کد خبر: 623082
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۴:۳۵
| |

پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

با این وضعیت اقتصادی رونالدو و بنزما به ایران نمی آیند/ درد فوتبال ما این است که به بازیکن 34 ساله می گوییم بازیکن خوب!

پیشکسوت فوتبال کشورمان در مورد شرایط تیم ملی و باشگاه های کشور در آستانه شروع لیگ گفت و گویی اختصاصی با روزنامه اعتماد انجام داده است.

با این وضعیت اقتصادی رونالدو و بنزما به ایران نمی آیند/ درد فوتبال ما این است که به بازیکن 34 ساله می گوییم بازیکن خوب!
کد خبر: 623082
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۴:۳۵

زمان به سرعت برق و باد در حال سپری شدن است و تا چشم برهم بزنیم تیم ملی فوتبال کشورمان باید در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مصاف رقیبان قدرتمندش برود. رقیبان سنتی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، عربستان و حتی استرالیا که با انجام بازی‌های تدارکاتی و کشاندن بازیکنان و مربیان مطرح دنیا توجه عموم را به این رشته پرطرفدار جلب می‌کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، اما فوتبال در کشور ما برخلاف هزینه‌های سرسام‌آور خروجی آنچنانی ندارد. به باشگاه‌های عمدتا دولتی که درآمدی ندارند نباید امید زیادی داشت که روی جوانان سرمایه‌گذاری کنند و بسیاری از بازیکنان مستعد بیرون گود می‌مانند و تعداد اندکی هم به صورت تصادفی به بدنه لیگ برتر راه پیدا می‌کنند و تا زمان شکوفایی چند سالی از عمر ورزشی خود را تلف کردند. مثال زنده هم‌ همین ‌مهدی طارمی که ستاره این سال‌های فوتبال ما به حساب می‌آید اما خیلی دیر به فوتبال ما معرفی شد. نوشتن درباره سرمایه‌سوزی در فوتبال و عدم توجه به جوانان مستعد تکرار مکررات است. به نظر هم نمی‌رسد گوش شنوایی باشد تا بخواهد به مشکلات رسیدگی کند‌. با این حال نمی‌توان هم بی‌خیال ماند و چیزی نگفت. شرایط این روزها و آینده تیم ملی بهانه‌ای شد تا با محمود کلهر یکی از پیشکسوتان که در فوتبال پایه‌ها هم سال‌های سال است که تجربه کار موفق دارد گفت‌وگو کنیم‌. از شما دعوت می‌کنیم گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار «اعتماد» با این کارشناس شناخته شده را در ادامه بخوانید.

  دو بازی دوستانه و حضور در تورنمنت کافا تا این لحظه بازی‌های دوستانه تیم ‌ملی برای آماده‌سازی در جام‌ ملت‌ها بوده است. حضور در این بازی‌ها دستاوردی هم‌ داشت؟

هر بازی و تورنمنتی که برگزار شود حتی با تیم‌های ضعیف‌تر می‌تواند کیفیت فنی تیم ملی را بالاتر ببرد اما یک چیز‌ مهم‌تر هم هست. اینکه یکسری بازیکنان مثل طارمی و آزمون و بازیکنانی که کاملا اشراف دارند به اردوها و مسابقات تیم ‌ملی و‌ همه خصوصیات فنی آنها را می‌دانند نباید بازی می‌کردند و تیم ملی باید با یکسری بازیکنان جوان‌تر در این تورنمنت شرکت می‌کرد. ما حتی می‌توانستیم از دو تا بازیکن‌ نوجوان در اردوی تیم ‌ملی استفاده کنیم یا جوانان و امید. یعنی تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه که می‌توانست برای فوتبال ما مفیدتر باشد.

  در تورنمت کافا تیم محک جدی‌ خورد؟ 

به غیر از بازی با ازبکستان بقیه بازی‌ها بار فنی زیادی برای تیم ملی نداشت اما در کل حضور در تورنمنت‌ها برای فوتبال ما مفید است. مخصوصا اگر در مقابل تیم‌های تراز اول دنیا قرار بگیریم اما خب شرایط فعلا مهیا نیست و همین هم می‌تواند به هماهنگی تیم‌ ملی کمک‌کند.

  گفتید بهتر بود به جوانان هم بیشتر توجه شود. به چه دلیل؟ 

بازیکنان اصلی ما ممکن بود دچار آسیب‌دیدگی شوند‌. تیم ‌ملی باید بازیکنانی‌ مثل طارمی و نیازمند را حفظ کند تا با تیم ‌کامل در جام‌ ملت‌های آسیا شرکت کنیم و بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. مهم است که بدون آسیب‌دیدگی بازیکنان کلیدی پا به این رقابت‌ها بگذاریم. حالا که تورنمت کافا تمام شد و خوشبختانه بازیکنی دچار آسیب‌دیدگی نشد اما همین که دور هم ‌بودند و این تورنمنت را انجام ‌دادند خودش محکی بود. حالا امیدواریم هرچه سریع‌تر تکلیف نفرات اصلی ما مشخص شود و بازیکنانی که می‌خواهند در جام ملت‌ها بازی کنند بیشتر با هم باشند. باید ‌در نظر داشته باشیم الان ‌همه تیم‌ها دارند تدارک لازم‌ را می‌بینند.

  یکی از راه‌های رسیدن به آمادگی بازی تدارکاتی با دیگر تیم‌ها است. معمولا هم تیم‌های دیگر با ما بازی نمی‌کنند! چاره کار چیست؟

ما با ترکیه و روسیه روابط خیلی خوبی داریم باید با تیم‌های ملی و حتی باشگاهی آنها بیشتر بازی کنیم. اعتقاد دارم تیم‌های باشگاهی ترکیه حتی از تیم ملی آنها هم قوی‌تر هستند. انجام این بازی‌ها می‌تواند خیلی کمک کند. باید تیم ملی شاداب‌تری را در جام ملت‌ها داشته باشیم. ضمن اینکه تیم‌های دیگر هم هستند از کشورهای امریکای شمالی و جنوبی مثل پرو. می‌توانیم با این تیم‌ها بازی کنیم فقط امیدوارم زمان از دست نرود و بتوانیم با تیم‌های دیگر بازی کنیم.

  پوست‌اندازی بعد از جام ملت‌ها انجام می‌شد بهتر است یا قبل از آن؟ 

ما باید برای جام ملت‌ها پوست اندازی می‌کردیم و با نفرات جوان‌تر در این تورنمنت شرکت می‌کردیم تا در جام جهانی بعدی باتجربه‌تر شوند ‌که این اتفاق متاسفانه در فوتبال ما رخ نداده است. یک‌سری بازیکنان که سن‌شان بالا می‌رود تازه به آنها توجه می‌شود. مثلا شما عیسی آل‌کثیر را ببین یا خیلی‌های دیگر در جوانی هیچ کس آنها را ندید اما باید در باشگاه‌ها به این بازیکنان جوان توجه کنند. شما ببینید بازیکنان ۱۵ یا ۱۶ ساله الان در رئال یا بارسلونا بازی می‌کنند و خیلی‌ از تیم‌های دنیا هم به جوانان توجه می‌کنند و فرصت بازی می‌دهند. ‌این جام ملت‌ها می‌تواند محک جدی برای جوان‌ترها باشد و با برگزاری یک تورنمنت خوب می‌شود یک‌سری جوان‌ها را در تیم جا بیندازیم. البته نه در پست سردار یا طارمی و بیرانوند اما در بقیه پست‌ها می‌شد به جوان‌ها میدان داد تا پوست‌اندازی کنیم؛ در بازی‌هایی که قهرمانی در آن اهمیتی نداشت.

  جام جهانی بعدی، آسیا 8 سهمیه دارد شاید برای همین زیاد‌ عجله‌ای برای تغییر نسل نداشتند. 

نباید فرصت را از دست داد. در جام‌ ملت‌ها یک جوان یک‌ محک جدی می‌خورد. شما ببین ابوالفضل جلالی در جام‌جهانی ۲۰ دقیقه بازی کرد و در همان زمان اندک همه توجهات را به خودش جلب کرد. ما باید این کار را انجام بدهیم و امیدوارم شجاعت استفاده از جوانان‌ در بین ‌مربیان ما بیشتر شود تا شکل بهتری به تیم‌ ملی دهیم.

  قبول دارید‌ که لیگ‌ ما هم چندان بازیکن‌ساز نیست؟

بزرگ‌ترین مشکل ما نداشتن فوتبال آکادمی است. اگر مدیران نگاه ویژه داشته باشند نرخ بازیکنان تا این حد بالا نمی‌رود. استعداد زیاد داریم اما متاسفانه حمایتی وجود ندارد و مدیران دنبال جذب بهترین‌ها می‌روند و می‌بینیم معمولا نتیجه هم نمی‌گیرند. ‌باید در بحث آکادمی از تیم‌های بزرگ دنیا الگوبرداری کنیم. فوتبال ما پر از استعداد است و با افراد متخصص می‌توانیم اینها را جذب باشگاه‌ها کنیم و با ساماندهی آنها کم کم شکوفا شوند و به تیم ملی برسند.

  حضور بازیکنان بزرگ خارجی به لیگ ما می‌تواند به فوتبال ملی ما کمک کند؟ کاری که عربستان انجام می‌دهد و قبلا هم کشورهایی مثل امریکا  و ترکیه  انجام  دادند. 

شما می‌توانید رونالدو را به ایران بیاورید؟ با این مشکل اقتصادی که داریم. می‌توانید بنزما را بیاورید؟ ما نه امکانات داریم نه زیرساخت داریم، اصلا نمی‌آیند به فوتبال ما. اگر بازیکنان بزرگ حتی سن‌شان بالا باشد به فوتبال ما بیایند انگیزه به جوانان می‌دهند و جوانان شکوفا می‌شوند. مطمئنا با وجود اینها هوادار هم بیشتر می‌آید و انگیزه جوانان ‌هم بیشتر خواهد شد. این کمک می‌کند تا نسل جوان بیایند کنار اینها باشند. درد فوتبال ما بازیکن ۳۴ ساله است که می‌گوییم خیلی خوب است!

  برگزاری بازی‌های دوستانه از وظایف فدراسیون  فوتبال  است. 

صد درصد‌. بازی‌های خوب کمک می‌کند. شما دیدید بازی با ژاپن را چطور از دست دادیم؟ بازی‌های دوستانه این معایب را برطرف می‌کند. تا شاهد ضعف رفتاری یک‌سری از بازیکنان نباشیم امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. شک نداشته باشید که کادرفنی ما هم از بازی با تیم‌های بزرگ استقبال می‌کند اما شرایطش باید به وجود بیاید‌‌. نباید فیفادی‌ها را به راحتی از دست بدهیم. 

  صحبت پایانی؟ 

تشکر می‌کنم از شما‌ و امیدوارم تیم ملی با یک آماده‌سازی مناسب در جام ملت‌ها شرکت کند و بتواند با کسب نتیجه خوب دل مردم عزیز کشورمان را شاد کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها