کد خبر: 674467
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۲۲:۱۰:۳۲
| |

انواع و مشخصات پروفیل و لوله داربست

پروفیل و لوله های داربستی از جمله مقاطع فولادی در شکل های ثابت هستند که به شکل توخالی در دو نوع مقاطع باز و بسته تولید می‌شوند. لوله های داربستی اصولا دارای شکل بسته می‌باشند. اما در نوع پروفیل شکل آنها در دو نوع بسته و باز است و در هر دو مورد ارائه می‌شوند.

انواع و مشخصات پروفیل و لوله داربست
کد خبر: 674467
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۲۲:۱۰:۳۲

مشخصات فنی و روند تولید هرکدام از آنها با پیروی از استاندارد های خاصی صورت می‌گیرد و بسیار متفاوت است. این موضوع علاوه بر تفاوت های ایجاد شده در تولید در قیمت پروفیل و لوله نیز تاثیرگذار است و می‌تواند اخلاف های قابل توجهی ایجاد بکند.

مشخصات فنی پروفیل ها

پروفیل ها در انواع گوناگونی با توجه به شکل ظاهری و  کاربردی که دارند طراحی و تولید می‌شوند. مشخصات فنی این پروفیل ها شامل ضخامت، سایز مقطع و طول شاخه و جنس ورق فولادی پروفیل است که با توجه به تولید و مونتاژ در انواع مختلف می‌تواند دارای ضخامت و سایز های متفاوتی باشد. به طوری که پروفیل ها در انواع مقطع باز و بسته و نوع ساختمانی و صنعتی در سایز های 10*20 الی 300*300 میل با ضخامت های سبک و سنگین 0.7 الی ضخامت های 10 میل و بالاتر تولید می‌شوند. برای مشاهده قیمت پروفیل اینجا کلیک کنید. هر شاخه از پروفیل ها دارای اندازه 6 الی 12 متری است. وزن پروفیل ها با توجه به اندازه و ضخامت های پروفیل مشخص می‌شود و می‌تواند بسته به نوع اندازه و ضخامت دارای مقدار وزن کم و بیشتری باشد. 

انواع قوطی ها به همراه کاربرد

کاربرد های پروفیل به بحش های بسیار زیادی تقسیم می‌شود. در زیر با توجه به نوع مقطع باز و بسته قوطی ها به انواع آنها اشاره و در مقابل کاربرد هرکدام از آنها در سازه های ساختمانی و صنعتی بررسی و درج شده است.

پروفیل های مقطع بسته

پروفیل ساختمانی: پروفیل های ساختمانی معمولا در ساخت و ساز های عمرانی و در بخش داخلی و بیرونی سازه مانند اجرای اسکلت فلزی، ساخت سقف شیروانی، نرده و طراحی داخلی ساختمان کاربرد دارند.

پروفیل صنعتی: پروفیل های صنعتی دارای سایز و ضخامت های مختلفی هستند، که از آنها در تولید ماشین آلات صنعتی، صنعت خودرو سازی، صنعت نظامی، احداث پل های آهنی و... استفاده می‌شود.

پروفیل مبلی: پروفیل مبلی به واسطه وزن بسیار سبک خود در تولید انواع مبلمان ، صنعت هواپیمایی، خودرو سازی و بخش های بسیار زیاد دیگر مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.

پروفیل گالوانیزه: پروفیل گالوانیزه به جهت برخورداری از پوشش محافظتی گالوانیزه، معمولا در بخش های بیرونی و همچنین محیط های مانند گلخانه که دارای شرایط آب و هوای خاص است، کاربرد دارد.

پروفیل های مقطع باز

پروفیل Z: این نوع از پروفیل ها با استفاده از ورق های مختلف فولادی و استیل به شکل Z تولید می‌شوند و از آنها در اجرای سقف انواع سوله، تولید فریم ثانویه و همچنین ریل و پایه استفاده می‌شود.

پروفیل سپری: پروفیل های سپری به دلیل ویژگی های خاص و شکل ظاهری سپری در ساخت انواع درب و پنجره، اجرای سقف های کاذب، برای اتصال پل به ستون و سقف گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرآهن: تیر آهن یکی از شناخته شده ترین نوع پروفیل های باز است، که از آن برای اجرای بخش های مختلف مانند اجرای ساختمان های بلند فلزی، سوله، کشتی های بزرگ، پل های فلزی و... استفاده می‌شود.

پروفیل ناودانی: پروفیل ناودانی به شکل یک سطح کامل افقی و دو سطح کناری عمودی در بازار عرضه می‌شود. این نوع از پروفیل در اجرای نمای ساختمان، خرپا و همچنین چهاچوب و بخش های دیگر ساختمان کاربرد دارند.

لوله داربست فلزی

لوله داربست شامل لوله های فلزی در ابعاد و اندازه 6 متری است‌، که با استفاده از ورق های فولادی در دو مدل درز دار و بدون درز تولید می‌شوند. این لوله ها امروزه به جهت فرآیند تولید راحت تر و اتصال مقام به وسیله جوشکاری قوس الکتریکی در نوع درز دار تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده کاربرد لوله های داربست در اجرای داربست بندی و ایجاد یک ساز فلزی موقت است، که از آن برای دسترسی به مکان های دشوار جهت انجام فعالیت های مختلف همچون تعمیرات یا تکمیل و اجرای ساختمان استفاده می‌شود. در برخی از موارد نیز به عنوان تکیه گاه در اجرای ساختمان نیز از لوله های داربست استفاده می‌شود. برای مشاهده قیمت لوله داربست اینجا کلیک کنید تا قیمت روز انواع لوله را در سایت مدرن سازان مشاهده کنید.

مشخصات فنی لوله داربست

لوله های داربست در سه نوع ضخامت استاندارد و کاربردی ساخته می‌شوند که هرکدام دارای مشخصات فنی بخصوصی است، این نوع از لوله های داربست دارای دوام و استحکام بسیاری بالایی به جهت استفاده از ورق سیاه است در زیر به مشخصات فتنی هرکدام از این لوله ها اشاره خواهیم کرد.

  • لوله داربست فلزی ضخامت ۲ میل، سایز مقطع 11.2 اینچ، طول شاخه ۶ متری، وزن حدود ۱۴٫۵ کیلوگرم
  • لوله داربست فلزی ضخامت ۲٫۵ میل، سایز مقطع 11.2 اینچ، طول شاخه ۶ متری، وزن حدود ۱۷٫۵ کیلوگرم
  • لوله داربست فلزی ضخامت ۳ میل، سایز مقطع 11.2 اینچ، طول شاخه ۶ متری، وزن حدود ۲۱ کیلوگرم

تولید لوله داربست چگونه انجام می‌شود

تولید لوله داربست های فلزی با استفاده از ورق فولادی در چندین مرحله انجام می‌گیرد، این مراحل شامل تهیه مواد اولیه تا تولید و بسته بندی لوله داربست است، که در خطوط تولید کاملا پیشرفته انجام می‌شود. در ادامه بیشتر به فرآیند تولید لوله داربست اشاره خواهیم کرد.

تهیه مواد اولیه

یکی از مراحل اولیه تولید مقاطع فولادی تهیه مواد اولیه است. مواد اولیه لوله داربست از ورق سیاه st37 فولاد مبارکه است که دارای استاندارد بالایی است. این نوع از ورق ها به دلیل ویژگی های همچون، مقاومت بالا و جوش پذیری آسان جهت تولید لوله داربست انتخاب می‌شوند. ورق سیاه به صورت رول های بسیار بزرگ به کارخانه منتقل و سپس در اندازه های لوله داربست برش می‌خورند.

برش و آماده سازی ورق

در این بخش از تولید ورق سیاه آماده برشکاری و ایجاد اندازه های متناسب با لوله داربست می‌شود. برای تولید لوله داربست اندازه های استانداردی وجود دارد که هنگام تولید باید برش ورق ها مطابق اندازه لوله داربست انجام شود.

فرم دهی و ایجاد شکل

فرم دهی و ایجاد شکل در لوله داربست ها به وسیله غلتک انجام می‌شود. در این مرحله ورق های برش داده شده به وسیله چندین غلتک به شکل لوله های استوانه‌ای در می‌آیند. این بخش از تولید لوله نیازمند دقت بالایی است تا شکل ورق به صورت درستی ایجاد بشود. بعد از ایجاد فشار غلتک ها بر روی ورق و ایجاد شکل در آنها، لبه های هر دو طرف ورق به یکدیگر نزدیک و آماده جوشکاری می‌شوند.

جوشکاری لوله

جوشکاری لوله داربست به دلیل باز بودن لبه های ورق انجام می‌شود. در این مرحله از تولید لبه های لوله داربستی به وسیله جوشکاری قوس الکتریکی به یکدیگر متصل می‌شوند و شکل دایره‌ای لوله تکمیل و انجام می‌گیرد. جوشکاری و اتصال لوله یکی از مهم ترین مرحله های تولید است، که توجه ویژه‌ای باید به روند جوشکاری آن داشت و همواره پس از جوش کاری اتصال لبه های لوله را مجددا بررسی کرد.

برش و آماده سازی لوله

در این قسمت لوله ها پس از خارج شدن از خطوط تولید نیازمند رنگ آمیزی یا گالوانیزه شدن هستند. در مواقعی که لوله داربست در محیط و شرایط آب و هوای خاص مورد استفاده قرار بگیرد. بر روی لوله های داربست یک لایه پوششی جهت مقاومت بالا اضافه می‌شود. در اندازه های طولی لوله داربست به شکل شاخه 6 متری برش داده می‌شود.

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت از مراحل پایانی تولید به حساب می‌آید. پس از انجام تمامی مراحل در بخش پایانی لوله ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در خطوط تولید لوله ها مشکلی وجود نداشته باشد. کنترل کیفی محصولات دارای اهمیت فراوانی است. به دلیل استفاده در ارتفاع های بلند لوله داربست ها باید دارای کیفیت و استاندارد های بالای در تولید باشند و در خط تولید کیفیت آنها جهت جلوگیری از حوادث های گوناگون قبل از عرضه به بازار مورد بررسی قرار بگیرد.

عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی

قیمت مقاطع فولادی بخصوص پروفیل و لوله داربست وابستگی بسیار زیادی به مقدار وزن، کیفیت تولیدی و جنس ورق و مواد اولیه دارد، به طوری که در محاسبه قیمت پروفیل این چند مورد از اصلی ترین موارد مورد برسی برای قیمت گذاری هستند. قیمت پروفیل و لوله های داربستی وابسته به جنس و نوع آلیاژ آنها دارد. از آنجایی که این نوع از محصولات با استفاده از با کیفیت ترین نوع ورق تولید می‌شوند همواره از قیمت های بیشتری برخوردار هستند. همچین شرکت تولید کننده و نوسان قیمت مواد اولیه نیز در قیمت گذاری موثر هستند.

نکات مهم خرید پروفیل و لوله داربستی

خرید پروفیل و لوله داربست دارای چالش های مختلفی است. توجه به نکات مهم هنگام خرید پروفیل و لوله داربست می‌تواند بسیار کاربردی باشد. یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید می‌توانید آن را مشاهده و بررسی کنید مشخصات فنی قوطی و لوله است. با بررسی مشخصات فنی می‌توان اطلاعات کاملی را درباره نوع ورق، مقدار ضخامت، وزن و همچنین سایز آنها بدست آورد و پروفیل و لوله داربستی مورد نیاز پروژه را به راحتی انتخاب کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها