کد خبر: 592029
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۶:۳۰
| |

هر آنچه باید درباره اوپن استرالیا ۲۰۲۳ بدانید

بازگشت جوکر، غیبت اوزاکا به خاطر بارداری و جایزه پر و پیمان

آیا تنیس آزاد استرالیا ۲۰۲۳ می‌تواند از نظر نکات برجسته و دراماتیک سال بهتری باشد؟ باید منتظر ماند و دید. اما در حال حاضر همه چیزهایی که باید در مورد اولین گرانداسلم تنیس در سال جاری بدانید در اینجا آمده است.

بازگشت جوکر، غیبت اوزاکا به خاطر بارداری و جایزه پر و پیمان
کد خبر: 592029
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۶:۳۰

مسابقات سال گذشته تنیس آزاد استرالیا هرگز فراموش نمی‌شود. این به خاطر اخراج جنجالی نواک جوکوویچ از فرودگاه رقم خورد. این تنیسور صرب به دلیل سرپیچی از قوانین ایالتی استرالیا در تزریق واکسن کرونا قبل از شروع مسابقات کنار گذاشته شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، اوپن ۲۰۲۲ اتفاقات جالب دیگری هم داشت. قهرمان بومی زنان مسابقات اشلی بارتی اولین زن استرالیایی بود که بعد از ۴۴ سال عنوان قهرمانی مسابقات را به دست آورد. او دو ماه بعد با اعلام بازنشستگی جهان ورزش را مبهوت کرد. با اخراج جوکر فینال انفرادی مردان بین رافائل نادال ابرقدرت اسپانیایی تنیس و دانیل مدودف روس برگزار شد. بازگشت حماسی نادال در این مسابقه که پنج ست طول کشید در خاطره‌ها باقی ماند. در همین حال قهرمان استرالیایی تنیس با ویلچر دیلان آلکوت نیز آخرین بازی خود را انجام داد که البته به ویکتور سام باخت.

آیا سال ۲۰۲۳ می‌تواند از نظر نکات برجسته و دراماتیک سال بهتری باشد؟ باید منتظر ماند و دید. اما در حال حاضر همه چیزهایی که باید در مورد اولین گرانداسلم تنیس در سال جاری بدانید در اینجا آمده است. مسابقاتی که تازه آغاز شده است.

اولین جایزه بزرگ تنیس امسال از دوشنبه ۱۶ژانویه در ملبورن پارک آغاز شده و یکشنبه ۲۹ ژانویه به پایان می‌رسد.

در سال ۲۰۲۲ این افراد در بخش‌های مختلف قهرمان شدند: انفرادی مردان: رافائل نادال. انفرادی زنان: اشلی بارتی. دونفره مردان: نیک کیریوس و تاناسی کوکیناکیس. دونفره زنان: باربارا کریچیکووا و کاترینا سینیاکووا. دوبل مختلط: کریستینا ملادنوویچ و ایوان دودیک.

مبلغ جایزه اوپن استرالیا ۲۰۲۳ چقدر است؟ استخر جوایز امسال با پرداخت در مجموع ۷۶.۵ میلیون دلاری به بازیکنان برتر از همیشه عمیق‌تر است. این رقم افزایش ۳.۴ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. قهرمان‌های انفرادی مردان و زنان هر کدام دو میلیون و ۹۷۵ هزار دلار به جیب می‌زنند. برندگان دونفره نیز هر کدام ۶۹۵ هزار دلار. هر بازیکن صرفاً برای حضور در دور اول رقابت‌ها ۱۰۶ هزار و ۲۵۰ دلار می‌گیرد.

کدام بازیکنان شانس قهرمانی دارند؟ جدول رده‌بندی مسابقات چند روز پیش از آغاز رقابت‌ها منتشر شد و ۱۰ مدعی برتر را مشخص کرد. نیک کیریوس که در جولای گذشته توانست به فینال ویمبلدون برسد بخت اول قهرمانی برای میزبان بود که به دلیل مصدومیت زانو مسابقات را از دست داد. بهترین امید میزبان در قسمت زنان هم آژلا تاملیانوویچ است که در رده ۳۲ برترین تنیسورهای زن قرار دارد.

در لیست ۱۰ تنیسور برتر مردان نام این افراد به چشم می‌خورد: رافائل نادال (اسپانیا)، کاسپر رود (نروژ)، استفانوس سیتسیپاس (یونان)، نواک جوکوویچ (صربستان)، آندری روبلف (روسیه)، فلیکس آگر (کانادا)، دانیل مدودف (روسیه)، تیلور فریتز (ایالات متحده)، هولگر رون (دانمارک) و هربرت هورکاچ (لهستان).

در لیست ۱۰ تنیسور برتر زنان این نفرات به چشم می‌خورند: ایگا سویاتک (لهستان)، اونس جابر (تونس)، جسیکا پگولا (ایالات متحده آمریکا)، کارولین گارسیا (فرانسه)، آرینا سابالنکا (روسیه)، ماریا ساکاری (یونان)، کوکو گاف (ایالات متحده آمریکا)، داریا کاساتکینا (روسیه)، ورونیکا کودرمتووا (روسیه) و مدیسون کیز (ایالات متحده آمریکا).

البته ورزشکاران روسیه و بلاروس در رقابت‌های امسال به صورت شخصی شرکت کردند و از پرچم و نام این دو کشور در مسابقات استفاده نخواهد شد.

کدام ستاره‌های بزرگ مسابقات امسال را از دست دادند؟ اشلی بارتی که اکنون بازنشسته شده و خودش را برای یک فصل جدید از زندگی آماده می‌کند یکی از غایبان سرشناس است. او اعلام کرده باردار است و برای مادر شدن مهیا می‌شود. اسطوره‌های تنیس جهان راجر فدرر و سرنا ویلیامز هم هر دو سال گذشته بازنشسته شدند. در حالی که کارلوس آلکاراس ستاره تازه‌ظهورکرده دنیای تنیس و ونوس ویلیامز هر دو به علت مصدومیت کناره‌گیری کردند.

محرومیت سیمونا هالپ به خاطر مثبت شدن تست دوپینگ او را از این مسابقات دور کرد. نائومی اوزاکا در خبری بهتر از محرومیت هالپ اعلام کرد باردار است. او دو بار قهرمان اوپن استرالیا شده است. ستاره استرالیایی برنارد تومیک که این روزها به خاطر بازی‌هایش در خارج از زمین تنیس شناخته می‌شود از شانس ورود به مرحله مقدمانی باز ماند. این نخستین بار در ۱۵ سال اخیر است که این تنیسور در اوپن استرالیا حاضر نمی‌شود.

در روز اول و دوم مسابقات چه نتایج قابل توجهی ثبت شد؟ مهم‌ترین بازی‌ روز نخست رقابت رافائل نادال مدافع عنوان قهرمانی و پرافتخارترین تنیسور تاریخ با جک دراپر انگلیسی بود. نادالِ پا به سن گذاشته در دو ست نخست غافلگیر شد. او در ست اول به سختی با نتیجه ۷ بر ۵ پیروز شد و در ست دوم ۲ به ۶ باخت. با این حال نابغه اسپانیایی در ست‌های سوم و چهارم با نتایج ۶ بر ۴ و ۶ بر ۱ برنده شد تا ثابت کند هرچه زمان مسابقه بیشتر بگذرد بدنش آماده‌تر می‌شود. مسابقه ججالب توجه دیگر بین اندی ماری بریتانیایی با شانس سیزدهم قهرمانی متئو برتینی بود. دارنده سه عنوان گرانداسلم با سابقه پنج دوره فینالیست شدن در اوپن استرالیا امسال با کارت سفید وارد مسابقات شد و در مرحله نسخت به سختی با نتیجه ۳ بر ۲ از سد رقیب ایتالیایی عبور کرد. برتینی که خودش را آماده کرده بود تا مراحل حذفی بالا برود فکرش را هم نمی‌کرد در همان مرحله نخست و از میان این همه تنیسور گمنام به اندی ماری برخورد کند. در بخش زنان نیز اسویاتک لهستانی بخت اول قهرمانی در دور اول ۲ بر صفر تنیسوری از آلمان را شکست داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها