کد خبر: 665146
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۹ ۱۱:۰۵:۴۴
| |

جوشش: قلعه‌نویی به خاطر مشکل درون تیمی می گوید گروه ایران سخت است/ نظر کارشناسان با سرمربی تیم ملی فرق دارد

کارشناس فوتبال کشورمان می گوید با توجه به افزایش سهمیه آسیا و گروه ایران شانس زیادی برای صعود به جام جهانی داریم.

جوشش: قلعه‌نویی به خاطر مشکل درون تیمی می گوید گروه ایران سخت است/ نظر کارشناسان با سرمربی تیم ملی فرق دارد
کد خبر: 665146
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۹ ۱۱:۰۵:۴۴

روزبه‌ دلاور| قرعه‌کشی مرحله سوم‌ از‌ رقابت‌های ‌انتخابی جام‌ جهانی‌ برگزار شد و تیم‌ ملی‌‌ فوتبال کشورمان‌ در گروه A با تیم‌های‌ قطر، ازبکستان، امارات، کره شمالی و قرقیزستان‌ به رقابت‌ خواهد پرداخت .

به گزارش روزنامه اعتماد، از این گروه مثل دو گروه دیگر مسابقات دو تیم به‌طور مستقیم صعود می‌کنند و حتی تیم‌های سوم و چهارم هم شانس صعود دارند! به همین بهانه با سعید جوشش یکی از مربیان و کارشناسان قدیمی‌ فوتبال کشورمان به گپ و گفت پرداختیم.‌ آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده‌ای از صحبت‌های خبرنگار «اعتماد» با سعید جوشش است!

 

نظر شما درباره همگروهی‌های ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی چیست؟

قرعه خوبی برای ما بود. فکر می‌کنم هر کسی که با فوتبال آشنا باشد از این قرعه‌کشی راضی باشد! گروه‌های دیگر واقعا سخت بود خوشبختانه در سید A قرار داشتیم و این امتیاز و قرعه خوبی برای ما بود. منتها درباره شرایط تیم ملی ما، باید هنوز خیلی کار شود. بازی آخر که قسمت‌هایی از آن را دیدم خیلی خوب به نظر نمی‌آمدیم. ظاهرا تیم ملی زیاد راضی‌کننده بازی نکرده است البته معمولا ما مقابل تیم‌هایی که از ما قوی‌تر باشند راحت‌تر و بهتر و با برنامه‌تر بازی می‌کنیم. ما مقابل تیم‌هایی که لازم است هجومی کار کنیم به مشکل می‌خوریم!

سرمربی تیم ملی اعتقاد دارد در گروه سختی قرار گرفتیم. نظر شما متفاوت است؟

از من به عنوان یک فردی که مقداری با فوتبال آشنایی دارد، سوال می‌پرسید و جواب می‌خواهید و قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی. طبیعتا دیدگاه‌ها متفاوت است. ایشان شاید مشکلات درون تیمی و شرایطی را حس می‌کند که همه ما از آن اطلاعی نداریم، اما من مقایسه‌ام با گروه‌های دیگر است.

درباره سایر تیم‌های این گروه چه نظری دارید؟

حتی کره شمالی هم ممکن است یک مقداری ما را اذیت کند. عرض کردم حتی از زمان کی‌روش یا بقیه مقابل تیم‌هایی که باید حمله کنیم کار ساده‌ای نداشتیم. البته در حال حاضر نسل خوبی داریم و قابلیت فنی بالایی دارند ما حتی در جام جهانی هم تاکتیک خاصی نداشتیم، اما با توجه به شرایط تیم‌های حریف ارنج می‌کردند و چشم داشتیم به خلاقیت‌های فردی و ضربات ایستگاهی. یک اشاره کنم به جام جهانی 2014. ما مقابل آرژانتین دقایق آخر گل خوردیم یا مقابل نیجریه خیلی خوب دفاع کردیم، اما مقابل بوسنی که نیاز به پیروزی داشتیم، شکست خوردیم. این همان مشکلی است که سال‌های سال در تیم ملی حاکم است و متاسفانه هر کسی هم در تیم ملی مسوولیت قبول می‌کند در این زمینه کمتر کار کرده.

دلیلش چیست؟

توانایی خودمان را باید ببینیم‌ در چه سطح است. یعنی دفاع کردن ‌بسیار ساده‌تر از حمله کردن است. با چند جلسه تمرین و آنالیز و بستن ‌فضاهای حریف‌ می‌شود راه‌های هجومی را بست، اما زمانی که لازم است تیم شما حمله کند نیاز به هماهنگی زیاد دارید. مثلا بازی پرتغال و گرجستان را دیدید که پرتغال با آن همه ستاره و طرح و برنامه هم داشتن، اما گرجستانی‌ها با تمرین مناسب و آنالیز خوب راه‌های نفوذ را بستند و در فاز هجومی هماهنگی لازم را داشتند. اما در تیم ما این شرایط دور است و فقط در فاز دفاع خوب کار می‌کنیم.

با ازبکستان به تازگی بازی کردیم. درباره سایر همگروهی‌های ایران چه نظری دارید؟

از امارات شناخت خیلی زیادی نداریم. حالا از قطر شناخت بیشتری داریم، اما قرقیزستان حرفی برای گفتن ندارد . ازبکستان شرایط بهتری دارد و راجع به کره شمالی هم ‌نمی‌شود به‌طور دقیق حرف زد، چون اطلاعات کافی راجع به آن تیم نداریم. ممکن است بازی مقابل این تیم ‌آن‌طور که دوست داریم ‌پیش نرود با اینکه سابقه خوبی مقابل این تیم داریم. نسبت به امارات باید هوشیارانه عمل کنیم و چون فرصت هست می‌توانیم اطلاعات خوبی از تیم‌ها به دست بیاوریم. باید هوشیارانه عمل کنیم. ‌ما نسبت به تیم‌های عربستان و ژاپن و کره شناخت نسبی داریم، ‌اما امارات یک شرایطی دارد که لازم است کادر فنی‌ مقابل این تیم‌ هوشیارانه عمل کند.

چقدر شانس صعود داریم؟

شانس زیادی داریم. ‌قبلا یک تیم از هر گروه‌ سهمیه آسیا بود، اما الان شش تیم مستقیم‌ صعود می‌کنند و دو تیم هم از طریق پلی‌آف‌. با توجه به افزایش سهمیه آسیا و‌ همین شانس صعودمان را افزایش می‌دهد.‌

فکر می‌کنید تا شروع جام جهانی فرصت برای جوانگرایی یا همان تغییر نسل وجود دارد؟

فوتبال در مملکت ما نتیجه‌گراست. حتی در سطح باشگاهی هم بعضی تیم‌ها که می‌خواهند فضا را برای جوانگرایی به وجود بیاورند متاسفانه جایگاه خاصی ندارند. در باشگاه‌های ما هر مدیری که ‌مسوولیت قبول می‌کند از سرمربی فقط نتیجه‌ می‌خواهد. تیم‌های بسیار کمی هستند که منطقی فکر می‌کنند و برای درازمدت برنامه‌ریزی دارند ‌. برای سرمایه‌گذاری روی جوانان باید هزینه زیادی پرداخت ‌کرد. همین جوری نیست که به جوان فرصت داد. تیم ملی ما هم از این قاعده مستثنی نیست و هر کسی که مسوولیتی قبول می‌کند پیش خودش فکر می‌کند هر قدر جوان معرفی کنم‌ شاید بعد‌ها دیده نشود، اما این نتیجه است که به چشم می‌آید و در اذهان عمومی جایگاه دارد. البته باز هم به هنر سرمربی و تیم بستگی دارد. می‌شود یک ترکیب از بازیکن جوان و باتجربه داشته باشید . اینکه کل تیم را جوان کنید صد درصد اشتباه است و فرصتی به جوانان ندهید هم‌ صد درصد اشتباه است. باید به آینده هم فکر کنند اما این‌طور نباشد که بابت بازی دادن به یک ‌جوان هزینه دهند. بحث تیم ملی وسط است افکار عمومی دوست دارد نتیجه بگیرد. شما انگلیس را در نظر بگیرید خوب بازی نمی‌کنند و‌ صعود کردند، اما رسانه‌ها و مردم راضی نیستند و از ساوت‌گیت راضی نیستند. آنها هم نتیجه می‌خواهند هم فوتبال زیبا، اما در کشور ما بیشتر بحث نتیجه مطرح است. برای همین همه در اینجا هدف‌شان فقط کسب نتیجه است.‌

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها