کد خبر: 670702
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۰۵:۲۶
| |

راهنمای جامع سفر به شهرهای ایران؛ تور یا قطار؟

اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفر و لذت بردن از سفری دل‌انگیز در کنار دوستان و خانواده خود هستید، سفرهای ریلی را در نظر بگیرید و از امکانات و خدمات عالی سیستم حمل‌ونقل ریلی کشورمان، بهره‌مند شوید.

راهنمای جامع سفر به شهرهای ایران؛ تور یا قطار؟
کد خبر: 670702
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۰۵:۲۶

 برخی از افراد حتی هنگام رزرو تورهای گردشگری نیز ترجیح ‌می‌دهند با تورهایی سفر کنند که با قطار مسافران را جابه‌جا می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که به کدام شهرهای ایران می‌توانید با قطار سفر کنید، نگران نباشید در این مقاله تمام اطلاعات موردنیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بهترین مقاصد ریلی ایران

با خرید بلیط قطار می‌توانید به راحتی به برخی از شهرهای مهم و توریستی ایران بروید، به همین دلیل نیازی نیست که برای سفر به شهرهای مختلف تورهای مسافرتی را رزرو کنید. اگر می‌خواهید بیشتر در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید تورهای مسافرتی که با قطار سفر می‌کنند را انتخاب کنید. برای کشف مسیرهای مهم ریلی در ایران، مقاصد پرطرف‌دار سفر با قطار و آشنایی با نکات کاربردی در مورد یافتن بلیط ارزان و بهترین راه برای خرید آنها، با ما همراه باشید.

در ادامه نام تعدادی از بهترین مقاصد ریلی ایران را آورده‌ایم:

1. شهر تهران

تهران یک شهر بسیار جذاب در ایران است. می‌توانید از شهرهای مختلف مانند شیراز به تهران سفر کنید و جاذبه‌های متعدد آن را مشاهده کنید. به بیشتر شهرهای مهم کشور می‌توان از پایتخت یا به مقصد تهران از طریق قطار سفر کرد و سفرهای ریلی لذت‌بخشی را تجربه کرد.

2. شهر مشهد

مشهد در ایران از اهمیت مذهبی زیادی برخوردار است. هرساله تعداد بی‌شماری از ارادتمندان به امام رضا (ع) به مشهد مشرف می‌شوند. شرکت‌های راه‌آهن مختلف قطارهای سه ستاره، چهارستاره و پنج‌ستاره را در مسیر مشهد اجرا می‌کنند. اگر تور با قطار شما را به مشهد می‌برد، با رزرو تور مشهد نیز می‌توانید یک سفر خاطره‌انگیز گروهی با قطار به شهر مشهد تجربه کنید. برای سفر ریلی به مقصد مشهد، از چند شهر از جمله تهران، قم، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، رشت، بندرعباس، شیراز، زنجان، کرمان و خرمشهر می‌توانید بلیط تهیه کنید.

3. شهر رشت

رشت شهری جذاب در شمال ایران است. اگر می‌خواهید بازارهای محلی منطقه شمال را بگردید یا غذاهای لذیذ گیلانی را در رستوران‌های آن میل کنید، رشت مقصد مناسبی برای شماست. شما می‌توانید از طریق روش‌های گوناگونی به شهر رشت سفر کنید. با خرید بلیط ریلی رشت می‌توانید انتظار سفری بسیار لذت‌بخش را تجربه کنید. در سفر ریلی به رشت شاهد جاذبه‌ها و چشم‌انداز‌های زیادی در این مسیر سبز خواهید بود، هرگز سفر به رشت با قطار خسته‌کننده نیست.

از دیگر شهرهای جذابی که می‌توانید با قطار به آنها سفر کنید یا تورهای سفر با قطار به آنها را رزرو کنید، می‌توان به شیراز، اصفهان، جزیره کیش، جزیره قشم و تبریز اشاره کرد.

سفر به شهرهای داخلی با قطار

شبکه راه‌آهن ایران تقریباً کل کشور را در برمی‌گیرد. خط‌آهن ایران از شمال به جنوب و از شرق به غرب را شامل می‌شود. از 31 استان، تنها 11 استان فاقد خط ریلی هستند. بنابراین با خرید بلیط قطار می‌توانید به 20 استان سفر کنید. برخی از این استان‌ها عبارتند از: یزد، مشهد، هرمزگان، تهران، اصفهان، مازندران، تبریز، گیلان و گلستان

برای ارائه یک نمای کلی از مسیرهای راه‌آهن داخلی، می‌توان آنها را به 3 محور زیر تقسیم کرد:

1. محور آذربایجان

اگر قصد سفر به شهرهایی مانند قزوین، زنجان، مراغه یا تبریز را دارید، باید بلیط ریلی این محور را خریداری کنید. تعداد مسافران این محور در مقایسه با سایر محورها نسبتاً کمتر است.

2. محور جنوب، غرب و شرق

این محور یکی از پرترددترین مسیرهای ریلی ایران است. قطارهای این محور از مبدأ تهران به شهرهای مختلف یزد، شیراز، اصفهان و بندرعباس تردد می‌کنند.

3. محور شمالی و خراسان

خطوط اصلی ریلی کشور در امتداد این محور قرار دارند. قطارها در این محور به شهرهای شمالی و شهر مشهد خدمات‌رسانی می‌کند و سالانه تعداد زیادی مسافر را جابه‌جا می‌کنند. ایستگاه‌های این محور شامل گرمسار، سمنان، کشمر، نیشابور، دامغان و شاهرود است.

بهترین راه برای خرید بلیط قطار

اگر به دنبال روشی مناسب برای خرید بلیط ریلی هستید، توصیه می‌کنیم به بازار آنلاین خدمات مسافرتی، سفرمارکت مراجعه کنید. شما می‌توانید به وب‌سایت آنها دسترسی پیدا کنید یا برنامه تلفن هوشمند آنها را نصب کنید. در بخش بلیط قطار، لیست جامعی از بلیط‌های قطار از شرکت‌های مختلف راه‌آهن را در یک صفحه پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، در بخش تقویم قیمت ارزان‌ترین روز خرید بلیط مورد نظر شما نشان داده می‌شود.

با استفاده از قسمت فیلترها می‌توانید معیارهای مختلفی مانند تعداد توقف، شرکت راه‌آهن، نوع سالن، وب‌سایت تأمین‌کننده، زمان شروع سفر و مدت سفر را مشخص کنید. در این روش فقط قطارهای مطابق با درخواست‌های شما نمایش داده می‌شوند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت مناسب‌ترین بلیط را مطابق با نیازهای خود پیدا کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت بلیط قطار

هنگام مشاهده بلیط‌های قطار از شرکت‌های راه‌آهن مختلف در یک صفحه، ممکن است متوجه تغییرات جزئی قیمت شوید. اگر می‌خواهید از میان انواع بلیط‌های موجود برای سفر به مقصدتان، بلیط ریلی ارزانی را رزرو کنید، درک عوامل مؤثر بر قیمت نهایی بلیط ضروری است. هنگام خرید بلیط ارزان قطار، عوامل زیر را حتماً در نظر بگیرید:

1. تعداد ستاره‌های قطار: تعداد ستاره‌های قطار عامل تعیین‌کننده‌ مهمی در قیمت بلیط است. قطارها به سه دسته تقسیم می‌شوند: قطارهای لوکس 5 ستاره، قطارهای 4 ستاره و قطارهای 3 ستاره.

با کاهش تعداد ستاره‌های قطار، امکانات و خدمات ارائه شده به مسافران نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت بلیط کمتر می‌شود.

2. نوع قطار: قطارها به سه نوع قطار اتوبوسی، کوپه چهار نفره و کوپه شش نفره طبقه‌بندی می‌شوند. بلیط قطار اتوبوسی به طور کلی ارزان‌تر از انواع قطارهای کوپه‌ای است و در قطارهای کوپه‌ای، کوپه‌های شش‌نفره یا شش تخته مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

3. شرکت راه‌آهن: شرکت‌های راه‌آهن مختلف در مسیرهای مختلف فعالیت می‌کنند. برخی از معروف‌ترین شرکت‌های راه‌آهن ایران عبارتند از بن ریل، جوپار، پارس‌لاریم، نورالرضا، فدک و رجا.

کلام آخر

قطار نه‌تنها یکی از راحت‌ترین روش‌های حمل‌ونقل است، بلکه گزینه‌ای اقتصادی برای سفر است. با قطار به‌راحتی می‌توانید به 21 استان کشور برسید. چه قصد سفر به شهرهای مهم و توریستی مانند تهران، رشت، مشهد، بندرعباس، اصفهان و شیراز را دارید یا می‌خواهید به جزایر جذاب جنوبی کیش و قشم را سفر کنید، سفر با قطار به شدت توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید با تور سفر کنید هم می‌توانید تورهایی رزرو کنید که با قطار سفر می‌کنند. با رعایت نکات و راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید سفری رضایت‌بخش با قطار را تجربه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها