کد خبر: 673211
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۳۰:۳۲
| |

آشنایی با قلعه روملی حصار استانبول؛ تاریخچه و معماری بی‌نظیر

یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین جاذبه‌های استانبول، قلعه روملی حصار نام دارد. برای رفتن به این قلعه زیبا با ما همراه باشید تا به‌معرفی دقیق آن بپردازیم.

آشنایی با قلعه روملی حصار استانبول؛ تاریخچه و معماری بی‌نظیر
کد خبر: 673211
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۳۰:۳۲

یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین جاذبه‌های استانبول که در منطقه‌ای به‌نام بی‌اغلو و در نزدیکی میدان معروف تکسیم واقع شده است و هرساله گردشگران زیادی را به‌خود جذب می‌کند، قلعه روملی حصار نام دارد. برای رفتن به این قلعه زیبا می‌توانید در هتل نوا فلتس استانبول که یکی از هتل‌های نزدیک به آن است، اقامت کنید. اگر در ارتباط با قلعه روملی حصار اطلاعات لازم را ندارید، با ما همراه باشید تا در این مقاله به‌معرفی دقیق آن بپردازیم.

معرفی قلعه روملی حصار Rumelihisari Castle

این قلعه یکی از سازه‌های تاریخی و پرآوازه این شهر است که در ساحل شمالی بسفر قرار دارد. قلعه روملی حصار در اصل در مسیر تهاجمات خارجی بنا شده بود و افراد بسیاری در آن مشغول به‌کار بودند. این آثار تاریخی مهم از نظر معماری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری که توریست‌ها آن را نماینده‌ای از تاریخ و فرهنگ این شهر و امپراتوری عثمانی می‌دانند.

استانبول شهری شگفت‌انگیز با مکان‌های دیدنی بسیار زیاد است که در بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. این شهر در طول تاریخ، مقر حکومت روم شرقی و امپراتوری عثمانی بوده است. قلعه روملی حصار به دستور سلطان محمد فاتح طی ۴ ماه بنا شده است.

طبق مستندات باقی‌مانده دلیل اصلی ساخت این قلعه نظامی بر فراز تپه‌ای نزدیک به تنگه بسفر، محاصره شهر قسطنطنیه (استانبول) بود که در آن دوران بخشی از قلمرو رومی‌ها محسوب می‌شد.

بخش‌های مختلف قلعه ‌زیبای روملی حصار

قلعه روملی حصار استانبول، دارای سه برج اصلی مهم و یک برج کوچک است که با رفتن به این منطقه، از دور هم می‌توانید سنگرهای دیدبانی روی برج‌ها را مشاهده کنید. یکی از برج‌های اصلی این قلعه، ساروجا پاشا نام دارد که در قسمت شمالی آن و با نمایی استوانه‌ای شکل، قرار گرفته است.

این برج که جهت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره سلطان محمد فاتح به برج فاتح شهرت دارد، دارای ۲۳.۵ متر قطر، ۷ متر ضخامت و ۲۸ متر ارتفاع است. برج اصلی دیگری که در مرکز قلعه و در نزدیکی دریا قرار گرفته است، برج دوم یا برج خلیل پاشا نام دارد. این بنا به شکل منشوری با ۲۲ متر ارتفاع ساخته شده است که سبک معماری آن با سبک معماری برج اول کاملا همسان است.

برج سوم زانوس پاشا نام دارد که با شمایل استوانه‌ای در جنوب قلعه قرار گرفته است و دارای ۸ طبقه، ۲۶.۷۰ متر قطر، ۵.۷۰ متر ضخامت و ۲۱ متر ارتفاع است. ۱۴ برج فرعی روی دیواره‌های قلعه ساخته شده است که همگی وظیفه محافظت از برج‌های اصلی را دارند و با اشکال هندسی گوناگون مانند منشوری، چهارگوش و استوانه‌ای بنا شده‌اند. از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده این قلعه می‌توان به خرابه‌های باقی‌مانده از مساجد درون آن، اسلحه خانه، انبار مهمات، آب انبار و خانه‌های چوبی جهت مستقرشدن سربازان اشاره کرد.

سرنوشت قلعه روملی حصار استانبول

با تصرف شهر استانبول دیگر این قلعه کارایی و کاربرد قبل را نداشت؛ از این‌رو امپراتوری عثمانی برای مدتی از این قلعه به‌عنوان محل نظارت بر عبور و مرور از تنگه بسفر و گاهی هم به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند. سرانجام با وقوع زلزله‌ای هولناک در سال ۱۵۰۹، این قلعه صدمه و آسیب جدی دید و بخش‌های مختلفی از آن کاملا تخریب شد.

پس از گذشت مدتی طولانی و بازسازی مجدد آن، امروزه این بنای مهم به‌عنوان یک قلعه باشکوه و موزه‌ای تاریخی از مسافران شهر استانبول استقبال می‌کند. در محوطه قلعه رویدادهای خاص و ویژه مانند فستیوال‌های هنری و کنسرت‌های فصلی برگزار می‌شود.

چطور به بازدید قلعه روملی حصار برویم؟

این قلعه در ساحل تنگه بسفر واقع شده است؛ از این‌رو آسان‌ترین راه برای دسترسی به آن ازطریق اتوبوس است. شما می‌توانید برای بازدید از این آثار تاریخی همه‌روزه به‌جز چهارشنبه‌ها از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به آدرس آن مراجعه کنید. علاوه‌بر موارد ذکرشده، مراکز خرید و رستوران‌های متنوعی در اطراف این قلعه وجود دارد. شما می‌توانید بعد از یک بازدید جانانه از آن، خستگی خود را با تجربه طعم دل‌پذیر انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای ترکی از بین ببرید.

نزدیک‌ترین مکان‌های گردشگری به قلعه روملی حصار

علاوه‌بر هتل نوا فلتس استانبول که در جوار قلعه روملی حصار قرار دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود، در نزدیکی آن جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از این قلعه تاریخی و غرق‌شدن در خاطرات دوران امپراوری عثمانی، از آن‌ها هم بازدید کنید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به قلعه روملی حصار استانبول که نباید از دیدن آن‌ها غافل شوید عبارت‌اند از:

  • موزه‌ی آسیان

  • محله‌ی ببک

  • آرناووت کوی

  • برج بایزید

  • بیشه‌زار مهرآباد

  • موزه باستان‌شناسی استانبول

  • باغ ژاپنی بالتالیمانی

  • مسجد سلطان قلعه آنادولی

  • قصر بیلربی

بازدید از قلعه روملی حصار با سفر به استانبول

قلعه روملی حصار یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است که به‌واسطه تاریخ غنی که از دوران امپراتوری عثمانی به‌همراه دارد، بهترین مکان دیدنی برای توریست‌ها محسوب می‌شود؛ همچنین این بنا به‌دلیل موقعیت مکانی عالی و نزدیکی به برخی جاذبه‌های گردشگری استانبول، مورد توجه مسافران واقع شده است. یکی از بهترین هتل های استانبول که در نزدیکی این قلعه قرار دارد، هتل نوا فلتس استانبول است.

جهت خرید آنلاین بلیط هواپیما استانبول یا رزرو هتل استانبول، ازطریق وب‌سایت گردشگری «فلای تودی» که یکی از بهترین وب‌سایت‌های گردشگری ایرانی است اقدام به اخذ واچر کنید. این مجموعه علاوه‌بر ارسال آنی واچر، گردشگران را از مزایای بسیار زیادی مانند تخفیفات ویژه و پشتیبانی ۲۴ساعته بهره‌مند می‌کنند تا مقدمات سفری لذت‌بخش را برای‌شان فراهم سازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها