کد خبر: 668476
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ۱۳:۴۵:۱۲
| |

قانون سقف؟ حتما شوخی می کنید!

رضا درویش ادعا کرده تیمی که اصلا جامی نگرفته ۱۱۵ میلیارد تومان رقم قرارداد ۲ تا از بازیکنانش است!

قانون سقف؟ حتما شوخی می کنید!
کد خبر: 668476
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ۱۳:۴۵:۱۲

مدیرعامل پرسپولیس در یک‌ گفت‌وگوی تلفنی در یک‌ برنامه‌ تلویزیونی شرحی از‌ پایبندی‌ برخی تیم‌ها به قانون سقف قرارداد ارائه داد که جای پرسش از قانونگذاران دارد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، درویش ادعا کرده تیمی که اصلا جامی نگرفته ۱۱۵ میلیارد تومان رقم قرارداد ۲ تا از بازیکنانش است! و در بخشی دیگر از‌صحبت‌هایش‌گفته به ترابی پیشنهاد ۳۵ میلیاردی دادیم، اما او در جواب ‌گفت این نصف پول تراکتور هم‌ نیست! در‌نهایت هم ترابی راهی تراکتور شد. 

یکی دیگر از تیم‌هایی که در بازار نقل‌ و انتقالات حسابی جولان داده، سپاهان است. تیمی که سال پیش با پرونده عبور از سقف قرارداد روبه‌رو بود و با کسر 4 امتیاز هم روبه‌رو شد، اما درنهایت همه چیز فراموش شد. این تیم در سال جاری نیز رقابت تنگاتنگی با تراکتور در جذب بازیکن داشته است.

تا همین‌جا و‌ با صحبت‌های مدیرعامل پرسپولیس پیداست که شرایط رعایت سقف قرارداد در نقل‌ و انتقالات امسال چگونه بوده است. با یک حساب سرانگشتی به نظر می‌رسد که یکی از تیم‌هایی که قانون سقف قرارداد را رعایت نکرده همین دو تیم هستند. مساله‌ای که کارشناسان و پیشکسوتان هم به‌کرات به آن اشاره کرده‌اند. 

مثلا کافی است ارقام احتمالی همین سه بازیکنی که از پرسپولیس جذب تراکتور شدند به اضافه آوردن اسکوچیچ که سال گذشته حاضر نشده بود با رقمی نزدیک به یک میلیون دلار به ایران بیاید را روی هم جمع کنیم و نسبتش را با سقف بسنجیم. 

البته‌ که تراکتوری‌ها و سپاهانی‌ها و هر تیم دیگری برای رسیدن به موفقیت می‌توانند هرقدر که دوست دارند ریخت و پاش کنند و در فوتبال حرفه‌ای هم این‌ بریز و بپاش‌ها طبیعی و صد البته تعریف شده است. در دنیای فوتبال فیرپلی مالی داریم‌ که‌ فیلتری است که رد شدن از آن دمار از روزگار مالکان باشگاه‌های متخلف در می‌آورد. در فوتبال ما چطور؟ نکته عجیب‌تر اینکه تصمیم‌گیرندگان فوتبال ما قانونی گذاشته‌اند که در آن ضمانت اجرایی و نظارتی نمی‌بینیم و پس از مدتی هم آقایان می‌آیند و می‌گویند می‌خواهیم سقف قراردادها را بالاتر ببریم و از باشگاه ها نظر می‌خواهند!

اینها دیگر شاهکاری است که فقط در فوتبال ما دیده می‌شود! آخر مگر می‌شود یک باشگاه سقف را رعایت کند و باشگاه دیگر درخواست افزایش سقف را دهد و یک باشگاه دیگر هم بدون توجه به این قانون هرقدر دوست دارد، هزینه ‌کند؟ با این دکان بازی هم که دلال‌ها به راه انداختند آیا سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ بی‌اعتمادی جامعه به فوتبال از همین مسائل سرچشمه می‌گیرد. مردم اخبار را رصد می‌کنند، صحبت‌های قانونگذار و مدیران ملزم به اجرای قانون را می‌شنوند و تجزیه و تحلیل می‌کنند. 

حال سوال اینجاست که چرا مراجع نظارتی نسبت به صحبت‌های مدیرعامل پرسپولیس واکنشی نشان نمی‌دهد؟ چرا پیگیری نمی‌کنید تا ببینید درویش چه می‌گوید؟ چرا اجازه می‌دهید قانون به سخره گرفته شود؟ اگر توانایی اجرای قانون را ندارید به چه علتی قانون می‌گذارید؟ آقایان نمی‌توانند حداقل از الگویی مشابه در دیگر کشورها استفاده کنند؟ سخت است همراه با مشاور حقوقی یک قانون درست تهیه و تنظیم کنید؟

باشگاه‌های ایرانی تراز مالی ندارند و نود و نه درصد فوتبال ما هم دولتی یا خصولتی هستند، با این شرایط هم موافق دخالت دولت در فوتبال نیستیم اما دولت باید در برخی تصمیمات کلان نقش نظارت را ایفا کند. وقتی مدیران‌ فوتبال ما هر عملی که تشخیص دهند‌ خوب است را انجام‌ می دهند و‌ بعد‌ ناتوان در اجرایی شدن آن می‌شوند و مستاصل قید عمل به آن را می‌زنند در اینجا می‌طلبد که نهادهای بازرسی یا نظارتی وارد عمل شوند و تحقیق کنند و برای افکار عمومی روشنگری شود. 

قانون درست ملزم به اجرای درست است و در این شرایط است که خروجی آن سازنده می‌شود. اگر قانون سقف قرارداد درست بوده چرا به درستی اجرایش نمی‌کنید؟ اگر نادرست بوده چرا قبل از اینکه تیم‌ها وارد فصل نقل و انتقالات شوند آن را لغو نکردید؟ تجربه سال قبل و آن کم و زیاد کردن امتیازات و تغییرات‌ جدولی که باعث‌ مضحک شمردن‌ فوتبال‌ مان‌شده بود، کافی نبود؟ به راستی تا کی قرار است سیاست‌های غلط و تصمیمات نادرست در این رشته پرطرفدار ادامه‌دار باشد؟ فوتبالی که از علاقه‌مندانش هر سال کم و کمتر می‌شود و در عوض عده‌ای برای کاسبی و پر کردن جیب‌شان به آن نزدیک‌ می‌شوند. افرادی که از سستی مدیریت فوتبال نهایت استفاده را می‌برند و پیچ بار مالی خودشان را محکم‌تر می‌کنند. عزمی برای ورود به این اتفاقات وجود دارد؟ هر وقت پاسخی برای سوالات‌مان بود به آن عزم‌ جدی هم‌ می‌رسیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها