کد خبر: 663279
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۹:۲۰
| |

پیشکسوت پرسپولیس در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

پرسپولیس را بدهید به دایی، درخشان یا یحیی/ اوسمار می خواهد قیمت قراردادش را بالا ببرد!

پایان رافت می گوید مربی های ایرانی می توانند پرسپولیس را قهرمان لیگ کنند.

پرسپولیس را بدهید به دایی، درخشان یا یحیی/ اوسمار می خواهد قیمت قراردادش را بالا ببرد!
کد خبر: 663279
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۹:۲۰

روزبه دلاور| اوسمار ویرا پس از کسب عنوان قهرمانی همراه با پرسپولیس به بهانه دیدار با همسر بیمار خود به کشورش سفر کرد، اما پس از چند روز خبر آمد که او با یک باشگاه تایلندی به توافق رسیده و به احتمال فراوان فصل بعد در این کشور مربیگری‌ می‌کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، خبری که تا این لحظه از جانب مدیران پرسپولیس و این مربی برزیلی تایید نشده، اما هواداران را نگران نیمکت فنی تیم‌شان کرده است. شنیده می‌شود در صورت منتفی شدن حضور اوسمار در تهران، درویش سراغ علی دایی، رفیق قدیمی‌اش خواهد رفت! اما هنوز مشخص نیست دایی که مدت‌هاست در تیمی مربیگری نکرده اجازه دارد تا در پرسپولیس کار کند یا خیر! از یحیی گل‌محمدی و حسین عبدی و حتی حمید درخشان هم به عنوان دیگر آلترناتیوهای ایرانی جانشینی اوسمار اسم می‌برند. ضمن اینکه گزینه مذاکره با مربیان خارجی هم روی میز است! به همین بهانه با پایان رأفت یکی از پیشکسوتان پرسپولیس گفت‌وگو کردیم که در ادامه مطلب می‌خوانید.

 

نظر شما درباره عملکرد اوسمار در فصلی که سپری کردیم، ‌چیست؟

بعد از نیم فصل دوم‌که او‌ روی نیمکت پرسپولیس نشست خیلی‌ها انتقاد کردند و می‌گفتند شاید نتواند کار را پیش ببرد. اما اوسمار توانمندی‌های خاص خودش را نشان داد و شناخت خوبی هم از تیم داشت و تا روز آخر هم پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانی بود. مثل پارسال که سپاهان با مساوی مقابل ملوان قهرمانی را تقدیم پرسپولیس کرد، امسال هم استقلال مقابل نساجی متوقف شد و پرسپولیس هم مثل سال پیش از فرصت استفاده کرد و توانست قهرمان شود. اوسمار مربی توانمندی است که به خوبی از عهده اداره نیمکت برآمد و بازیکنان هم با تمام وجود برای او بازی کردند و سمت حاشیه نرفتند و قهرمان شدند.

بعد از رفتن یحیی، بازیکنان جدیدی به تیم اضافه شدند. نقش آنها در قهرمانی پرسپولیس تا چه حد بود؟

بله، شاید 50 درصد تیم همان‌هایی بودند که در نیم فصل اضافه شدند و در روند مثبت تیم و پیروزی‌ها تاثیر زیادی داشتند. خدابنده‌لو و عبدالکریم و عیسی و اورونوف بازیکنان تاثیرگذار بودند که با آمدن‌شان به پرسپولیس جان تازه‌ای به تیم دادند و تا لحظه آخر کمک کردند و تیم هم قهرمان شد.

شما در نیم فصل دوم پیش‌بینی کردید با توجه به سبک بازی استقلال این تیم امتیاز از دست می‌دهد و همین هم ‌شد.اما بعضی‌ها اعتقاد دارند عوامل بیرونی به قهرمانی پرسپولیس کمک کرد! در این باره چه صحبتی دارید؟

نه، مثلا آمار داوری برنامه میثاقی را ببینید.‌ هر چند خودم این آمار را قبول ندارم. اما از اول هم گفتمvar بیاوریم، چون در تمام دنیا استفاده می‌کنند. اشتباهات داوری را کاهش می‌دهد و حق هر تیمی است که از آن بهره ببرد. اما در لیگ ما استفاده نشد جز بازی رفت و برگشت در دربی! مگر var فقط باید برای این دو تیم باشد؟ کلا در نحوه برگزاری لیگ اشتباهات زیادی داریم. لیگ حرفه‌ای نیست و لیگ ایران است! در لیگ‌ ما هم اشتباهات داوری و بسیاری از مسائل هم هست. امسال هم اگر var نباشد دوباره همین داستان و تنش‌ها بیشتر هم می‌شود. با توجه به این تخلفاتی که الان هم در حال پیگیری است و بگیر و بگیر شده . ذهن هواداران و فوتبالی‌ها درگیر این مساله است! var نیاید از مدیران باشگاه تا هوادار در تنش است. این‌جوری نمی‌شود فوتبال را اداره کرد، آنهایی که در راس کار هستند سریع‌تر انجام دهند الان ۷۰ تا ۸۰ درصد تنش‌ها به خاطر نبودن var است! اگر در ورزشگاهی نمی‌توانند نصب کنند خب ببرند درستش کنند. تا دو‌ماه نمی‌توانند درست کنند؟ آنقدر هم تکنولوژی پیچیده‌ای نیست که سختش می‌کنند.‌

بعد از کنار رفتن پرسپولیس از جام حذفی سفت و سخت از اوسمار حمایت کردید. الان نظرتان چیست؟‌

الان می‌گویم نیازی به اوسمار نیست! آن زمان می‌گفتم که سرمربی تیم بود الان که سرمربی نیست و در حال مذاکره هستند و ایشان هم دارد قیمت را بالا می‌برد، چون تیمش قهرمان شده حقش هم هست. اما او که الان نیست تا از او‌ دفاع کنم. برای پرسپولیس فرقی نمی‌کند ‌اوسمار باشد یا یحیی و برانکو و کالدرون باشد فرقی ندارد. پرسپولیس فرهنگ و سیستمش قهرمانی است! اینجا هر بازیکنی بیاید برای جام می‌آید. الان هر مربی ایرانی هم بیاید مدعی اصلی قهرمانی پرسپولیس است. باز هم مثل 10 سال پیش که برانکو را آوردند‌ که نسبت به فوتبال ایران شناخت داشت و مربی حرفه‌ای بود و با فرهنگ و بازیکنان ما خو گرفت و‌ توانست پرسپولیس را چندین سال قهرمان‌کند، اما‌ کالدرون و‌ یحیی هم موفق شدند این اتفاق چرا با علی دایی یا حمید‌ درخشان‌ رخ ندهد؟

شما‌ موافق مربی ایرانی هستید؟

وقتی‌ مربی ایرانی جواب می‌دهد‌، چراکه نه. پارسال اگر محرم ‌نویدکیا مربی سپاهان ‌بود این‌ تیم قهرمان می‌شد. پارسال سپاهان ۶ امتیاز از بقیه تیم‌ها جلو بود.چه اتفاقی افتاد؟ ۶، ۷ تا بازی را باختند اما اگر محرم بود این‌ تیم را قهرمان می‌کرد. هر ‌وقت فوتبال ما حرفه‌ای شد بعد باید مربی خارجی بیاوریم. مثلا تراکتور خمز را آورده بود یا سپاهان مورایس را دارد، اما می‌گویند چرا این کشورvar ندارد! خب آنها هم شل می‌شوند و می‌گویند نمی‌خواهیم. اما ایرانی‌جماعت تا آخرش با تعصب و غیرتش تیمش را بالا می‌برد. حتی اگر پولش را یک ماه هم ندهند باز هم با تمام وجودش کار می‌کند. من مخالف مربی یا بازیکن حرفه‌ای خارجی نیستم،‌ اما شرایط‌مان مهیا نیست. ما کیفیت آنچنانی نداریم تا برویم مثلا مربی خارجی ۲ میلیون دلاری بیاوریم. آیا زیرساخت‌ها یا کیفیت باشگاه‌های‌مان درست و مهیاست؟ چه چیز ما درست است؟ در فوتبال حرفه‌ای هر ۳، ۴ روز بازی می‌کنند مثل النصر عربستان که هفته‌ای یا هر 10 روز 3 تا بازی می‌کند، اما فوتبالیست ایرانی هر ده روز یک بار می‌تواند بازی کند! چون‌ نه تغذیه و نه استراحتش درست و نه دکتر و مربی‌اش! در حال حاضر موافق مربی ایرانی هستم.

از نظر شما در بین مربیان کدام یک شایستگی حضور روی نیمکت پرسپولیس را دارند؟

علی دایی درست است‌که ۵ سالی می‌شود‌ مربیگری نکرده، اما باز هم ‌دیسیپلین و نظم دارد‌ و بازیکن بزرگی بوده و حرفش را گوش می‌دهند پس می‌تواند تیم ‌را جمع‌کند. ما بازیکن داریم در گیلان که بعد از تعویض بیرون نمی‌رود خب این از بی‌عرضگی مربی یا آن تیم است! اینجا جا دارد به داماش و شهرداری آستارا که حفظ سهمیه کردند، تبریک بگویم. ناراحتم برای داماش که زمانی برای قهرمانی شادی می‌کردند و الان برای حفظ سهمیه. این هم از بی‌کفایتی آن مسوولان.

صحبت درباره‌ پرسپولبس را ادامه‌ دهیم. غیر از دایی، مربی ایرانی دیگری هم ‌توانایی هدایت پرسپولیس را دارد؟

بله، یحیی هم‌ هست مگر حمید مطهری بد است؟ حمید درخشان‌ هم‌ هست.

پرسپولیس با مربی ایرانی می‌تواند در آسیا هم‌ موفق شود؟

با این تفکراتی که جلو می‌رویم ‌چاره دیگری نیست. خب الان‌ با قانون سقف قرارداد نمی‌توانیم‌۵ تا بازیکن خوب خارجی جذب کنیم. وقتی اجازه نمی‌دهند و‌ می‌گویند ‌سقف قراردادت تا اینقدر است. خب نمی‌شود که بازیکن گرفت تا در آسیا موفق شد.اگر هزار میلیارد هزینه‌ می‌کنند، می‌شود بازیکن و مربی بزرگ خارجی آورد که ‌همه لذت می‌برند. اما اجازه نمی‌دهند!

صحبت پایانی؟

ان‌شاءالله هر چه صلاح است رقم بخورد. مثل 10 سال گذشته تصمیم‌گیری خوبی داشته باشند و باز هم‌ بتوانند درست تصمیم بگیرند.ما برنامه ۵ یا ۱۰ ساله‌ که نداریم‌ مقطعی است.‌حالا همین مقطعی هم‌ تصمیمات‌شان را بگیرند ‌تا بتوانیم امسال هم‌ قهرمان‌ شویم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها