کد خبر: 647341
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ۱۸:۴۵:۰۰
| |

حشمت مهاجرانی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خودمان را جمع‌وجور کنیم شانس اول قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستیم/ زاگالو به من گفت تو جنتلمن نیستی ولی بعد پشیمان شد!

سرمربی تیم ملی ایران در آخرین قهرمانی کشورمان در جام ملت‌های آسیا در مورد شرایط شاگردان امیر قلعه‌نویی و درگذشت ماریو زاگالو صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

خودمان را جمع‌وجور کنیم شانس اول قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستیم/ زاگالو به من گفت تو جنتلمن نیستی ولی بعد پشیمان شد!
کد خبر: 647341
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ۱۸:۴۵:۰۰

حشمت مهاجرانی می‌گوید اگر خودمان را جمع‌وجور کنیم می‌توانیم حتی شانس اول قهرمانی در جام ملت‌های آسیا باشیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، در آستانه جام ملت‌ها هستیم، جامی که نزدیک به نیم قرن از آخرین قهرمانی ما در آن می‌گذرد. آخرین قهرمانی که با هدایت حشمت مهاجرانی به دست آمد، قبل از انقلاب و در سال ۱۹۷۶. ایران در آن مسابقات در فینال کویتی را شکست داد که سرمربی‌اش ماریو زاگالوی مشهور برزیلی بود. اتفاقاً بعد از همان مسابقه ضیا آتابای آهنگ معروف زاگالو را بر اساس یک آهنگ گیلانی به نام زیگالو خواند و تقدیم کرد به سرمربی کویت «اومده از برزیل زاگالو/ واسمون می‌گیره ژست لولو/ شده مربی تیم کویت/ می‌خواست از ما ببره زاگالو». دلیل اقدام آتابای کری‌هایی بود که این مربی برای ایران که قدرت بلامنازع فوتبال آسیا در آن دوران بود می‌خواند. به بهانه شروع جام ملت‌ها و مرگ زاگالوی افسانه‌ای با حشمت مهاجرانی آخرین کسی که ایران را بر بام آسیا نشاند گپ‌وگفتی داشتیم.

مهاجرانی ابتدا در مورد شرایط کلی تیم ایران به اعتمادآنلاین گفت: «به طور کلی تیم ملی هر مملکت از دل لیگ حرکت می‌کند. ولی نیروی اصلی تیم ملی ما بازیکنانی هستند که در خارج از کشور بازی می‌کنند.»

او با اشاره به بازی‌های دوستانه ایران مخصوصاً بازی آخر برابر بورکینافاسو اظهار داشت: «بازی‌های تدارکاتی به طور کلی نقاط ضعف و قوت تیم را به ما نشان می‌دهد. امیدوارم در این بازی‌های دوستانه مربی ما حداکثر استفاده را برده باشد. طبیعتاً در هر سه خط ما مسائلی داریم و این چیزی که دیدیم نمی‌تواند تمام قدرت و توان تیم ما باشد. قدرت تیم ملی بسیار بیشتر از این چیزی است که دیدیم. چون بازیکنانی داریم که هنر استفاده از توپ را دارند. ما بازیکنانی داریم که قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارند. سرعت عمل دارند. سرعت قدم دارند. ما می‌دانیم بازیکنان ما این توانایی‌ها را دارند اما در بازی آخر نتوانستند خصوصیات خودشان را نشان بدهند. مخصوصاً هنر استفاده از توپشان را.»

او تصریح کرد: «به طور کلی کنترل گیم با ما بوده، کنترل زمین با ما بوده، صاحب توپ بودیم ولی تمام کننده خوبی نبودیم.»

سرمربی اسبق تیم ملی ایران همچنین گفت: «امیر قلعه‌نویی شناخت کافی از تیم دارد. از فوتبال ما هم شناخت کافی دارد. ولی من قبلاً هم چند بار گفتم که ما ضعف برنامه‌ریزی و تشکیلاتی داریم. در جام ملت‌ها ما از قبل می‌دانستیم که در چه تاریخی باید حضور داشته باشیم. بنابراین برخی مشکلات نباید پیش می‌آمد. بازیکنان ما می‌دانستند که همیشه مطرح بودیم و الان هم هستیم. مربیان و بازیکنان می‌دانند ما در چه زمینی قدم برمی‌‌داریم. باید به کجا حرکت کنیم. این خودش به ما نیرو و انرژی می‌دهد.»

مهاجرانی پیرامون نکات فنی دیدار دوستانه آخر تیم ملی گفت: «در آخرین بازی که با بورکینافاسو بازی کردیم موقعی که آنها صاحب توپ بودند ما عدم سرعت داشتیم. ما در بخش فضاشناسی و فضاسازی و حمایت از بازیکنان با توپ و بدون توپ مساله داشتیم. من امیدوارم این مسائل حل شود. با یک تئوری یا با یک جلسه می‌شود اینها را برطرف کرد، چون فوتبالیست‌های ما فوتبالیست‌های حرفه‌ای هستند و می‌توانیم با گوشزد کردن نکات یا تکرار، حرکت اشتباهات را درست کنیم که در روز بازی تکرار نشود.»

او ادامه داد: «همیشه اشاره داشتم جدا از همه مسائل، تیمی که بازیکنان خوب داشته باشد می‌تواند موفق باشد و خوب حرکت کند. عناصری مثل کاپیتان خوب یا انضباط خوب یا دفاع خوب یا بازیکن تمام کننده خوب و... تیم ما همه اینها را دارد، بنابراین می‌تواند در جام ملت‌های قطر موفق ظاهر شود.»

مهاجرانی در پاسخ به این سوال که چرا از زمان او به این سمت دیگر تیم ایران قهرمان آسیا نشد، گفت: «ما همیشه مطرح بودیم برای قهرمانی و الان هم مطرح هستیم. اگر بخواهید شما یکی از تیم‌های مطرح مسابقات را بگویید انگشت می‌گذارید روی ایران. عدم برنامه‌ریزی و تشکیلات می‌تواند به هر تیمی لطمه بزند. شما بازی‌های تدارکاتی امسال ما را ببینید. ما با تیم‌های قوی بازی نکردیم که نقاط ضعف خودمان را شناسایی کنیم. زیر فشار نبودیم و ما حریف‌ها را تحت فشار گذاشتیم. بازی آخر مقابل بورکینافاسو که یک مقدار تیم حریف فوتبال نفوذی بازی کرد نقاط ضعف زیادی در خط دفاعی خودمان دیدیم. امیدوارم اصلاح شود و ممکن هم هست. ولی هنر استفاده از توپ هم مساله است. ما بازیکنان تکنیکی زیادی داریم و می‌توانند هنر استفاده از توپ را همان‌طور که در اروپا وجود دارد به کار ببندند. ما این را در تیم ندیدیم. به هر حال ما یکی از تیم‌هایی هستیم که اگر خوب خودمان را جمع‌وجور کنیم شانس اول قهرمانی هم می‌توانیم باشیم.»

سرمربی قهرمان آسیا در مورد شانس موفقیت تیم ملی در قطر گفت: «ما شانس داریم که جزو تیم‌های پایانی جام باشیم. برخی تیم‌ها شانس قهرمانی ندارند. ولی می‌توانند برای سایر تیم‌ها مشکل درست کنند. مثل عراق و اردن. یا حتی لبنان و امارات. اینها شانس قهرمانی پایینی دارند ولی برای تیم‌های دیگر دردسرساز هستند. در شرق آسیا کره و ژاپن مدعی هستند و در غرب آسیا اول از همه ایران و بعد سعودی و قطر شانس قهرمانی دارند.»

مهاجرانی که در زمان هدایت تیم ملی یکی از جذاب‌ترین دوئل‌ها را با ماریو زاگالو، سرمربی وقت کویت، داشت در مورد فوت این مربی گفت: «زاگالو خدا رحمتش کند. او در منطقه خیلی زحمت کشید و خدمت کرد. وقتی من بین امارات و ایران در رفت‌وآمد بودم مصاحبه کرد و گفت خیلی سخت است در منطقه‌ای که مهاجرانی کار می‌‌کند ما موفق باشیم. موقعی که تیم ملی جوانان را بردم کویت برای بازی برگشت قبل از بازی گفت مهاجرانی تو جنتلمن نیستی که تیم اصلی خودت را نیاوردی. گفتم من باور دارم تیم جوانانم برتر از تیم ملی توست. بعد از بازی آمد عذرخواهی کرد و دست داد و گفت پوزش می‌خواهم.»

مهاجرانی افزود: «با کارلوس آلبرتو، تله سانتانا یا اواریتسو یا ماریو زاگالو رابطه خیلی خوبی داشتم. هر سال هم که می‌رفتم برزیل تا تمرینات تیم‌های باشگاهی این کشور را نگاه کنم به دعوت اینها بود، مخصوصاً به دعوت‌ اواریتسو سرمربی تیم ملی قطر یا سانتانا که در سائوپائولو بود. اینها خیلی محبت داشتند به من. خیلی متاثر شدم از شنیدن درگذشت زاگالو چون خاطرات زیادی با اینها داشتم.»

حشمت خان مهاجرانی در پایان به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های روز فوتبال ایران که همان بحث پاداش جام جهانی و حواله خودرو بود اشاره کرد و گفت: «ما که جام جهانی رفتیم یا جام ملت‌ها که قهرمان شدیم پاداشی نگرفتیم و مثل الان که حواله ماشین یا پول گرفتند نبود. ما از جام جهانی که برگشتیم انقلاب شد. آقای شاه‌حسینی و آقای فکری سازمان ورزش را در دست گرفتند. پول فیفا آمد به حساب سازمان ورزش و در اختیار آقای فکری بود. خدابیامرز پول را بین تیم‌های دسته دوم تقسیم کرد، مثل تهرانجوان که دست خودش بود. ولی به هر حال بازیکنانی که از جام جهانی برگشتند پول و پاداشی دریافت نکردند. آن زمان نه پولی بابت قرارداد می‌گرفتند، نه از موفقیت در رسیدن به جام جهانی یا موفقیت در جام ملت‌ها یا المپیک چیزی به آنها می‌رسید.» 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها