کد خبر: 665420
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۰۱:۴۳:۰۴
| |

گزارش اختصاصی «اعتماد»؛

وقایع عجیب در انتخابات فدراسیون دوومیدانی؛ انتخابات برگزار نشد تا تایید صلاحیت حدادی بیاید/ رقیب اصلی گزینه خاص رد صلاحیت شد/ عضو مجمع: حق رای ما را گرفتند!

انتخابات فدراسیون دوومیدانی در شرایطی امروز برگزار می شود که به نظر می رسد قرار نیست مجمع بتواند آزادانه انتخاب خودش را داشته باشد.

وقایع عجیب در انتخابات فدراسیون دوومیدانی؛ انتخابات برگزار نشد تا تایید صلاحیت حدادی بیاید/ رقیب اصلی گزینه خاص رد صلاحیت شد/ عضو مجمع: حق رای ما را گرفتند!
کد خبر: 665420
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۰۱:۴۳:۰۴

امروز مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی در شرایطی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد وقایع عجیب زیادی در مسیر برگزاری این انتخابات شکل گرفته است؛ از ردصلاحیت رقبای اصلی تا حمایت‌های خاص و گرفتن غیرطبیعی حق رای اعضای غیر همسوی مجمع.

به گزارش روزنامه اعتماد، بعد از تعویق انتخابات دوومیدانی امروز و از ساعت 10 صبح مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی با حضور نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزار می‌شود. احسان حدادی، مهدی مبینی، افشین داوری، ایرج عرب، مهران تیشه‌گران، هاشم خزایی، عنایت حسن‌پور، هاشم صیامی، سیدعلی کریمی، روح‌الله عسگری، مصطفی زرین‌افضل، عباسعلی مدیح و مهدی شریعتی فیض‌آبادی به منظور شرکت در مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی جهت تصدی پست ریاست ثبت نام کرده بودند و روز شنبه مهران تیشه‌گران، احسان حدادی، هاشم خزایی، مصطفی زرین‌افضل، هاشم صیامی، ‌ایرج عرب، روح‌الله عسگری و عباسعلی مدیح، برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شدند.

انتخابات برگزار نمی‌شود تا صلاحیت حدادی بیاید

پیش از این قرار بود در تاریخ 21 خرداد برگزار شود، اما به دلیل آنچه سیدمحمدشروین اسبقیان، معان امور فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، عدم وصل تاییدیه نامزدها و جلوگیری از تضییع حقوق نامزدها را عنوان کرد این مجمع به تاخیر افتاد. طبق اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده است آنچه اسبقیان اظهار می‌دارد با واقعیت فاصله زیادی دارد. طبق این اطلاعات که از سوی چند منبع خبری معتبر در اختیار روزنامه اعتماد قرار گرفته دلیل به تعویق افتادن مجمع خرداد ماه عدم صدور مجوز حضور احسان حدادی، قهرمان سابق پرتاب دیسک کشورمان به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات در مجمع بود. در واقع مقامات وزارت ورزش تا لحظات آخر روز 20 خرداد منتظر ماندند تا ببینند آیا احسان حدادی تایید صلاحیت می‌شود یا خیر و زمانی که مطمئن شدند این تایید صلاحیت از سوی مراجع نظارتی نخواهد آمد انتخابات را لغو کردند که در همان مقطع باعث بروز حاشیه‌های بسیاری شد. طبق اطلاعات به دست آمده دلیل عدم تایید صلاحیت حدادی پرونده‌ای است که این ورزشکار در اواسط دهه 90 با آن روبه‌رو شده بود. با این حال برخی مقامات در این فاصله با رایزنی‌های خود موفق شدند مشکل را حل کنند. اسبقیان روز 21 خرداد در مجمع عمومی فدراسیون دوومیدانی درباره به تعویق افتادن مجمع انتخاباتی بیان کرد: «چون تایید صلاحیت برخی دوستان نیامده بود، قرار شد مجمع به تعویق بیفتد.»

ردصلاحیت رقیب اصلی که یک بار تایید صلاحیت شده بود!

اما در فاصله چند روز از آن اتفاق یک رخداد عجیب دیگر رقم خورد که باز هم نشان‌دهنده عزمی است برای تحت کنترل درآوردن آرای مجمع؛ ردصلاحیت مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی.

مهدی مبینی که در آذر 1402 به عنوان سرپرست فدراسیون دوومیدانی منصوب شده بود و یک ماه قبل از سمتش استعفا کرده بود تا بتواند در انتخابات فدراسیون دوومیدانی شرکت کند، با وجود حایز بودن شرایط برای حضور در انتخابات و حتی موافقت شفاهی مقامات وزارت ورزش ردصلاحیت شد. مساله‌ای که باعث شد این مدیر ورزشی از وزارت ورزش و جوانان به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مبینی در این رابطه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «من در اسفند ماه و پس از هماهنگی با معاون وزیر ورزش از سرپرستی فدراسیون دوومیدانی استعفا دادم و این استعفا نیز پذیرفته شد و در انتخابات نیز ثبت‌نام کردم، در ادامه مدارک و سوابقم در کمیسیون تطبیق مورد تایید قرار گرفت و همچنین از سوی نهادهای نظارتی هم تایید شدم تا مشخص شود که هیچ مشکلی ندارم.» وی افزود: «فقط می‌خواهم بدانم که چرا نمی‌توانم در انتخابات حاضر باشم، من امروز از وزارت ورزش به دیوان عدالت اداری شکایت کردم تا بتوانم حقم را بگیرم. آن هم در حالی که چند روز قبل دعوتنامه حضور در مجمع را دریافت کردم.»

مبینی درباره اینکه باید از وزیر ورزش برای شرکت در انتخابات مجوز می‌گرفت و ظاهرا این مجوز صادر نشده است، تصریح کرد: «زمانی که استعفا دادم، اعلام کردم که قصد حضور در انتخابات را دارم. استعفایم پذیرفته شد و در ادامه نیز تمام فرآیند لازم برای حضور در انتخابات را طی کردم. این موضوع که عنوان می‌شود، آیا در آیین‌نامه آمده است که من رعایت نکرده‌ام؟ چطور از بیرون از ورزش و دوومیدانی می‌توانند در انتخابات حاضر باشند، اما من با 40 سال سابقه نمی‌توانم شرکت کنم؟ باید دلیل این تصمیم را به من بگویند.»

این در حالی است که طبق اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار اعتماد، نام مبینی در فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات فدراسیون دوومیدانی در تاریخ 21 خرداد وجود داشت.

وزارت ورزش یک گزینه دارد؛ مقامات فدراسیون هم گزینه‌های خودشان!

یک منبع آگاه دیگر به خبرنگار روزنامه اعتماد اطلاع داد که وزارت ورزش و جوانان علاقه دارد که یک نامزد خاص به صندلی ریاست فدراسیون برسد.

منابع خبری می‌گویند این فرد احسان حدادی است. با این حال نباید فراموش کرد که با توجه به انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری احتمال ثابت ماندن ترکیب مدیریتی وزارت ورزش در صورت رای آوردن هر کدام از دو نامزد بسیار اندک است.

چهره‌های دیگری در فدراسیون و وزارت ورزش هستند که اصل بی‌طرفی در انتخابات را رعایت نکرده‌اند. یک منبع آگاه به خبرنگار «اعتماد» گفت: یکی از نهادهای نظارتی فدراسیون در حال حمایت از افشین داوری است و این در حالی است که گویا خود داوری می‌خواهد از عباسعلی مدیح حمایت کند! از آن طرف یکی از مقامات فدراسیون هم در حال حمایت از حدادی است. از آن طرف یکی دیگر از مقامات فدراسیون هم گزینه مورد نظر خودش را در انتخابات دارد!

گرفتن غیرطبیعی حق رای اعضای مجمع!

اتفاقات عجیب در مسیر برگزاری انتخابات به همین موارد ختم نمی‌شود. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بازی کردن با حق رای اعضای مجمع است. در یکی از این موارد حق رای مدیر باشگاه‌ دوومیدانی تکنیک برتر به دلایل غیرمعتبری گرفته شده است. این باشگاه به دلیل داشتن دو تیم مردان و زنان در لیگ دارای دو حق رای است، اما یکی از رای‌های این باشگاه گرفته شده است. علیرضا طهیری، مدیر باشگاه تکنیک برتر در این رابطه به خبرنگار اعتماد گفت: «موضوعی پیش آمده برای بخش زنان ما. ما حق رای داشتیم و کارهای اداری‌اش انجام شده بود. از آن طرف توی مجوز ما به دلیل مشکل داشتن سامانه خودشان این مجوز قید نشده بود. ولی اداره کل ورزش استان مازندران تایید کرده بود که با مجوز ما این باشگاه در لیگ دوومیدانی حضور پیدا کند. در همین رابطه ما مکاتبه کردیم با امور باشگاه‌های وزارتخانه و آنها هم از اداره کل مازندران استعلام گرفتند و گفتند درست است. در نتیجه امور باشگاه‌ها هم تایید کرد که برای حق رای تیم زنان‌تان در مجمع هیچ مشکلی ندارید. یعنی باشگاه تکنیک برتر دو تا رای دارد. در بخش زنان و مردان. ولی اصرار دوستان این است که مجوز باید در آن برگه قید می‌شد. ما جواب دادیم که مشکل سامانه است و چاپ نکرده ولی ارگان دولتی ذی‌صلاح تایید کرده است. ما همین حالا که چند ساعت تا برگزاری مجمع مانده در حال کشمکش و تلاش هستیم که از حق خودمان استفاده کنیم. چیزی که حق‌مان است را داریم با التماس می‌گیریم. ولی هنوز به ما جواب قطعی ندادند.»

او تصریح کرد: «ما با هیچ جناح و شخص خاصی هم نبستیم. ما یک انتخابی داریم که فکر می‌کنیم اصلح است. این طور نیست که بگوییم می‌خواهیم فلانی باشد. این شرایطی که برای ما به وجود آوردند غیرطبیعی است. یک مقام مسوول دارد تایید می‌کند که اینها مجوز دارند. بعد فدراسیون زیر بار نمی‌رود و می‌گوید یک نهاد دیگر تایید کند. آن نهاد دیگر هم تایید می‌کند ولی باز فدراسیون زیر بار نمی‌رود.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها