و محل سانحه هواپیما بستگی دارد. تجزیه‌وتحلیل بسیاری از حوادث هواپیمایی نشان داده است که مناطق خاصی از هواپیما نسبتاً ایمن‌تر از مناطق دیگر است. به نظر می‌رسد افرادی که صندلیشان در بخش‌های میانی و عقب هواپیما قرار دارد، شانس بیشتری برای زنده‌ماندن در صورت بروز حادثه دارند، بنابراین هنگام خرید بلیط هواپیما می‌توانید به این نکته توجه کنید. نکته جالب این است که بخش فرست کلاس که در جلوی هواپیما قرار دارد، نسبت به بخش‌های اکونومی و بیزینس‌کلاس از امنیت کمتری برخوردار است.

قانون «به‌علاوه سه، منهای هشت»

بن شروود نویسنده‌ای که به‌خاطر کتابش «باشگاه بازماندگان» شهرت دارد، به اطلاعاتی مشابه تحقیقات بوئینگ در کتاب خود اشاره کرده است. این کتاب داستان مسافرانی را که از سوانح هوایی جان سالم به در برده‌اند، بازگو می‌کند و الهام‌بخش و امیدوارکننده است. شروود پس از بررسی صدها سانحه هوایی تخمین می‌زند که 80 درصد از سوانح هوایی مرگبار در سه دقیقه اول پس از برخاستن یا در طول هشت دقیقه آخر قبل از فرود رخ می‌دهد. این مراحل پرواز، شامل تیک‌آف، برخاستن هواپیما، کم کردن ارتفاع و فرود است که به طور گسترده‌ای به‌عنوان خطرناک‌ترین مراحل شناخته می‌شوند و به‌عنوان قانون «به‌علاوه سه، منهای هشت» شناخته می‌شوند. اهمیت مهارت و تخصص خلبان بیشتر در این مراحل از پرواز مشخص می‌شود.

نگران بروز حوادث هوایی نباشید

خوشبختانه، پیشرفت‌های فناوری و هوانوردی مدرن، سفرهای هوایی را به ایمن‌ترین حالت ممکن تبدیل کرده است. اگرچه گزارش‌های خبری پراکنده‌ای از سوانح هوایی ممکن است باعث نگرانی شود، بررسی میزان کلی حوادث هوایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل، مانند سفرهای جاده‌ای و ریلی، نشان می‌دهد که سفر هوایی امن‌ترین شکل سفر است.

کلام آخر

آگاهی از اقدامات و روش‌های ایمنی در طول سفر هوایی می‌تواند به طور قابل‌توجهی شانس زنده‌ماندن شما را در صورت سانحه هواپیما افزایش دهد. آشنایی با درهای خروجی اضطراری و نکات ایمنی، موارد بسیار مهمی در افزایش ایمنی سفرهای هوایی هستند. در این مقاله درباره احتمال سقوط هواپیما و بروز سوانح هوایی اطلاعاتی به شما ارائه دادیم. اطلاع کامل از این موارد، همراه با پیشرفت‌های فناوری هوانوردی، بر ایمنی کلی سفرهای هوایی در مقایسه با سایر اشکال حمل‌ونقل می‌افزاید. امیدواریم اطلاعات این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها