کد خبر: 351635
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

مهدی شهبازی، جامعه‌شناس ورزش، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

زمانی که خوراک و پوشاک را نتوانید فراهم کنید، چطور می‌توانید به ورزش بپردازید؟/ ورزش نه یک نیاز لوکس اما نیاز و فعالیتی بعد از مایحتاج اولیه تلقی می‌شود/ آمار بیماری‌ها نشان‌دهنده بی‌علاقگی به ورزش همگانی است

مهدی شهبازی گفت: ورزش نه یک نیاز لوکس اما نیاز و فعالیتی بعد از مایحتاج اولیه تلقی می‌شود. زمانی که شما خوراک و پوشاک خود را نتوانید فراهم کنید چطور می‌توانید به ورزش بپردازید؟

زمانی که خوراک و پوشاک را نتوانید فراهم کنید، چطور می‌توانید به ورزش بپردازید؟/ ورزش نه یک نیاز لوکس اما نیاز و فعالیتی بعد از مایحتاج اولیه تلقی می‌شود/ آمار بیماری‌ها نشان‌دهنده بی‌علاقگی به ورزش همگانی است
کد خبر: 351635
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- ورزش همگانی مقوله‌ای بسیار مهم در راستای ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روانی جامعه است. دولت‌های مختلف همواره تلاش کرده‌اند با تخصیص بودجه و تعریف پروژه‌های جدید مردم را به ورزش همگانی تشویق کنند، اما با توجه به آمار بیماری‌های مرتبط با فقر حرکتی به نظر نمی‌رسد این تبلیغات تاثیر چندانی بر برانگیختن انگیزه ورزش همگانی در جامعه داشته باشد.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش،در همایش پیاده‌روی به مناسبت شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت درباره ورزش همگانی گفته است: «تلاش می‌کنیم با اقدامات گسترده در حوزه ورزش بتوانیم جامعه‌ای بانشاط و سالم داشته باشیم. در توسعه ورزش همگانی سه برنامه را دنبال کردیم. برنامه ورزش تابستانه در همه شهرستان‌ها شامل مراسم پیاده‌روی، کوهنوردی، ورزش‌های محلی و بومی بود که پوشش 10 تا 12 میلیون نفری داشت.»

اما ابتلای 6 میلیون نفر از جمعیت کشور به بیماری دیابت که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 10 سال آینده به 9 میلیون نفر افزایش پیدا کند، افزایش 14 میلیون نفر به بیماری فشار خون و تبدیل شدن بیماری‌های قلبی‌عروقی به دومین عامل مرگ و میر در کشور و آمار پایین مشارکت مردم در ورزش همگانی، نشان از بی‌توجهی به موضوع سلامت و فعالیت‌های بدنی دارد.

هیچ مرجع رسمی‌ای برای ارزیابی پایش فعالیت بدنی در کشور نداریم

مهدی شهبازی، جامعه‌شناس ورزش، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در مورد آمار اعلام‌شده از سوی مسئولان در ارتباط با میزان مشارکت در ورزش همگانی گفت: ما هیچ مرجع رسمی‌ای برای ارزیابی پایش فعالیت بدنی در کشور نداریم. بنابراین هر عددی که اعلام ‌شود قابل تایید نیست و تا زمانی که یک ارزیابی دقیق نداشته باشیم نمی‌توانیم میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی را اعلام کنیم. تعاریف هم در مورد ورزش همگانی یکسان نیست. گاهی میزان تحرک مردم در رسیدن به مترو یا تاکسی یا اتوبوس یا مسیر کوتاه‌مدت را به عنوان پایش حرکتی، و گاهی حضور در میادین ورزشی را جزو فعالیت بدنی حساب می‌کنیم. ما هنوز در مورد استاندارد ورزش همگانی اجماع نظر نداریم.

شهبازی در ارتباط با امکانات مورد نیاز برای ورزش همگانی در شهری مانند تهران گفت: امکاناتی که در سالن‌ها، اجتماعات ورزشی و پارک‌ها برای مردم شهر تهران در نظر گرفته شده مطلوب است. در این زمینه کاستی‌های بسیاری ممکن است وجود داشته باشد یا در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد، اما نسبت به دیگر شهرها مناسب است.

مدیا و رسانه، کتاب‌های درسی و فیلم و موارد مشابه می‌تواند فرهنگ ورزش کردن را ایجاد کند

شهبازی اما دلیل عدم اقبال مردم به ورزش همگانی را نه زیرساخت یا ابزار و امکانات که کمبود اطلاعات عمومی و آگاهی و فرهنگ عنوان کرد: آمار بیماری‌هایی که وابسته به فقر حرکتی هستند نشان‌دهنده بی‌علاقگی به ورزش همگانی است. وقتی میزان هزینه بهداشت و درمان بالا رفته و بودجه وزارت بهداشت بالاترین بودجه‌ای است که یک وزارتخانه دارد، نشان‌دهنده بی‌علاقگی جامعه به ورزش همگانی است.

او ادامه داد: مدیا و رسانه، کتاب‌های درسی و فیلم و موارد مشابه می‌تواند فرهنگ ورزش کردن را ایجاد کند. در کشورهای پیشرفته حتی در فیلم‌ها هم فعالیت ورزشی به نمایش گذاشته می‌شود. ضمن اینکه در این کشورها نظام بیمه ارتباط مستقیم با سلامت دارد و افراد برای اینکه بیمه ارزان‌قیمت‌تری دریافت کنند میزان تحرک روزانه خود را بالا می‌برند.

ورزش نه یک نیاز لوکس اما نیاز و فعالیتی بعد از مایحتاج اولیه تلقی می‌شود

مهدی شهبازی در ارتباط با اولویت‌ خانواده‌ها در شرایط دشوار اقتصادی گفت: ورزش نه یک نیاز لوکس اما نیاز و فعالیتی بعد از مایحتاج اولیه تلقی می‌شود. زمانی که شما خوراک و پوشاک خود را نتوانید فراهم کنید چطور می‌توانید به ورزش بپردازید؟ مردم ما بعضاً در برطرف کردن شرایط اقتصادی خود مشکل دارند، نمی‌شود انتظار داشت برای ثبت‌نام در باشگاه هزینه و زمان بگذارند. فردی که 2 شیفت کار می‌کند چه زمانی را باید به ورزش اختصاص دهد؟ وقتی توانایی خرید پوشاک برای فرزندان خود را ندارد چطور می‌تواند به خرید لباس ورزشی فکر کند؟

دوچرخه‌سواری در آلوده‌ترین نقاط تهران احتمالاً بیشتر از فایده ضرر دارد

شهبازی ادامه داد: خیلی سخت است که در چنین شرایطی زمان، انرژی و توان انجام فعالیت بدنی وجود داشته باشد. دانش و آگاهی در کنار تامین بودن مایحتاج اولیه و انگیزه پرداختن به تحرک بدنی باید در کنار هم وجود داشته باشد. در شرایط فعلی این اعداد و ارقام شبیه شو است و چندان جدی نیست. باید نیازهای اولیه زندگی مرتفع باشد تا بعد از آن فرد برای ورزش هزینه کند.

مهدی شهبازی در ارتباط با طرح‌های شهرداری در راستای تشویق مردم به ورزش همگانی گفت: این طرح‌ها بی‌تاثیر نیست، اما مشکل را برطرف نمی‌کند. ما ورزش صبحگاهی را در تهران ممنوع اعلام می‌کنیم به این دلیل که بیشترین میزان آلاینده در هوای صبحگاهی وجود دارد. اما تبلیغ ورزش صبحگاهی همچنان ادامه دارد. دوچرخه‌سواری در آلوده‌ترین نقاط تهران احتمالاً بیشتر از فایده ضرر دارد، اما شاید برای تجربه لذت ورزش و ایجاد انگیزه برای ادامه دادن آن در فضای مناسب و سالم مفید باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها