کد خبر: 388699
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از استعفای رئیس فدراسیون فوتبال ایران در سال گذشته:

چرا مهدی تاج استعفا کرد؟/ چه کسی پاسخگوی بدهی میلیاردی فدراسیون فوتبال است؟

فوتبال ایران در زمان مدیریت تاج توانست بدون دردسر و با هدایت کارلوس کی‌روش، جواز حضور در جام‌جهانی روسیه را به دست آورد و به انتخاب ای‌اف‌سی، جایزه بهترین فدراسیون فوتبال آسیا در سال 2017 میلادی را هم از آن خود کرد.

چرا مهدی تاج استعفا کرد؟/ چه کسی پاسخگوی بدهی میلیاردی فدراسیون فوتبال است؟
کد خبر: 388699
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال شاید مهم‌ترین اتفاق فوتبالی در سال 1398 محسوب می‌شد، دلیل این استعفا هم مشکلات قلبی رئیس 60ساله فدراسیون فوتبال بود ( بیشتر بخوانیم ).

او که به واسطه حضورش در هیات‌مدیره فولاد مبارکه سپاهان به عرصه فوتبال ایران قدم گذاشت سابقه حضور در هیات‌مدیره باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس را داشت و بعد از حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال، پایش به مدیریت فوتبال ایران هم باز شد. تاج چند سالی رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران بود و اردیبهشت‌ماه 1395، با کسب 50 رأی از مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، رئیس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فدراسیون ورزشی ایران شد.

مهدی تاج

صعود به جام جهانی، افتخار مدیران فوتبال ایران

فوتبال ایران در زمان مدیریت تاج توانست بدون دردسر و با هدایت کارلوس کی‌روش، جواز حضور در جام جهانی روسیه را به دست آورد و به انتخاب ای‌اف‌سی، جایزه بهترین فدراسیون فوتبال آسیا در سال 2017 میلادی هم از آن خود کرد ( بیشتر بخوانیم ).

هرچند تاج و دوستانش رسیدن به جام جهانی روسیه و کسب عنوان بهترین فدراسیون آسیا را نشانه عملکرد مثبت خودشان می‌دانستند، اما بودند افرادی که عملکرد ضعیف آنها را در این فدراسیون مورد انتقاد قرار می‌دادند.

مهدی تاج و کولینا

چرا مهدی تاج از فدراسیون فوتبال رفت؟

مجلس دهم در سال 1397 قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن افراد بازنشسته نمی‌توانند در ادارات دولتی به کار خود ادامه دهند و باید هرچه سریع‌تر از سمت خود کنار بروند،‌ که این قانون جنجال‌های فراوانی به پا کرد ( بیشتر بخوانیم ).

مهدی تاج هم یکی از همان بازنشسته‌ها بود، اما او حاضر نشد استعفا کند و اعلام کرد فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است و این قانون شامل حال مدیران فدراسیون فوتبال نمی‌شود ( بیشتر بخوانیم ).

هرچند تاج اصرار به ماندن داشت، اما نماینده‌های مجلس اعلام کردند مدیران فدراسیون فوتبال هم مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند. از همین رو اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال راهی بهارستان شدند و با رئیس پارلمان ایران دیدار کردند. بعد از این دیدار بود که محمدرضا ساکت، مرد همه‌کاره فدراسیون فوتبال، از سمتش استعفا کرد. با استعفای ساکت خیلی از اهالی فوتبال گمان می‌کردند تاج هم به زودی از فدراسیون خواهد رفت. تاج اما استعفا نکرد و گفت قصد انجام این کار را هم ندارد ( بیشتر بخوانیم ).

تاج درباره قانون بازنشستگی و چرایی ادامه فعالیتش در فدراسیون فوتبال گفت: «در فدراسیون از 9 نفر ‌‌6 نفر بازنشسته هستند. اگر قانون بگوید سمت فعلی این بازنشستگان شغل است، شرایط دیگری به وجود می‌آید چراکه این نفرات الان پولی از ما دریافت نمی‌کنند. اگر این کار شغل تلقی نشود، تعریف دیگری پیدا می‌کند. تا الان که در فدراسیون مانده‌ایم بر اساس قانون کار می‌کنیم. قانون هنوز اجرایی نشده است ولی به محض اجرایی شدن قانون اگر مجوز نداشته باشیم، کسی نباید بماند. فدراسیون باید طبق قانون اداره شود.» ( بیشتر بخوانیم )

حضور مهدی تاج در تمرین تیم ملی ایران

دیدار تاج با اینفانتینو

در میانه دعوای فدراسیون و مجلس، مهدی تاج راهی سوئیس شد تا با جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال دیدار کند. از پس این دیدار ورق به نفع فدراسیون‌نشینان برگشت ( بیشتر بخوانیم ).

هرچند تاج اعلام کرد ملاقات با اینفانتینو هیچ ربطی به قانون بازنشستگی ندارد، اما نامه‌ای که فیفا بعد از این دیدار به فدراسیون ایران فرستاد حاکی از آن بود که تاج تنها به یک دلیل به سوئیس رفته و آن هم مطلع کردن این نهاد بین‌المللی از فشار دولت ایران بر مدیر فدراسیون فوتبال مبنی بر استعفا بوده است ( بیشتر بخوانیم ).

بعد از این دیدار فیلمی از صحبت‌های اینفانتینو رئیس فیفا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که فوتبال ایران را تهدید به تعلیق می‌کرد. بعد از انتشار این فیلم رسانه‌های ایرانی، خبر از تعلیق احتمالی فوتبال ایران از سوی فیفا دادند. آنها اعلام کردند نامه تعلیق به فدراسیون رسیده و تیم ملی فوتبال نمی‌تواند در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کند ( بیشتر بخوانیم ).

استقبال مهدی تاج از اینفانتینو در ورزشگاه ازادی

فیفا دخالت دولت‌ها در اداره فدراسیون‌های زیرمجموعه‌اش را تاب نمی‌آورد و به همین خاطر با کوچک‌ترین دخالتی به سخت‌ترین شکل ممکن برخورد می‌کند. البته این نامه هرگز به فدراسیون نرسید و تنها در حد تهدید شفاهی باقی ماند. منتها این شایعه باعث شد تا مجلس‌نشینان دست از سر فدراسیون فوتبال بردارند و مهدی تاج کماکان به کارش در فدراسیون فوتبال ادامه دهد.

گاف بزرگ مدیران بازنشسته فوتبال ایران

ماجرای قانون بازنشستگی با استعفای ساکت و همچنین حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس، به پایان رسید. مهدی تاج، حیدر بهاروند و دیگر بازنشسته‌ها در فدراسیون ماندند و همه چیز به روال عادی بازکشت. اما گاف بزرگ مدیریتی مهدی تاج باعث شد مجلس دوباره او را زیر ذره‌بین خود قرار دهد.

فدراسیون فوتبال با هزار امید و آرزو با مارک ویلموتس، مربی بلژیکی فوتبال، به توافق رسید و او را جانشین کی‌روش کرد. اما ضعف حقوقی مدیران فدراسیون کار دست‌شان داد و این مربی بعد از 6 ماه حضور در ایران قراردادش را فسخ کرد. دلیل ویلموتس برای فسخ قرارداد هم پرداخت نشدن مطالباتش بود. با رفتن مارک ویلموتس، مهدی تاج دوباره راهی بهارستان شد تا درباره قرارداد این مربی توضیحاتی ارائه دهد ( بیشتر بخوانیم ).

مارک ویلموتس

تاج استعفا کرد

اوایل دی‌ماه، مهدی تاج به دلیل مشکلات قلبی دوباره راهی بیمارستان شد. او طبق توصیه پزشکان به دوری از استرس و فعالیت سنگین، از سمت خود در فدراسیون فوتبال استعفا کرد و شوک بزرگی به این رشته ورزشی وارد آورد.

امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، درباره استعفای تاج گفت: «پس از حمله قلبی پیشین در ترکیه و معالجات صورت‌گرفته در این کشور، روز چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون (مهدی تاج) رخ داد که با توجه به مشکلات پیش‌آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، او تصمیم گرفت ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی توسط نایب‌رئیس محترم انجام شود.»

هرچند عبدالکاظم طالقانی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، خبر داد هیات‌رئیسه با استعفای تاج موافقت نمی‌کند، اما یک روز بعد مشخص شد با این استعفا موافقت شده و حیدر بهاروند تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال سرپرستی فوتبال کشور را بر عهده خواهد گرفت. فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، هم استعفای تاج را پذیرفت تا مهم‌ترین فدراسیون ورزشی ایران خود را آماده برگزاری انتخابات کند ( بیشتر بخوانیم ).

مهدی تاج

درست همان زمانی که هواداران تیم ملی منتظر انتخاب جانشین مارک ویلموتس بودند تاج از فوتبال ایران رفت و حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون، سرپرست فوتبال ایران شد. طبق قانون بهاروند بازنشسته بود و حضور او در این پست غیرقانونی به حساب می‌آمد. این اتفاق جنجال زیادی به پا کرد، اما بعد از گذشت مدتی کوتاه به موضوعی عادی بدل شد.

بدهی 100 میلیاردی فدراسیون فوتبال

تاج فدراسیون فوتبال را با بدهی 100 میلیارد تومانی رها کرد و حالا رئیس بعدی فدراسیون فوتبال باید این ویرانه را دوباره از نو بسازد. اما سوال اصلی این است: چه کسی پاسخگوی مشکلات فدراسیون فوتبال خواهد بود؟ چرا مهدی تاج و دیگر اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون پاسخگوی عملکرد خود نیستند و بدون ارائه گزارش مالی و کاری سه و نیم ساله‌شان فوتبال ایران را ترک می‌کنند؟

 انتخابات فدراسیون فوتبال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها