کد خبر: 678217
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ۲۲:۰۵:۱۵
| |

افتادگی ناگهانی پلک در بزرگسالان (درمان فوری)

از جمله مشکلات زیبایی و بینایی که افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند، افتادگی پلک است. عوامل و پارامترهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث افتادگی ناگهانی پلک شوند.

افتادگی ناگهانی پلک در بزرگسالان (درمان فوری)
کد خبر: 678217
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ۲۲:۰۵:۱۵

اگر شدت افتادگی پلک‌ها زیاد باشد و باعث اختلال در بینایی و زیبایی شود، می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی بهره برد که شامل بوتاکس، بلفاروپلاستی با لیزر و جراحی هستند. پزشک بر اساس وضعیت زیباجو یکی از این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد. همچنین این تکنیک‌ها باید در بهترین کلینیک‌ها انجام شود تا بتوان به نتایجی ایدئال دست پیدا کرد. در ادامه به صورت کامل نگاهی به افتادگی پلک‌ها و بیماری‌هایی که باعث بروز این اختلال می‌شوند، خواهیم داشت؛ پس همراه ما باشید.

تلفن مشاوره رایگان با کارشناس زیبایی کلینیک هلیا ۰۲۱۷۹۵۴۷

افتادگی ناگهانی پلک؛ علامتی از یک مشکل جدی؟

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است از حد معمول پایین‌تر باشد (پتوز) یا این احتمال وجود دارد در پلک فوقانی پوست اضافی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). غالباً افتادگی پلک‌ها ترکیبی از هر دو حالت است.

برخی افراد به طور مادرزادی دچار افتادگی پلک هستند؛ اما گاهی اوقات افراد در بزرگسالی به این عارضه دچار می‌شوند. همین باعث ایجاد نگرانی‌هایی خواهد شد. نگه داشتن پلک و حرکات آن توسط سه عضله مختلف انجام می‌شود. اگر هرکدام از این عضله‌ها دچار مشکل شوند، افراد با افتادگی پلک‌ها روبه‌رو خواهند شد.

اگر در سن بزرگسالی هستید و پلک‌های شما کاملاً ناگهانی حالت افتاده پیدا کرده‌اند، به احتمال زیاد مشکل از ضعیف شدن عضلات، تاندون‌ها و همچنین پوست اطراف چشم است. هرچقدر سن بالاتر رود، عضلات نیز ضعف بیشتری خواهند داشت. با این حال ممکن است افتادگی پلک به صورت ناگهانی ناشی از موضوع دیگری باشد. پزشک باید وضعیت شما را بررسی کند تا دلیل این عارضه را مشخص کند.

افتادگی پلک؛ چه بیماری‌هایی می‌تواند باعث آن شود؟

به غیر از ضعف عضلات و کهولت سن، برخی بیماری‌ها وجود دارند که ممکن است باعث افتادگی در ناحیه پلک‌ها شوند. گاهی اوقات میزان افتادگی آن‌قدر زیاد است که افراد برای صحبت کردن و دیدن چهره مخاطب خود، باید سر خود را بالا بگیرند یا ابروهایشان را بالا دهند. این موضوع برقراری ارتباط را برای آن‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند در افتادگی پلک‌ها تأثیرگذار واقع شوند، شامل موارد زیر هستند:

  1. پتوز آپونوروتیک: این بیماری باعث کشیدگی تاندون عضله می‌شود.
  2. بیماری ام اس: این بیماری روی واکنش عضلات تاثیر می‌گذارد و باعث ضعف عضلات پیش‌رونده می‌شود.
  3. مشکلات عصبی: سکته مغزی، تومور مغزی و آسیب به اعصاب مغزی و جمجمه‌ای می‌توانند باعث افتادگی پلک‌ها شوند.

تشخیص و درمان افتادگی ناگهانی پلک

برای اینکه پزشک افتادگی ناگهانی پلک در سنین بالا را تشخیص دهد در ابتدا نسبت به انجام معاینه بدنی اقدام می‌کند. همچنین از شما درباره سوابق پزشکی سؤال می‌پرسد تا بداند آیا افتادگی ممکن است با بیماری‌تان ارتباط داشته باشد یا خیر؟ در کنار معاینه فیزیکی باید از تست‌های دیگر نیز بهره برد که برخی از آن‌ها شامل گزینه‌های زیر هستند:

  1. اسلیت لامپ (Slit Lamp): در این روش پزشک با کمک نور نگاه دقیقی به چشم‌هایتان خواهد انداخت تا وضعیت آن‌ها را بررسی کند.
  2. تست تنسیلون (tensilon): در این روش پزشک در ابتدا دارویی با نام تنسیلون را به یکی از رگ‌های وریدی تزریق می‌کند. بعد از تزریق شما باید چند حرکت تکراری را برای چندین بار انجام دهید تا پزشک متوجه شود آیا این دارو به عضلات شما قدرت مضاعف بخشیده است یا نه. نشستن و ایستادن از جمله این حرکات تکراری است.

روش های درمان افتادگی پلک

به طور کلی برای درمان افتادگی پلک‌ها روش‌های مختلفی وجود دارند. پزشک در ابتدا شرایط و وضعیت زیباجو را بررسی می‌کند و سپس بهترین راه درمانی را به وی پیشنهاد می‌دهد. این راه‌ها تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر دارند و برخی از آن‌ها تهاجمی و برخی دیگر غیرتهاجمی هستند. از جمله این راه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. بوتاکس

از جمله روش‌های غیرتهاجمی که می‌توان از آن برای درمان افتادگی پلک کمک گرفت، بوتاکس است. در این روش یک نوع سم به زیر پوست عضله پلک تزریق می‌شود. این ماده می‌تواند ضعفی که در عضلات وجود دارد را رفع کند. از مزیت‌های این روش می‌توانیم به کوتاه بودن دوره نقاهت اشاره کنیم؛ به گونه‌ای که افراد بعد از دو روز می‌توانند کارهای روزمره را از سر بگیرند؛ اما باید به صورت کامل به دستورالعمل‌ها توجه داشت تا از بروز عوارض جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است بوتاکس یک روش غیرموقت بوده و بعد از گذشت سه الی چهار ماه پلک‌ها دوباره حالت افتاده پیدا می‌کنند؛ به همین علت برای درمان دائمی و قطعی و در صورت واجد شرایط بودن بهتر است از روش‌های دیگر کمک گرفت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

2. بلفاروپلاستی

شایع‌ترین روشی که می‌توان از آن برای درمان افتادگی پلک چشم کمک گرفت، بلفاروپلاستی است. هدف از انجام بلفاروپلاستی بهبود شکل و همچنین عملکرد پلک است. این روش نه تنها می‌تواند زیبایی ظاهری را دوباره به افراد هدیه دهد، بلکه اختلالات بینایی را نیز رفع خواهد کرد. بلفاروپلاستی می‌تواند به دو شکل مختلف انجام شود که شامل لیزر و جراحی هستند که در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام خواهیم داد.

3. بلفاروپلاستی با لیزر یا با جراحی

بلفاروپلاستی با لیزر یا بلفاروپلاستی بدون بخیه می‌تواند انحنای اطراف چشم را بهبود ببخشد و باعث رفع افتادگی پلک‌ها شود. در این روش از لیزر برای برش استفاده می‌شود و نیازی به بیهوشی نیست. پزشک با اعمال بی‌حسی فرایند برش و برداشتن پوست‌های اضافی را انجام می‌دهد.

معمولاً افرادی که از تکنیک بلفاروپلاستی با لیزر استفاده می‌کنند، با گذشت یک هفته می‌توانند به کارهای عادی مشغول شوند. عدم نیاز به بخیه، عدم آسیب به بافت اطراف چشم و همچنین عاری از هرگونه عوارض از جمله مزایای این روش هستند. البته زمانی بلفاروپلاستی با لیزر عارضه‌ای نخواهد داشت که توسط معتبرترین کلینیک‌ها و بهترین متخصصان انجام شود.

بلفاروپلاستی با جراحی

روش دیگر برای بهبود افتادگی ناگهانی پلک دو چشم یا یک چشم، بلفاروپلاستی با جراحی است. در این روش متخصص پلک زیباجو را برش می‌دهد تا بتواند تمامی پوست‌ها و چربی‌های اضافه را بردارد. این روش مناسب افرادی که است در بینایی دچار اختلال شده‌اند؛ اما با این حال در انتها می‌توان شاهد چهره‌ای جذاب و شاداب نیز بود.

بهبود میدان دید، احیاء پوست اطراف چشم و داشتن ظاهری جوان از اصلی‌ترین مزایای این روش هستند. درصورتی‌که پزشک باتجربه‌ای را برای بلفاروپلاستی انتخاب نکنید، احتمال کاهش قدرت بینایی بر اثر ضربه به چشم وجود دارد. همچنین بعد از جراحی دستورالعمل‌هایی که پزشک در اختیارتان قرار می‌دهد را دنبال کنید تا پلک‌ها دچار عفونت نشوند. این روش دائمی بوده و نیاز به تجدید و ترمیم مجدد ندارد. همچنین برای انجام روش بلفاروپلاستی با جراحی به بیهوشی نیاز است.

سخن آخر

افتادگی ناگهانی پلک بزرگسالان بسیاری را به خود درگیر می‌کند که دلیل آن می‌تواند تحلیل عضلات یا بیماری باشد. شما در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام تست‌های مختلف، دلیل اصلی افتادگی پلک‌ها مشخص شود. اگر افتادگی پلک‌ها تاثیر بسیار زیادی روی بینایی و زیبایی شما گذاشته باشد، در آن صورت پزشک باتوجه‌به سلامت و وضعیت شما یکی از روش‌های بوتاکس و بلفاروپلاستی را تجویز خواهد کرد. این روش‌ها اگر توسط بهترین کلینیک‌ها انجام شوند، عارضه‌ای نخواهند داشت؛ به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌دهیم برای رسیدن به یک نتیجه ایده‌آل از پزشک متخصص کلینیک پوست و مو هلیا کمک بگیرید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها