کد خبر: 666032
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۵۵:۳۰
| |

نگاهی به دور نخست حذفی یورو 2024/ از تاریخ‌سازی کاستا و عذرخواهی رونالدو تا حذف ایتالیا و غافلگیری ترکیه

مرحله یک چهارم نهایی یورو 2024 امروز آغاز می شود.

نگاهی به دور نخست حذفی یورو 2024/ از تاریخ‌سازی کاستا و عذرخواهی رونالدو تا حذف ایتالیا و غافلگیری ترکیه
کد خبر: 666032
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۵۵:۳۰

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا سه‌شنبه با برگزاری دو بازی پیگیری شد و تیم‌های ملی هلند و ترکیه جواز حضور در دور یک چهارم را به دست آوردند. به این ترتیب چهره هشت تیم حاضر در این مرحله نمایان شد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در دو بازی پایانی از مرحله یک هشتم نهایی جام‌ملت‌های اروپا هلند و ترکیه به مرحله بعدی صعود کردند.

در نخستین بازی از روز آخر این مرحله ابتدا هلندی که در دور گروهی با ایستادن روی رتبه سوم با خوش اقبالی راهی دور حذفی شده بود رومانی شگفتی‌ساز را سه بر صفر شکست داد تا خط و نشان محکمی برای سایر رقبا کشیده باشد. هلند در این دیدار موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف شرق اروپایی خود ایجاد کرد و بر خلاف دیدار با اتریش قدر موقعیت‌هایش را دانست و با یک برتری پر گل به دور بعد راه یافت.

در دیدار دیگر روز سه‌شنبه و در یک تقابل بسیار جذاب دو تیم ترکیه و اتریش به مصاف هم رفتند. صعود اتریش به عنوان صدرنشین از گروهی که هلند در آن قرار داشت موجی از تحسین را روانه اردوی رالف رانگنیک و شاگردانش کرده بود و همه انتظار داشتند آنها برابر ترکیه پرانگیزه هم به برتری دست پیدا کنند. با این حال گل ثانیه 52 مریح دمیرال که سریع‌ترین گل تاریخ ادوار یورو در دور حذفی لقب گرفت کار آنها را سخت کرد. ترکیه با وجود حملات پردامنه و زهردار اتریش دروازه خودش را بسته نگه داشت و اوایل نیمه دوم اختلاف را دو برابر کرد. اتریش یکی از گل‌ها را پاسخ داد اما این کافی نبود و اتریش با شکست مقابل شاگردان مونتلا به خانه برگشت. 

قبل از این دو دیدار پرتغال در یک بازی سخت و در ضربات پنالتی و با درخشش کاستا از سد اسلوونی گذشته بود. دیوگو کاستا اولین دروازه‌بان تاریخ یورو شد که در ضربات پنالتی، ۳ پنالتی را مهار می‌کند. همچنین دروازه‌بان پورتو در این دیدار ۲ مهار از جمله مهار استثنایی در دقیقه ۱۱۵ داشت که مانع شکست پرتغال در وقت‌های اضافه شد. تا یک نمایشی تاریخی را پشت سر بگذارد. 

اما رونالدو که هنوز در این مسابقات پایش به گلزنی باز نشده در وقت‌های اضافه مقابل اسلوونی یک ضربه پنالتی را هدر داد. او پس از صعود برابر اسلوونی به خبرنگاران گفت: «این آخرین یوروی من خواهد بود. البته تحت تأثیر این موضوع نیستم، چون اشتیاق زیادی دارم. از هواداران عذرخواهی می‌کنم. می‌خواستم پنالتی را گل کنم تا به تیم کمک‌ کنم. همیشه تمام تلاشم را برای این پیراهن انجام داده‌ام و تمام عمرم این کار را انجام خواهم داد . غم و اندوه زیادی در جریان بازی وجود داشت، اما با شادی تمام شد. باید از کاستا تشکر کنیم، او کار بزرگی انجام داد.»

اما در دیگر بازی مهم این مرحله فرانسه با گل به خودی دقایق پایانی بلژیکی‌ها به مرحله بعدی صعود کرد. خداحافظی با نسل طلایی بلژیک در این تورنمنت که بازهم با ناکامی برای این تیم همراه شد از تلخی‌های جدال این دو تیم بود. البته خروس‌ها هم که قبل از بازی برای رقیب خط و نشان کشیده بودند همچنان در قامت یک مدعی ظاهر نشدند. امباپه که پیش از این بازی تنها یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده بود در بازی با بلژیک هم ناکام ماند تا یکی از فوق‌ستاره‌های بی‌نور مسابقات تا اینجای کار باشد.

پیش از این انگلیس موفق شد در حالی که تا دقیقه 95 از اسلوونی عقب بود با گل لحظه آخری بلینگام از باخت فرار کند و بازی را به وقت اضافه بکشاند. در دقیقه نخست وقت اضافه اول هری کین گل برتری سه‌شیرها را به ثمر رساند و انگلیس از مهلکه جام سالم به در برد. 

در همان روز اسپانیا نیز موفق شد تیم شگفتی‌ساز گرجستان را با نتیجه 4 بر یک شکست دهد تا تنها نماینده فوتبال ایران در یورو 2024، گولسیانی گرجستانی که در تیم پرسپولیس بازی می‌کرد هم به خانه برگردد. 

پیش از این در روز نخست دور یک هشتم نهایی سوییس موفق به حذف ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی شده بود و آلمان میزبان با حساب دو بر صفر از سد دانمارک گذشته بود. 

با برگزاری هشت دیدار مرحله یک هشتم نهایی، تیم‌های آلمان، سوییس، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، پرتغال، هلند و ترکیه جواز حضور در دور یک چهارم را به دست آوردند. 

در دور یک چهارم بازی‌های بسیار جذابی در انتظار علاقه‌مندان به فوتبال است. ابتدا روز جمعه اسپانیا به مصاف آلمان می‌رود. خیلی از کارشناسان معتقدند برنده این بازی می‌تواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در دیگر دیدار جمعه پرتغال و فرانسه به مصاف هم می‌روند. تقابل رونالدو و امباپه از جذابیت‌های منحصربه‌فرد این بازی است. ضمن اینکه فرانسوی‌ها نیم‌نگاهی به گرفتن انتقام فینال یورو 2016 از سلسائوی اروپا دارند. 

روز شنبه نیز دو دیدار دیگر دور یک چهارم نهایی برگزار خواهد شد. ابتدا انگلیس به مصاف سوییس می‌رود. انگلیس تا به این مرحله به شکلی ناپلئونی صعود کرده اما سوییس با متوقف کردن آلمان و برد برابر ایتالیا نشان داده چه تیم سرحال و قدرتمندی است. در دیدار پایانی این مرحله هم ترکیه به مصاف هلند می‌رود. فعلا روی کاغذ به نظر می‌رسد شانس هلند بیشتر از ترکیه باشد اما این تیم با برد برابر اتریش نشان داده حاضر نیست به پیش‌بینی‌ها تن بدهد. آنها در تلاش هستند بهترین نتیجه تاریخ خود در یورو که حضور در نیمه‌نهایی یورو 2008 بود را تکرار کنند. 

شکل قرارگیری تیم‌ها در دو سمت جدول به گونه‌ای است که کار برای آلمان، میزبان مسابقات و سایر مدعیان اصلی سخت‌تر است. در این سمت اسپانیا و فرانسه و پرتغال و میزبان حضور دارند. هر چهار تیمی که مدعی کسب عنوان قهرمانی هستند. 

اما در طرف مقابل کار به نظر راحت‌تر است. انگلیس چنانچه از پس سوییس بربیاید با برنده هلند و ترکیه برای رسیدن به فینال بازی‌ها مسابقه می‌دهد‌. تقابل انگلیس و آلمان در بازی پایانی چنانچه اتفاق بیفتد، آن هم در سرزمین ژرمن‌ها می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین و حساس‌ترین نبرد‌های تاریخ دو‌ تیم باشد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها