کد خبر: 668284
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ۱۰:۱۵:۲۱
| |

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در هیچ کجای دنیا آوردن VAR بر‌عهده دولت نیست/ آزادی 50 ساله است اما همچنان جزو 5 ورزشگاه مطرح دنیاست!

مدیرعامل پیشین استقلال می گوید دولت به فوتبال پول مفت می دهد.

در هیچ کجای دنیا آوردن VAR بر‌عهده دولت نیست/ آزادی 50 ساله است اما همچنان جزو 5 ورزشگاه مطرح دنیاست!
کد خبر: 668284
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۲ ۱۰:۱۵:۲۱

کمتر از چهار هفته به شروع بازی‌های لیگ برتر زمان باقی مانده است که خبر رسیده پرسپولیس و استقلال، دو تیم پرطرفدار کشورمان نمی‌توانند در ورزشگاه آزادی از رقیبان خود پذیرایی کنند، چراکه ورزشگاه آزادی نیاز به بازسازی دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، ورزشگاهی ‌که قبل از انقلاب ساخته شد و هنوز‌ هم تنها ورزشگاه استاندارد پایتخت به حساب می‌آید! موضوع بعدی VAR است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد احتمالا در این فصل هم ‌نهایت در چند بازی حساس‌ مورد استفاده قرار خواهد گرفت‌! چند روز قبل یکی از اعضای فدراسیون گفت VAR به چهار هفته ابتدایی نمی‌رسد اما دیروز دبیرکل فدراسیون با این بهانه که دولت پول وارد کردن این تکنولوژی را به حساب فدراسیون نریخته نسبت به حل این مشکل ناامیدانه گفت هیچ قولی نمی‌توان داد!

به همین بهانه با امیررضا واعظ‌آشتیانی یکی از مدیران قدیمی ورزشی و دنیای سیاست که سابقه مدیریت در باشگاه استقلال هم دارد، تماس گرفتیم. واعظ‌آشتیانی درخصوص علت یا دلایل به سرانجام نرسیدن بازسازی ورزشگاه آزادی و میزبانی سرخابی‌ها در ورزشگاه تختی به خبرنگار «اعتماد» گفت: همواره ‌درباره ظرفیت‌های سخت‌افزاری ورزش کشور بارها صحبت کردم که ما امکانات نسبتا مناسبی در حوزه سخت‌افزاری داریم ‌اما در نگهداری و چگونه ‌استفاده کردن‌ از آن‌، از مدیریت ‌خوبی برخوردار نیستیم. همین‌ ورزشگاه تختی یک ظرفیت بسیار خوبی بوده و هست که سال‌های سال است که رها شده و‌ به آن توجه نمی‌شود و نکته مهم‌تر اینکه جزو استادیوم‌هایی است که براساس آنچه کارشناسان می‌گویند از استانداردهای لازم برخوردار است و در عین حال در شرق تهران ‌واقع شده همچنان‌که استادیوم ‌آزادی در غرب تهران است. واقعا متعجبم که در این چند سال از این‌ استادیوم خوب استفاده نکردند به جز یک بازی ملی که قبل از انقلاب در این استادیوم برگزار شد و مردم از آن‌ بازی استقبال هم کردند، دیگر استفاده شایسته‌ای از آن صورت نگرفته است. مناسب این بود از بخش‌های مختلف آن استفاده درستی شود. حداقل به صورت دوره‌ای یک بازی در آزادی و یک بازی در تختی برگزار می‌کردند‌ تا از این ظرفیت استفاده ‌شود. 

واعظ آشتیانی با اشاره به هزینه نگهداری استادیوم‌ها افزود: هزینه برای نگهداری آن پرداخت می‌شود اما استفاده بهینه‌ای نمی‌شود لذا من اعتقادم بر این ‌است اگر استادیوم تختی را مورد بازسازی مناسب قرار بدهند خیلی خوب می‌شود.  مدیرعامل پیشین استقلال درخصوص زمان از دست رفته برای بازسازی استادیوم آزادی به «اعتماد» گفت: اگر می‌بینید شرایط آزادی این‌گونه است به دلیل بخشی‌نگری توسط تصمیم‌گیران بوده و این موضوع هم‌ مختص به امروز نیست و از گذشته نسبت به مجموعه آزادی بی‌تفاوت برخورد کردند و اگر یادتان باشد در دولت‌ سیزدهم بحث این بود یک ورزشگاه با گنجایش بیش از صد هزار نفر در جنوب تهران ساخته شود که بارها به این‌ موضوع انتقاد کردیم به این دلیل که استادیوم ‌آزادی یک مجموعه تقریبا ۴۰۰ هکتاری است و حدود 20 درصد فضای آن هم اشغال نشده. پس بیایید حتی اگر با چینی‌ها مراوده اقتصادی دارید، استادیوم آزادی را دراختیارشان بگذارید و آن ۲۰درصد موجود را اصلاح کنند و در ۸۰درصد زمین‌هایی که آزاد هست اگر می‌خواهید مجموعه‌هایی بسازید، ساخته شود. درست است که استادیوم آزادی ۵۰ ساله است اما جزو ۵ استادیوم مطرح دنیا به لحاظ شرایط فیزیکی که دارد، است و با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی که دارد، می‌تواند برای طرح و توسعه بسیار مناسب باشد یعنی ۸۰درصد زمین‌های آزادی قابلیت طرح توسعه دارد. بیایند در رشته‌های مختلف ورزشی ساخت و ساز کنند و حتی فدراسیون‌های ورزشی را همه یکجا در استادیوم آزادی به صورت مجتمع قرار بدهند و فدراسیون‌ها از این پراکندگی خلاص شوند. این خودش یک صرفه‌جویی اقتصادی و صرفه‌جویی منابع است.

واعظ‌آشتیانی با انتقاد به کندی در بازسازی استادیوم آزادی افزود: نگاه درست وجود ندارد. اگر روند کار پیش می‌رود اشکال اول بحث بودجه است و در بخش فنی هم یک مقدار ضعیف هستیم و دانش به‌روز کردن استادیوم‌ها را به خوبی دنبال نمی‌کنیم و نکته بعدی اینکه در نظارت بر مجموعه‌های ورزشی ضعیف هستیم و فکر می‌کنیم یک مجموعه فقط ساختنش مهم است و نمی‌دانیم بعد از ساختن این نگهداری است که نقش اساسی را ایفا می‌کند. هر چه نگهداری بهتر باشد کارآمدی بالا می‌رود. در جهان و کشورهای بزرگ می‌بینیم که استادیوم‌های قدیمی دارند اما آنها را تخریب نکردند و از آنها استفاده بهینه می‌برند مثلا برای مسابقات ملی و مناسبات دیگر استفاده می‌کنند اما شما ببینید الان در استادیوم امجدیه نمی‌شود بازی برگزار کرد؟ قطعا می‌شود؛ حداقل تیم‌هایی مثل هوادار یا مشابه آنها که خصوصی هستند و تماشاگران زیادی هم ‌ندارند، می‌توانند مسابقات‌شان را آنجا برگزار کنند. الان چمن شهید شیرودی رها شده است؛ خب این هم یک ظرفیتی برای خودش هست. متاسفانه ظرفیت‌شناسی ما ضعیف است دلیلش این است که مدیران کارآمد نداریم که بیایند استدلال‌های کارشناسی و منطقی بیاورند که از این ظرفیت‌های سخت‌افزاری بشود به خوبی استفاده کرد.

معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی درباره VAR و اینکه احتمالا در فصل آینده هم استفاده از این تکنولوژی با اما و اگر همراه شود به خبرنگار «اعتماد» گفت: یک نکته خدمت شما عرض کنم؛ متاسفانه فوتبال ما دولتی است یعنی تیم‌های خصولتی و دولتی در آن حضور دارند از این رو هزینه VAR بر گردن دولت است در صورتی که در هیچ جای دنیا آوردن VAR برعهده دولت نیست و این باشگاه‌ها هستند که استادیوم دارند و خودشان موظف هستند که VAR بیاورند اما اینجا دولت هم باید پول مفتی را برای این فوتبال بدهد و از طرفی هم VAR آن را تهیه کند و مسائل دیگر و مصایبی که در کنارش قرار دارد. لذا VAR اصولا جزو وظایف دولت‌ها نیست و وظایف باشگاه‌هاست، چون استادیوم دارند باید آن را تجهیز کنند اما چون ورزش ما دولتی است متاسفانه باید دولت تاوان همه چیز را بدهد.  از ایشان پرسیدیم با این وضعیت، پیش بینی می‌کنید که بازهم لیگ جنجالی داشته باشیم؟‌ واعظ آشتیانی این طور پاسخ می‌دهد: اطمینان داشته باشید تا فرهنگ گفتمان در ورزش به خصوص حوزه فوتبال اصلاح نشود از VAR مضاعف هم استفاده کنید کسانی که گفتمان چالش‌برانگیزی دارند بهانه دیگری خواهند آورد. شما فکر نکنید با آمدن VAR مشکلات برطرف می‌شود بلکه سوژه‌های جدیدتری از مدیران و مربیان و برخی بازیکنان بروز خواهد کرد و بهانه برای باخت‌شان را به VAR یا مسائل مرتبط با VAR متصل خواهند کرد. ضمن اینکه VAR را چه کسی هدایت می‌کند؟ نیروی انسانی است دیگر! یعنی باز هم داوری در اتاق VAR است. از این به بعد آن داور است که مورد هجمه قرار می‌گیرد و حتی قضاوت داور اصلی هم مورد قضاوت قرار می‌گیرد. شما فکر نکنید با  VAR  بهانه‌جویی‌ها تمام می‌شود بلکه با شکل جدید شروع خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها